Ce sunt vitaminele? Informații importante despre vitamina D

vitamina D

Daca animalele sunt hranite cu o dieta artificiala continand cantitati normale de proteine, lipide, glucide, minerale si oligoelemente, dupa o perioada de timp mai scurta (la animalele tinere) si mai lunga (la animalele adulte) ele mor ca urmare a unor tulburari profunde in activitatea ma multor organe.

“Factorii accesorii alimentari” prezenti in produsele naturale, necesari numai in cantitati foarte mici (de ordinul miligramelor sau nanogramelor) au fost numite vitamine.

Termenul a fost introdus in 1913 de Funk cand a izolat din tarata de orez si din drojdia de bere o substanta cristalina, capabila sa vindece boala cunoascuta sub numele de beri-beri. Deoarece compusul continea azot bazic, s-a crezut ca el este o amina.

Intrucat era indispensabil vietii el a fost numit vitamina, termen generalizat apoi pentru un grup mare de substante, care difera foarte mult din punct de vedere chimic.

Vitaminele pot fi definite drept compusi organici cu structura variabila si complexa, indispensabili dezvoltarii organismelor animale care nu-i pot insa sintetiza, necesarul fiind asigurat din alimente.

Daca se raporteaza la aportul zilnic in grame al unui individ, vitaminele nu reprezinta o fractie mai mare de 1/500000.

vitamine fructe

 

Aceste cantitati infinitezimale de substante sunt totusi indispensabile indeplinirii anumitor functii. Spre deosebire de proteine, lipide si glucide, ele nu pot fi utilizate in scop energetic.

Cu exceptia cantitatilor stocate in celule in cursul procesului de crestere si a unor cantitati foarte mici care corespund “uzurii” lor, aceste principii nutritive nu sunt consumate, adica nu sunt metabolizate.

Aceasta ultima caracteristica le diferentiaza de substantele nutritive de natura proteica sau lipidica pe care organismele animalelor nu le pot sintetiza (aminoacizii esentiali si acizii grasi esentiali), astfel incat ele trebuie sa fie obligatoriu prezente in alimentatie.

Spre deosebire de vitamine, acesti aminoacizi sau acizi grasi pot fi folositi si ca substrat energetic.

Desi vitaminele au fost izolate si definite chimic numai in secolul nostru, prezenta acestora a fost presupusa cu multa vreme in urma.

 

Astfel, Kramer in 1720 descrie scorbuntul (deficienta de vitamina C) ca fiind o boala in care medicamentele nu erau de nici un ajutor, dar: ”daca poti sa procuri legume verzi, daca poti prepara o cantitate suficienta de sucuri de fructe proaspete, daca ai portocale si lamai sau sucul lor conservate cu zer in butoaie, astfel incat sa poti face o limonada, vei putea fara o alta ingrijire sa vindeci acest rau atat de ingrozitor”.

suc lamaieObservatii asemanatoare au fost facute si pentru alte vitamine. Astfel, vitamina B1 izolata si sintetizata mult mai tarziu a fost presupusa inca in secolul al XIX-lea de Takaki care a redus intr-un mod spectaculos numarul de cazuri de beri-beri in flota japoneza numai prin modificarea regimului alimentar.

Tot in aceeasi vreme, boala cunoscuta sub numele de beri-beri si care afecta mai mult de un sfert din armatele din Indiile olandeze, s-a dovedit ca fiind vindecabila cand la alimentatia in care se consuma orez decorticat, se adauga si tarata de orez.

Se poate afirma ca deficientele vitaminice clasice (scrobutul, rahitismul, pelagra, xeroftalmia si beri-beri) au fost descrise cu mult inaintea descoperirii vitaminelor corespunzatoare ( vitaminele C, D, PP, A si B1) fiind considerate in acele vremuri ca boli de etiologie necunoscuta. Astfel, rahitismul a fost semnalat in 1942 de Francis Glisson; beri-beri in 1942 de Christ J. Bontius; scorbutul in 1947 de James Lind etc.

Vitamina D – mit si adevar

vitamina D capsule alimenteVitamina D este un nutrient foarte important. Acesta ajută la întărirea oaselor, absorbția calciului și consolidarea imunității.

Însă, unii se așteaptă ca vitamina D să fie un medicament miraculos. Experții în sănătate consideră că nu exista nicio vitamina sau supliment care sa vindece bolile. Citește mai departe pentru a afla cateva mituri și lucruri importante despre vitamina D.

Cu cat primesti mai multa vitamina D, cu atat mai bine – mit

Orice exces poate fi dăunător. Deși se intampla foarte rar ca o persoana sa primeasca prea multă vitamina D, nu înseamnă că acest lucru este imposibil. Excesul de vitamina D poate avea consecințe grave asupra sanatatii.

Acest lucru se întâmplă, cel mai frecvent, prin administrarea unei doze prea mari de suplimente de vitamina D.

Adultii cu varsta cuprinsa intre 19 și 70 de ani trebui sa ia 15 mcg (600UI) de vitamina D, iar adultii cu varsta peste 71 de ani trebui sa ia 20 mcg (sau 800 UI). Limita maximă zilnică este de 4000 UI pentru persoanele cu varsta de peste 9 ani.

Vitamina D crește absorbția calciului și, prin urmare, toxicitatea este marcată de o acumulare de calciu în organism. Simptomele toxicității pot include greață, vărsături, urinare frecventă, slăbiciune, dureri de oase, dureri de rinichi.

Cand alegi un supliment, verifica UI pe cutie. Este recomandat sa consulti medicul pentru un test de sange. Astfel, poți afla dacă ai nevoie de un supliment.

Expunerea la soare ajuta corpul să producă vitamina D – adevărat

vitamina d expunere soareCand lumina ultravioleta a soarelui  te atinge, transforma o substanta chimica din piele în vitamina D3. Vitamina D3 este transferată din ficat în rinichi, unde devine o forma activa de vitamina D, care poate fi utilizata in corp.

Majoritatea oamenilor primesc o parte din vitamina D prin expunerea la soare, dar factori precum, ora din zi, anotimpul, pigmentul pielii și protectia solara afectează cantitatea de vitamina D pe care o persoana o poate primi de la soare.

De exemplu, persoanele cu pielea mai închisă la culoare nu pot produce la fel de multă vitamina D cu ajutorul luminii soarelui.

Oamenii ar primi suficientă vitamina D prin expunerea zilnică la soarele, dar orașele mari blochează lumina, iar îmbrăcămintea acoperă o parte din corp, prin urmare, nu primesc acea sursa naturala de vitamina D.

Experții sugerează ca aproximativ 5-30 de minute de expunere zilnică la soare, în special între orele 10:00 și 16:00, sau cel puțin de doua ori pe saptamana, fara protectie solara, duce, de obicei, la obținerea unei cantități insuficiente de vitamina D.

Totuși, expunerea prelungită la soare trebuie evitată, deoarece crește riscul de cancer de piele și riduri.

Este ușor sa obtii suficientă vitamina D doar din alimente – Mit

Nu este imposibil să-ți iei doza zilnica recomandata de vitamina D din alimente, dar poate fi dificil, deoarece puține alimente conțin o cantitate mare de vitamina D. Sursele alimentare excelente de vitamina D includ peștii, cum ar fi 85 gr de somon, sau ½ cană ciuperci albe expuse la lumina UV.

somonDar printre cele mai frecvente alimente cu vitamina D consumate se numără ouăle, branza cheddar, alimentele fortificate precum laptele si cerealele. Aceste alimente acoperă doar o fracțiune din doză zilnică de vitamina D.

De exemplu, un ou mare oferta 1,1 mcg (44 UI), iar cerealele fortificate cu vitamina D oferă 2 mcg (80 UI). Practic aceste alimente sunt doar surse minore de vitamina D.

Un nivel scăzut de vitamina D este legat de o stare proastă – adevărat

Dacă ai o stare de spirit proastă, îți recomand să-ți verifici nivelul de vitamina D. Potrivit unui studiu publicat în 2018, vitamina D pare sa joace un rol în productia de serotonina. Serotonina este un hormon care ajuta la reglarea dispozitiei si a somnului.

Există corelații între nivelurile scăzute de vitamina D și tulburările de dispoziție, arată cercetările.

Mai mult, un studiu publicat în septembrie 2017 a constatat ca un supliment de vitamina D a îmbunătățit starea de spirit a femeilor cu diabet de tip 2 (un grup de persoane cu risc mai mare de depresie decat populatia generala).

Suplimentele cu vitamina D duc la scaderea în greutate – mit

suplimente vitamineDeși exista o corelație dintre obezitate și deficitul de vitamina D, nu exista dovezi științifice care sa ateste că administrarea unui supliment de vitamina D ajuta la subtierea taliei.

Un studiu anterior a constatat ca atunci cand femeile obeze si supraponderale și-au adus nivelul de vitamina D la un nivel normal cu ajutorul unui supliment, în timp ce au urmat o dieta cu conținut scăzut de calorii si au făcut exerciții fizice, au pierdut mai mult în greutate decât femeile care au urmat, de asemenea, o dieta cu conținut scăzut de calorii si au făcut exerciții fizice, dar nu au reușit sa mentină un nivel optim de vitamina D.

Cu toate acestea, cercetătorii sunt de părere ca este prea devreme sa tragem concluzii ca suplimentele cu vitamina D pot ajuta la pierderea în greutate.

Vitamina D sprijina sistemul imunitar – adevarat

Pentru a-ti menține sistemul imunitar funcțional la cel mai bun nivel, trebuie sa te asiguri ca primești suficientă vitamina D. Acest lucru se datoreaza faptului ca vitamina D poate contribui la atenuarea răspunsului inflamator dăunător al anumitor celule albe din sange.

Adulții care au un nivel scăzut de vitamina D sunt mai predispuși să se confrunte cu o raceala, tuse sau infectii ale tractului respirator superior.

femeie racitaStudiile clinice au descoperit că suplimentarea cu vitamina D poate reduce numărul de boli pe care le dezvolta copiii.

Datorită beneficiilor potențiale pentru sistemul imunitar, unii oameni s-au grăbit sa presupuna ca vitamina D ar putea functiona ca un potențial instrument de prevenire a COVD19. Nu exista încă dovezi, deoarece este un virus nou.

Un studiu publicat în octombrie 2020 a constatat ca mai mult de 80% dintre persoanele cu COVID-19 reprezentau un deficit de vitamina D. Un alt studiu, publicat în septembrie 2020 a analizat 235 de persoane infectate cu virusul SARS-COV-2.

Cercetătorii au ajuns la concluzia ca îmbunătățirea nivelului de vitamina D atat la populatia generala cat si la cei cu COVID-19 are potențialul de a reduce severitatea simptomelor.

Toata lumea ar trebui sa își testeze nivelul de vitamina D – mit

Pentru a avea o sanatate buna, este important sa-ti mentii nivelul de vitamina D în intervalul adecvat. Adulții au nevoie de 20-30 nanograme pe mililitru (ng/ml) de vitamina D în sange.

Deși nu există nicio modalitate de a afla daca nivelul de vitamina D se afla în intervalul optim fără un test, acest lucru nu face necesara efectuarea unuia, cu excepția cazului in care suferi de o afecțiune, cum ar fi osteoporoza.

suplimente vitamine DDiscuta cu medicul înainte de a începe sa iei suplimente. Medicul iti poate recomanda sa faci un test de sange pentru vitamina D dacă ai simptome specifice deficitului de vitamina D care includ slăbiciune osoasa și fracturi.

Obținerea unei doze suficiente de vitamina D poate îmbunătăți nivelul zahărului din sânge – adevărat

Dacă încerci sa previi sau sa controlezi diabetul de tip 2, ar fi bine sa mergi la medic pentru a-ti verifica nivelul de vitamina D. Se crede ca vitamina D ajuta la rezistenta la insulina. O analiză publicată în septembrie 2019 a arătat că nivelurile scăzute de vitamina D din sange au fost legate de rezistenta la insulina.

Un alt studiu publicat în septembrie 2019 a arătat că persoanele cu risc de diabet de tip 2 și cele diagnosticare recent, care au consumat timp de 6 luni suplimente de vitamina D și-au îmbunătățit sensibilitatea la insulina.

Cercetătorii au sugerat chiar că suplimentarea cu vitamina D poate ajuta la intarzierea dezvoltării diabetului de tip 2 sau la încetinirea progresiei bolii.

Nivelul optim de vitamina D este legat de un risc mai mic de anumite tipuri de cancer – adevărat

Se crede ca persoanele cu niveluri foarte scăzute de vitamina D prezinta un risc crescut de cancer de sân, colon, rinichi, plamani și pancreas.

Grupurile cele mai expuse riscului sunt persoanele obeze sau cele cu pielea de culoarea mai închisă. Alți factori pot crește, de asemenea, riscul de cancer. Majoritatea persoanele obeze nu fac prea multă mișcare, iar obezitatea și stilul de viata sedentar sunt, de asemenea, factori de risc pentru cancer de sân, colon, rinichi, plamani și pancreas.

femeie obezaO analiză publicată în mai 2020 sugerează ca exista data care sustin un efect protector al vitaminei D împotriva mai multor tipuri de cancer. Mai mult, cercetările arată potențialele efecte pozitive ale menținerii nivelurilor adecvate de vitamina D.

Toate femeile adulte au nevoie de aceeași cantitate de vitamina D – mit

În realitate, anumite femei pot avea nevoie de mai multă sau mai puțină vitamina D. Femeile gravide, in special, pot beneficia de un supliment.

Un studiu publicat în octombrie 2016 a constatat ca femeile care nasc în timpul iernii și care au un deficit de vitamina D la începutul sarcinii sau iau în greutate mai mult decat în mod normal, pot avea nevoie de doze mai mari de vitamina D decat alte femei însărcinate.

Mai mult, deficitul de vitamina D în timpul sarcinii este legat de rahitism și fracturi congenitale la nou nascut, deși aceste probleme apar rar.

Exista și alte dovezi ca vitamina D este importantă pentru sănătatea mamei și a bebelusului. O analiză publicată în iunie 2020 a arătat că suplimentarea cu vitamina D poate fi utilă în prevenirea preeclampsiei.

Varsta afectează capacitatea pielii de a produce vitamina D – adevărat

Vorbind despre unele femei care au nevoie de cantități diferite de vitamina D, femeile în vârstă (și bărbații) vor avea nevoie, probabil, de mai multă vitamina D. Aceste persoane au nevoie de mai multă vitamina D deoarece nu o absorb la fel de bine ca persoanele mai tinere.

Înainte de a lua un supliment de vitamina D discuta cu medicul.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here