Vitamina D3: Rol In Organism si Surse De Vitamina D3

vitamina-d3

Vitamina D3 este solubilă în grăsimi și, într-o oarecare măsură, depozitată în organism, poate fi atins un nivel toxic, dacă obțineți cantități mari de substanță. Chiar dacă este scăzut în dietă, deficitul de vitamină apare rar. Pielea conține un precursor inactiv al vitaminei (o substanță care se transformă într-o vitamină activă în organism), la care acționează razele ultraviolete ale luminii solare.

Cantitatea de vitamina D sintetizată în piele sub acțiunea luminii solare depinde, printre altele, de lungimea de undă a luminii, pigmentarea pielii (în cazul persoanelor cu piele închisă, se activează mai puțini precursori și, prin urmare, sunt mai sensibili la boli, legate de deficitul de vitamine) și nivelul de poluare a aerului. Noi numim vitamina D3, sintetizata in acest fel, vitamina “naturala“, sau vitamina D3. Este, de asemenea, o formă de vitamină D, găsită în alimente de origine animală.

vitamina-d3
Vitamina D sintetică” se formează prin acțiunea luminii ultraviolete asupra anumitor ciuperci de drojdie, numită vitamina D 2 (ergocalciferol), și se utilizează pentru a îmbogăți alimentele cu vitamine, cum ar fi produsele lactate. Ficatul trebuie să reacționeze fie la vitamina D 3, care este sintetizată în piele sau pe vitamina D 2, care este obținută din alimente îmbogățite, pentru a le face funcționale.

Surse de vitamina D3

Uleiul de pește (ulei de ficat de cod), peștele gras, untul și produsele lactate îmbogățite cu vitamina D3.

Omega-3-in-peste

Funcțiile vitaminei D3 în organism

Efectul colecalciferolului este în principal de a asigura integritatea osului cu adsorbție crescătoare a componentelor minerale necesare pentru construirea și menținerea structurii scheletice.

Interacțiuni ale vitaminei D3

Vitamina D3 stimulează absorbția calciului în intestin și, deoarece calciul și fierul concurează pentru absorbție, un aport suplimentar semnificativ al vitaminei D poate duce la deficiența de fier.

Vitamina D3 stimulează, de asemenea, absorbția în intestin al magneziului, unul dintre partenerii de calciu în construcția oaselor.

Nu îi dă rinichiului ocazia să-și piardă fosfatul în urină, acesta este un alt partener de calciu în construcția oaselor.

Deficitul de vitamina E, perturbă metabolismul normal al vitaminei D în ficat (în cazul în care formele anterioare sunt activate).

Lumina soarelui, deși nu este considerată o componentă nutritivă, este importantă pentru stimularea organismului în producerea de vitamine. În special vulnerabile la deficitul de vitamina D3 sunt vârstnicii: ei petrec puțin timp în afara casei, la soare și mesele lor nu sunt întotdeauna pe deplin bogate in nutrienti.

Info: vezi aici ce trebuie sa mancam atunci cand avem anemie

Și ca și cu vârsta, capacitatea de a transforma moleculele de precursori, formate în piele în vitamina D3 scade la jumătate în comparație cu vârsta tânără. La vârstnici, toamna târzie și iarna, poate să apară o deficiență a vitaminei D3, rezultând simptome grave ale insuficienței.

Cantitatea recomandata de vitamina D3

Rata recomandată de aplicare pentru vitamina D este de 400 UI sau 10 mcg pe zi pentru bărbații și femeile normale sănătoase adulte și de aproximativ 7,5 mcg pe zi pentru copiii normali sănătoși. Dacă nu utilizați vitamina ca medicament specific împotriva bolii, această cantitate de vitamină va fi suficientă.

Info: citeste ce vitamine are spanacul

Receptarea adecvată a întregului spectru de raze solare asigură de obicei cantitatea necesară de vitamina D pentru a preveni deficiențele, deși latitudinea locului, timpul anului și stilul de îmbrăcăminte pot influența sinteza vitaminei. Îmbogățirea produselor lactate va furniza cantitatea potrivită de vitamina D pentru persoanele care sunt în măsură să tolereze produsele lactate.

Simptomele deficitului de vitamina D în organism

Arsuri în gură și gât, nervozitate, transpirații ale capului, diaree, insomnie, conținut scăzut de componente minerale în oase și miopie. Sindromul clasic de eșec se numește rahitism.

candidoza-la-femei

Simptome de intoxicare

Iritabilitate, slăbiciune, vărsături, greață, diaree, sete, dureri de cap, pierderea apetitului.

Siguranța utilizării

Hipercalcemia sau un conținut ridicat de calciu în sange, poate fi rezultatul unei supradoze de vitamina D în dietă. Simptomele pot varia de la iritabilitate la spasme musculare și activitate severă de convulsii. Efectele utilizării pe termen lung includ calcificarea (depunerea de calciu) în țesuturi (rinichi, plămâni, artere).

La bebeluși, excesul de vitamina D poate determina un sindrom atribuit de medici tipului de “eșec al prosperității”, care include o creștere slabă și o dezvoltare proastă, un câștig mic de greutate, iritabilitate și poftă slabă.

Acest tip de hipervitaminoza a fost larg răspândită în Anglia, după cel de-al doilea război mondial, când producătorii de alimente pentru copii și formulele pentru sugari au început să-și îmbogățească excesiv produsele cu vitamina D. Din moment ce este depusa vitamina, se poate atinge nivelul său toxic și suprasolicitarea determină absorbția excesului de calciu și, prin urmare, iritabilitate, convulsii, coma și chiar moartea, dacă cauza rămâne nerecunoscută.

Deși, potrivit unor surse, doza “toxică” este de 158000 UI, conform altor studii, o doză mică, cum ar fi o doză de 10 ori de vitamina E (aproximativ 4 000 UI), poate provoca pierderea apetitului, vărsături, sete , diaree, slăbiciune musculară și durere comună. Dar, în orice situație, rareori trebuie să luați o doză mai mare de vitamina D de 800-1200 UI pe zi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here