Vitamina D: Rol si Cele Mai Bune Surse De Vitamina D

vitamina-d-surse

În literatura modernă, despre menținerea unui stil de viață sănătos și prelungirea acestuia, vitamina D este adesea menționată.

În unele lucrări se recomandă să se verifice în mod regulat nivelurile, iar în alte lucrări se declară faptul că nu este clar dacă există vreun beneficiu din consumul acesteia.

De ce vitamina D este importantă pentru sănătatea noastră?

Inițial, rolul principal al acestei vitamine a fost menținerea homeostaziei calciului și a oaselor. Cu alte cuvinte, dacă este deficitară, la copii se poate dezvolta rahitism sau osteoporoză la adulți. În timpul studiului rahitismului a fost descoperită vitamina D.

Info: citeste care sunt efectele si cum se trataza lipsa de calciu

vitamina-d Și totuși, numai problemele cu oasele și mușchii sunt suficiente pentru a începe să mențineti nivelul acestei vitamine în limite normale, dar, în plus, în ultimele decenii, s-a constatat că vitamina D este implicată în mai multe procese importante ale corpului:

  • menținerea imunității
  • protecția împotriva infecțiilor
  • joacă rolul de neuroprotector, participă la creșterea și dezvoltarea celulelor nervoase și a neuronilor
  • poate preveni boala Alzheimer și alte tulburări legate de vârstă cognitivă, referință
  • reduce vârsta și inflamația generală, ceea ce este extrem de important pentru conservarea funcțiilor cognitive

Factori care afectează eficiența sintezei de Vitamina D

Deși procesul de sinteză al vitaminei D în corpul uman este același, totuși toată lumea absoarbe substanța utilă în cantități diferite. Intensitatea digestibilității depinde de o serie de factori:

  • Vârstă. Cantitatea de calciferol sintetizat scade proporțional cu îmbătrânirea corpului.
  • Culoarea pielii.
  • Situația ecologică. Prin aerul poluat, sunt necesare mai puține grinzi pentru a face sinteza.
  • Lungimea undelor solare. Cele mai utile surse de vitamina D sunt razele dimineața devreme și la apusul soarelui. Sinteza calciferolului în celulele vegetale și animale are loc, de asemenea, numai sub formă de provitamină, care sub influența luminii se transformă într-o vitamină.

Alimente: surse de vitamina D

Pentru a alcătui doza zilnică de alimente cu vitamina D, trebuie să știți exact ce alimente conțin substanța. Norma zilnică a calciferolului este conținuta, de exemplu, in 150 de grame de somon. Cu toate acestea, cea mai mare parte a vitaminei este în ulei de pește, bine cunoscut de mulți inca din copilărie.

vitamina-d-surse

Info: vezi care este lista de vitamine recomandate in sarcina. Este Vitamina D printre ele?

Iubitorii de pește și fructe de mare, care doresc să reaprovizioneze rezervele de vitamine, ar trebui să mănânce mai mult: hering, sardine, ton, păstrăv, macrou, caviar și pești de mare din soiurile grase, în special ficat și alge.

Dacă alimentele vitaminizate sunt destinate copiilor sau mamelor care alăptează, este important să includeți în meniu produse care sunt simultan saturate cu calciu și D3. Aceste vitamine sunt continute în: lapte de capră și de oaie, smântână, kefir, brânză de vaci, iaurt natural, ouă, unt.

O sursă importantă de calciferol pentru consumatorii de carne este ficatul, precum și carnea de porc grasă si carnea de rața.

Dar vegetarienii pot lua vitamina D din:

  • ciuperci,
  • cereale,
  • soia,
  • patrunjel,
  • urzica,
  • lucerna,
  • coada-calului.
Un pic de istorie și o descriere generală

Vitamina D a fost descoperită în 1922 și a fost inițial considerată o vitamină normală. Cu toate acestea, acum este considerată provitamină, adică trebuie supusă mai multor etape de transformări biochimice pentru activare.

Unicitatea vitaminei D constă în faptul că aceasta intră în corpul nostru nu numai cu alimente, ci și produs de corp atunci când este expus la razele soarelui. Acest lucru face dificilă elaborarea de recomandări pentru recepția sa ca aditiv.

Vitamina D (de asemenea, numita si calciferol), include mai mulți secosteroizi din care, cele mai importante forme sunt vitamina D2 și D3.

Vitamina D2 ajungem numai cu alimente, iar vitamina D3 este produsa atunci când pielea este strabatuta de ultraviolete, dar si cu ajutorul alimentelor. Cu privire la impactul lor, acestea sunt aceleași. Cu toate acestea, sunt încă efectuate studii, care arată că este mai util să se ia pe termen lung.

În unele țări, in lapte și in alte produse este adaugata vitamina D. În 2016, FDA a aprobat o creștere a nivelului de vitamina D în lapte și în băuturi substitutive (lapte de soia, etc.). ) până la 84 UI per 100 g de produs. Se poate spune indirect că lipsa de vitamina D este recunoscută oficial.

Pentru a măsura vitaminele solubile, dozele sunt de obicei măsurate în UI (unitate internațională). Fiecare vitamină are propria greutate directă. Un microgram (o milionime de gram) de vitamina D = 40 UI (400 UI = 10 μg).

Scrie un comentariu sau o părere

Please enter your comment!
Please enter your name here