Ulei de cocos – beneficii asupra digestiei, metabolismului și colesterolului

0
283
ulei-de-cocos

În ultimele decenii au apărut tot mai multe informații contradictorii referitoare la ce este sănătos și ce nu. Opiniile sunt și mai conflictuale în ceea ce privește grăsimile.

În timp ce unii susțin că grăsimile sunt necesare pentru organism, alții le consideră nocive pentru sănătate și recomandă excluderea lor totală din dietă. Pe de altă parte, unii vorbesc despre grăsimi bune, alții despre grăsimi rele.

Ni s-a spus că ouăle sunt bogate în proteine și că ar trebuie să le includem des în dieta noastră. Alții încearcă să ne convingă să le evităm deoarece sunt pline de colesterol, iar acesta poate duce la boli arteriale.

Sfaturile nutriționiștilor continuă să se schimbe și să se rafineze pe măsură ce studiile oferă dovezi și informații noi. Potrivit „înțelepciunii moderne”, grăsimile sunt sănătoase și nu trebuie eliminate complet din dietă.

Cât de importante sunt grăsimile alimentare pentru sănătatea noastră

Grăsimile sunt cea mai concentrată sursă de energie pentru corp, după proteine și carbohidrați. Ele ajută la transportul vitaminelor solubile (A, D, E și K) și susțin absorbția lor în intestin. Grăsimile sunt indispensabile pentru numeroase funcții biologice, inclusiv pentru producția de hormoni, pentru creștere și dezvoltare.

Creierul conține în mod deosebit cantități mari de grăsime (60%), având o compoziție unică de acid gras DHA (acid docosahexaenoic). Și lipidele din retină conțin concentrații mari de DHA.

Beneficiile digestive ale uleiului de cocos

Un tip de grăsime extrem de controversată în rândul nutriționiștilor și a oamenilor de știință este uleiul de cocos. În ciuda popularității sale foarte mari, unii medici și nutriționiști se îndoiesc de beneficiile pretinse de numeroși producători.

Uleiul de cocos a demonstrat beneficii pentru sistemul digestiv. Acesta este un sistem complex, care necesită o serie de nutrienți esențiali, precum fibre și grăsimi. El are nevoie de o dietă sănătoasă, echilibrată, care poate susține microbii intestinali de care corpul are nevoie pentru descompunerea alimentelor pe care le mâncăm.

Intestinul trebuie menținut într-un echilibru optim, iar o dietă nutritivă poate preveni numeroase afecțiuni digestive.

Uleiul de cocos poate îmbunătăți digestia prin conținutul de trigliceride de lanț mediu. Acestea sunt grăsimi scurte, simple, pe care corpul le descompune rapid pentru energie. Trigliceridele de lanț mediu fac uleiul de cocos să fie considerat mai sănătos față de alte tipuri de grăsimi.

Cei care au fost îndoctrinați cu ideea că grăsimile sunt nociv pot întâmpina dificultăți în a accepta că uleiul de cocos este un aliment sănătos.

Există numeroase culturi care folosesc cocosul sau uleiul de cocos în mod obișnuit la gătit sau în alimentație, și nu au probleme de sănătate din acest motiv. De pildă, locuitorii din Tokelau – un teritoriu dependent de Noua Zeelandă – consumă 60% din caloriile zilnice din nucile de cocos, și aceștia au rate mai mici de boli de inimă.

Uleiul de cocos ajută la curățarea colonului

Uleiul de cocos este bogat în vitamina, minerale, antioxidanți și compuși cu proprietăți antimicrobiene. Unele persoane folosesc uleiurile pentru tratarea constipației. Acestea ajută inclusiv la curățarea colonului.

Deși nu există multe dovezi care să susțină aceste utilizări, numeroase persoane garantează pentru această practică. Studiile au arătat de asemenea că uleiul de cocos poate fi util în reducerea inflamației intestinale.

Uleiul de cocos poate îmbunătăți nivelul colesterolului

Colesterolul constituie una din cele mai mari probleme ale dietei actuale. Există 2 tipuri de colesterol: LDL și HDL. Particulele LDL sunt considerate colesterol „rău”, iar creșterea nivelului acestuia a fost asociat cu un risc crescut de afecțiuni cardiovasculare. Pe de altă parte, particulele de colesterol HDL, sunt considerat colesterol „bun”.

Corpul digeră colesterolul din alimente și îl trimite în fluxul sanguin, dar studiile au arătat că legătura dintre colesterolul alimentar și colesterolul din sânge este mult mai complexă.

Uleiul de cocos s-a dovedit util în reducerea nivelurilor colesterolului LDL și implicit a riscului de boli cardiovasculare, precum și în îmbunătățirea sănătății metabolice.

Uleiul de cocos – un stimulent metabolic blând

Teoretic, controlul greutății corporale este o chestiune care ține de caloriile ingerate și caloriile cheltuite de corp pentru producerea de energie. În practică însă, lucrurile nu stau întotdeauna la fel.

Corpul uman este un organism viu, supus unui stil de viață activ. De aceea este dificil pentru toți să respecte o dietă strict controlată din punct de vedere caloric. Mai mult decât atât, caloriile consumate trebuie să fie de cea mai bună calitate.

Uleiul de cocos poate fi util într-o dietă săracă în calorii datorită faptului că este un aliment sățios și totodată gustos. Este și versatil, putând fi incorporat în numeroase rețete – sărate sau dulci, preparate termic sau reci, solide sau lichide.

În plus, trigliceridele de lanț mediu pe care le conține sunt descompuse imediat de către corp, crescând astfel cantitatea de energie cheltuită.

Un consum de 15-30 de grame de ulei compus din trigliceride de lanț-mediu poate ajuta la creșterea cheltuielilor zilnice de energie cu până la 5%. Deși este o stimulare metabolică relativ mică, ea poate fi importantă pentru o scădere lentă dar stabilă a grăsimii corporale și pentru menținerea greutății corporale pe termen lung.

Uleiul de cocos este bogat în calorii sanatoase

În ciuda tuturor beneficiilor descrise mai sus, uleiul de cocos este o grăsime, iar alimentele bogate în grăsimi saturate sau cu o densitate calorică mare trebuie consumate cu moderație.

Poate fi considerat mai bun decât untul în anumite privințe, însă acest lucru nu înseamnă că este un aliment perfect. Cu siguranță există alte tipuri de grăsimi sau uleiuri mult mai sănătoase, din toate punctele de vedere, precum avocado, nucile sau uleiul de măsline.

Dacă vă place gustul uleiului de cocos, îl puteți folosi în cantități mici în dietă. Are proprietăți antimicrobiene, este sățios și produce o stimulare ușoară a metabolismului. O proprietate unică a uleiului de cocos este că devine solid la temperatura camerei, ajutând astfel la solidificarea unor compoziții, precum înghețate, ciocolată, creme sau alte dulciuri raw-vegane și nu numai.

Se cuvine să reținem că o dietă sănătoasă trebuie să conțină câte puțin din toți nutrienții: carbohidrați, fibre, proteine, vitamine, minerale, antioxidanți și inclusiv grăsimi sănătoase.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here