stres

Toti suntem stresati, nu-i asa? Cele mai importante evenimente din viata dar, si cele mai putin inseminate sunt frecvent situatii stresante. Daca asa stau lucrurile, ce se intampla, de fapt? Stresul reprezinta raspunsul organismului consecutive unei cerinte sau solicitari exercitate asupra organismului uman de catre o paleta larga de factori determinanti fizici, chimici, biologici, psihici etc.

Cum reactionam la o astfel de definitie?

Probabil cei mai multi dintre noi ar spune “Lasa ca stiu eu ce-i stresul. N-am nevoie de o formulare academica sa-mi explice stresul de la locul de munca sau de la scoala, stresul de la cumparaturi, stresul provocat de un coleg nesuferit, stress pierzi tramvaiul, cand te cearta seful -… stress, stress, stres”.

stresulDar, STOP! Tocmai de acceea a fost necesar sa se studieze stresul, ce-l produce, pentru a se determina metode eficiente prin care poate fi combatut.

Stresul nu este o persoana, nu este o boala, nu e o bacterie, nu e accident de circulatie. E atat de mic incat nu-l vedem la microscop dar, atat de mare incat ne apasa pe toti si ne afecteaza viata intr-o anumita masura in fiecare zi. Nu exista o gena a stresului, stresul nu are mecanism fizic de actiune asupra noastra, produce molecule, se apara sin u de putine ori isi declara infrangerea si ne imbolnavim.

Mai simplu, stresul este reactia pe care orice om o poate avea atunci cand nu se poate adapta solicitarilor, responsabilitatilor si presimtirilor cu care trebuie sa se confrunte in viata personala, in familie sau la locul de munca.

Nu orice solicitare conduce la stress. Unul dintre ele constituie provocari care pot stimula, determina aparitia succesului, a performantelor si ofera satisfactia lucrului bine facut. Dificultatile isi fac aparitia atunci cand solicitarile sunt prea mari ca intensitate si durata sau actioneaza din directii diferite. Unii oameni, la un moment dat, nu reusesc sa mai faca fata si atunci devin afectati de stress.

Organismul uman are tendinta naturala de a reactiona la factorii stresanti si se adapteaza. Dar, dupa o anumita perioada poate apare epuizarea deoarece energia de adaptare a organismului este limitata.Sa vedem acum cate tipuri de stress exista. Probabil ca unul dintre cele mai importante este stresul professional (de la locul de munca), apoi urmeaza stresul ambiental (determinat de zgomot, variatii extreme ale temperaturii, poluare), stresul urban (poluare fonica, aglomerare), stress informational, stress prenatal si neonatal, stress post traumatic.

stresSimptomele care apar in vietile oamenilor datorita stresului sunt, in general, fizice, psihologice si comportamentale. Cateva din cele mai intalnite sunt: indiferenta fata de viata cotidiana, dificultati de concentrare, instabilitate, accese de manie, tulburari ale somnului, tulburari gastro-intestinale si cardio-vasculare, probleme emotionale, anxietate etc.

Si totusi, cum putem lupta cu acest inamic? Unul dintre cei mai importanti aliati impotriva stresului este comunicarea. Este de dorit, in cele mai multe cazuri, ca o persoana afectata de stres sa comunice, sa impartaseasca problema stresanta unei persoane de incredere sau chiar unui specialist sis a incerce sa gaseasca impreuna solutii pe care sa le puna in practica.

In anumite cazuri este necesara urmarea unui tratament specific. Atitudinea personala conteaza, e important optimismul si dorinta de a reusi din situatia care a produs stresul. De multe ori, de fiecare persoana in parte depinde modul in care e afectata de stress dar si modul de a iesi de sub efectele sale.

Adevarata dimensiune a stresului a fost evaluate de expersti si s-a concluzionat ca stresul profesional reprezinta a doua grava problema de sanatate de la locul de munca in Uniunea Europeana, afecteaza peste 40 de milioane de oameni in Europa, e responsabil de aparitia a numeroase afectiuni cardio-vasculare si produce aparitia a milioane de Euro pierderi annual in economie.

Foarte adesea, în cazuri de pierdere a parului există o relaţie între acest fenomen si psihicul nostru. Exista traume care pot cauza cazuri severe de alopecie (lipsa parului): o depresie, un necaz, o dezamăgire în dragoste …

Mamele, spre exemplu, după câteva luni după naşterea copilului pot începe sa piarda păr in mod excesiv, ca rezultat al aşa-numitei defluvium post-partum si a stresului cauzat de venirea bebelusului.

Chiar şi studenţii care au de pregătit examene pot pierde păr din cauza acestui tip de stres. O spaimă bruscă de asemenea poate provoca albira imediata a parului in una sau mai multe parti.

Indicaţii generale

  1. Dieta suplimenta cu vitamine si minerale (în special de fier şi zinc). Centrum poate fi o optiune foarte buna.
  2. Tineti o dieta de ingrijire şi un regim disociat.
  3. Evitati alimentele dulci şi înlocuiţi zahărul cu miere de albine sau zahăr brun.
Cum sa scapam de stres?

Grijile, problemele sunt adesea factorii care declanseaza stresul, prezent in viata multora dintre noi. Din pacate, stresul afecteaza nu numai calitatea vietii, dar si sanatatea, aspect pe care putini dintre noi il stiu.

Yoga

Yoga, ca si restul sporturilor, constituie o metoda antistres, de relaxare, de regasire a linistii interioare, de meditatie, dar si de mentinere in forma.

Prin exercitii fizice usoare, ca pentru incepatori, se poate obtine si un tonus muscular de invidiat, dar si o viziune mai buna asupra grijilor si problemelor.

Masajul

Mergeti la masaj de cel putin doua ori pe luna. Optati pentru masajele cu uleiuri aromate, antistres  Acestea aduc un plus de confort, reduc nivelul hormonului de stres-cortisolul. Mental va veti mult mai bine, veti fi optimisti si surazatori, intrucat nivelul de serotonina (hormonul fericirii) creste. In plus si pielea va arata altfel: hidratata, moale si stralucitoare. Asa ca, aveti multe de castigat daca optati pentru sedintele la masaj.

Activitatile adorate

Alte metode de a elimina stresul sunt reprezentate de activitatile care va fac placere. Asa ca, daca va place sa scrieti, sa desenati, sa cantati sub dus, de ce nu, ori sa gatiti sau sa gradinariti in timpul liber, nu ezitati sa faceti asta. Va veti simti mult mai bine, veti vedea cum aveti tendinta sa zambiti des, iar acest aspect este de bun-augur, intrucat o gandire puternica, un spirit optimist garanteaza longevitatea.

 

Fara reguli

Cu totii ne dorim sa fim cei mai buni la serviciu, la scoala, in activitatile pe care le desfasuram zi de zi, Insa, viata este la un moment dat foarte stresanta, asa ca trecerea pe lista a catorva reguli spartane nu face decat sa potenteze stresul, prin limitarea libertatii, a momentelor de bucurie. Practic va trageti singuri in aceasta capcana. Asa ca, fara reguli stricte.

Scutul antidusmani

Daca aveti in cercul de cunostinte persoane care va jignesc, sa streseaza, inarmati-va cu un “scut antidusmani”. De fapt, nu este decat atitudinea indiferenta pentru ei si parerea buna despre voi insiva. Inscrierea in dialoguri aprinse poate potenta nivelul de stres, asa ca invatati sa jonglati cu stresul, sa il ocoliti atunci cand va intalniti cu situatii stresante.

Exercitii de respiratie

Si exercitiile de respiratie pot elimina stresul din viata voastra. Desi pare imposibil, astfel de exercitii va vor aduce zambetul pe buze.

Iata ce trebuie sa faceti: inspirati aer, tineti-va respiratia timp de 8 secunde, dupa care expirati timp de 5 secunde. Repetati acest exercitiu de 3 ori pe zi.

Stilul de viata sanatos

O cauza a declansarii stresului o reprezinta alimentatia haotica, saraca in antioxidanti care intaresc sistemul imunutar, in consecinta acesta este slabit si predispus la boli. Asa ca, incercati sa va schimbati obiceiurile alimentare.

Astfel, beti zilnic cel putin 8 pahare cu apa, renuntati la sucurile carbogazoase, dar si la sucurile dulci, din fructe. Serviti mesele dupa un orar bine fixat, veti echilibra metabolismul, care si el este periclitat de catre stres. Portiile servite trebuie sa fie mici, sarace in calorii. De asemenea, pe langa cele 3 mese pe zi trebuie sa serviti si 2 gustari.

Selectati pentru meniuri alimente bogate in vitamina B, vitamina bunei dispozitii, acestea sunt:  carne de vita saraca in grasimi, lapte degresat, branza Cottage, fructe, migdale, afine, ton, fulgi de porumb etc.

Nu uitati ca stresul poate ataca oricand, din umbra! Insa, depinde de voi sa il combateti, sa nu duceti o viata haotica, in care bucuriile sunt apuse.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here