Pot dietele bogate in grasimi sa te ajute sa pierzi in greutate?

Ai observat vreodata cum chipsurile din cartofi sunt mult mai usoare decat cartofii? Acest lucru se intampla pentru ca acestia pierd foarte multa apa in procesul de gatire. Daca tot ceea ce vrei sa faci este sa pierzi in greutate rapid, indiferent de unde ar proveni aceasta grasime, actioneaza ca niste chipsuri de cartofi si pierde din continutul de apa. Ar parea sa fie un truc bun, nu este asa?

Dar cam atat: este doar un truc. Si functioneaza intr-o dieta bogata in grasimi pentru ca toata acea grasime lasa putin loc de carbohidrati, care retin apa in corp in mod natural. Cea mai noua dieta bogata in grasimi care se afla in lumina reflectoarelor in momentul de fata este dieta cetogenica, care este atat de saraca in carbohidrati, incat corpul incepe sa converteasca grasimea in cetone pentru a produce energie. Redu la minimul posibil aportul de carbohidrati si iti poti lua la revedere de la toata apa care era stocata odata cu acesti carbohidrati. Acest tip de greutate revine atunci cand carbohidratii sunt reintrodusi in dieta. Si apropo: apa este un lucru bun.

dieta-cu-carne Acest lucru nu inseamna ca dietele bogate in grasimi nu isi au meritele lor. Acestea elimina in mod obisnuit zaharurile si cerealele rafinate, ceea ce ar trebui sa fie teluri de a manca mai sanatos pentru toti americanii. Si, in timp ce o persoana obsinuita nu ar trebui sa tina prea mult timp o dieta cetogenica, conform lui Kristen Mancinelli, autoarea cartii “The Ketogenic Diet: A scientifically proven approach to fast, healthy weight loss” (“Dieta cetogenica: o abordare dovedita stiintific pentru o pierdere rapida si sanatoasa in greutate”), care crede ca majoritatea oamenilor pot sa incerce aceasta dieta timp de trei luni pentru a vedea o schimbare majora in greutate. Dupa aceasta perioada de 3 luni, Mancinelii recomanda reintroducerea lenta  a carbohidratilor in alimentatie, ca o parte a unei diete alimentare sanatoase.

Conform cartii lui Mancinelli, cantitatea zilnica de carbohidrati pe care le poate consuma o persoana pentru a mentine cetoza depinde de metabolismul persoanei respective si mai mult de locul in care se afla persoana respectiva in misiunea de a pierde in greutate. Ea scrie ca majoritatea oamenilor isi petrec prima luna  din dieta  consumand aproximativ 20 de grame de carbohidrati in fiecare zi si pot sa creasca in mod gradat aportul zlnic de carbohidrati pana la 30 de grame- dar sa nu depaseasca 50 de grame.

O persoana care se teme sa nu consume prea multe grasimi si care nu isi poate controla aportul de carbohidrati nu o sa aiba prea mult succes cu dieta cetogenica

Impactul pe termen foarte scurt al dietelor bogate in grasimi

Pentru a incepe, Mancinelli noteaza ca tot zaharul si alimentele ce contin amidon sunt indepartate: fara fructe, cereale, legume cu amidon, faina, paine, fasole, orez si multe altele. Ea spune ca, de asemenea, o sa renunti si la legume care nu contin amidon, cum ar fi de exemplu salata verde, kale, broccoli, conopida, verdeturi si multe altele.

diet-brocolli

Este usor de vazut de ce Mancinelli nu isi doreste sa te feresti intotdeauna de aceste alimente sanatoase. Dar, in timp ce acestea sunt restrictionate, Barry Sears, presedinte al Fundatiei de Cercetare a Inflamatiilor, avertizeaza ca dieta o sa fie saraca in :” fibre fermentabile si in polifenoli care se gasesc in carbohidratii ne rafinati”, care sunt esentiali pentru sanatatea sistemului tau digestiv.

Printre alte probleme de la inceput, se numara si constipatia care se datoreaza deficitului de fibre, crampe musculare care se datoreaza deficitului de potasiu si nivele scazute de energie  datorita aportului redus de carbohidrati. In cel mai rau caz si creierul tot are nevoie de 120 de grame de glucoza in fiecare zi. Atunci cand acestea nu sunt prezente, creierul este fortat sa foloseasca  corpii cetonici drept sursa de energie.

Exista, de asemenea, date preliminare asupra efectelor pe termen scurt asupra metabolizarii glucozei la nivel muscular. Un studiu foarte mic ce a folosit 12 tineri de greutate normala a testat o dieta bogata in grasimi timp de 5 zile si s-a descoperit ca aceasta dieta a afectat modul in care muschiii folosesc glucoza. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca, chiar si pe termen scurt, o dieta bogata in grasimi tot poate sa duca la rezistenta fata de insulina.

2 lucruri trebuie luate in considerare: cantitatea de grasimi saturate ce au fost consumate de catre participantii la studiu a fost destul de mare (cel putin 25 de procente din cele 55 de procente de calorii zilnice ce au fost preluate din grasimi proveneau din grasimi saturate) si acest studiu a avut niste proportii foarte mici; mai multe cercetari trebuie sa fie facute pentru a valida rezultatele obtinute.

Ar trebui sa fie notat faptul ca sunt unele diete bogate in grasimi care includ toate tipurile de grasimi si mai sunt diete bogate in grasimi care folosesc surse de grasimi sanatoase, cum ar fi de exemplu avocado si pestele salbatic. Mancinelii confirma ca nu toate dietele bogate in grasimi sunt egale. “O dieta bogata in carbohidrati de proasta calitate si bogata in grasimi saturate este un mod sigur de a iti creste riscul de a suferi de probleme cardiace si o astfel de dieta ar trebui sa fie evitata.”

Impactul pe termen lung al dietelor bogate in grasimi

Pe parcursul unei perioade de cateva luni, “aportul ridicat de grasimi saturate a dus la cresterea nivelelor de colesterol din corp, ceea ce duce la cresterea riscului de a suferi de afectiuni cardiovasculare; dar un aport crescut de grasimi mononesaturate reduce riscul de a suferi de afectiuni cardiovasculare, asa ca este foarte dificil sa ajungi la un verdict clar in aceasta privinta”.

Pe de alta parte, ea precizeaza faptul ca riscul de a suferi de afectiuni cardiovasculare este in stransa legatura cu markerii inflamatori, care au nivele mai mari in cazul oamenilor cu greutate peste medie, “prin urmare, daca o dieta bogata in grasimi produce o pierdere in greutate pentru o persoana pe care o dieta saraca in grasimi nu putea sa le ofere, atunci beneficiile aduse pot sa depaseasca riscurile pentru acea persoana.”

Sears explica ca, atunci cand tesutul gras este mobilizat pentru a forma cetone, corpul raspunde eventual prin cresterea secretiei de cortizol, cu scopul de a descompune masa musculara existenta, pentru a oferi nivele adecvate de glucoza pentru creier. “Nu are nici un sens sa iti distrugi masa musculara pentru a ii oferi creierului nivele adecvte de glucoza, cand o cantitate adecvata de carbohidrati in dieta ar putea sa indeplineasca acelasi scop, fara a duce la pierderi de masa musculara”, explica el.

Daca vrei sa pierzi in greutate si sa devii, de asemenea, mai sanatos, atunci ai nevoie sa te concentrezi pe pierderea de grasime si nu doar pe pierderea in greutate, explica Sears. “Datele clinice sunt foarte clare in privinta faptului ca pierderea de grasime nu este mai mare in cazul dietelor bogate in grasimi decat in cazul dietelor sarace in grasimi”, specifica acesta.

Un studiu publicat in “Jurnalul American de Nutritie Clinica” sugereaza faptul ca, aportul de proteine si aportul de calorii au aceleasi valori,  o dieta bogata in grasimi nu are nici un beneficiu in plus fata de o dieta saraca in grasimi. De fapt, studiul a descoperit ca reducerea aportului de calorii intr-o dieta cu aport moderat de grasimi a dus la o pierdere mai mare in greutate si in grasime fata de o dieta cetogenica bogata in grasimi si restrictiva din punct de vedere al caloriilor.

Pachetul de 10 secunde

In cele din urma, sunt mai multe moduri de a pierde in greutate intr-un mod santos si la nivele diferite ale aporturilor de grasime. O dieta relativ bogata in grasimi, in care grasimile ofera 35% din aportul de calorii, ar putea sa fie mai usor de respectat, din moment ce grasimea are atat de multa aroma. Pe de alta parte, dietele bogate in grasimi nu par sa fie solutii foarte bune pe termen lung si ar trebui sa fie abordate cu un profesionist calificat in domeniul sanatatii.

Te-a ajutat articolul? Da-i o nota de la 1 la 10!
10/102 ratings

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here