slabire-rapida
10/10voturi

In ziua de azi, nu trebuie sa ne mai judecam greautatea dupa criterii prestabilite. Notiunea de greutate ideala nu tine deloc seama de felul in care grasimile sunt repartizate pe suprafata corpului, ce i-ar interesa sau a caror greutate se inscrie in normele considerate normale, dar care au o morfologie dizgratioasa:

  • burta,
  • coapse pline,
  • fund prea mare etc.

Notiunea de estetism a suferit modificari semnificative de-a lungul secolelor, ba chiar de la un an la altul. De la tabloul Renoir, Les Baigneuses, si pana la fotografiile cu Cindy Crawford, moda a traversat multe etape dificile.

Dar silueta este o chestiune personala si cata vreme nu ne punem sanatatea in pericol, avem dreptul sa ne dorim s-o schimbam !

slabire-rapida

Cu totii vrem sa ne simtim bine si sa fim frumosi:

Cand se intampla sa nu ne mai simtim bine in propria piele, lucrul se reflecta si pe plan psihic (depresii, tristete, angoase, iritabilitate, complexe …sunt tot atatea semne alte faptului ca nu sne simtim bine, care ne afecteaza forma de viata, atat noua cat si celorlalti).

Asadar, oglinda trebuie sa devina singurul criteriu de referinta, pentru ca e singura lipsita de subiectivitate in reflectarea morfologiei noastre.

Dieta Indiana: Descriere, Meniu, Avantaje Si Contraindicatii

Exista deci mai multe tipuri de silueta:

  • Silueta de tip ginoid: grasimea predomina in jumatatea inferioara a corpului (partea ifnerioara a abdomenului, solduri, fese, coapse). Se intalneste in principal la femei, uneori si la barbati. Bazinul este mai lat decat umerii, osatura mica, musculatura delicata, ceea ce face ca greutatea sa fie frecvent apropiata de valoarea de referinta.
  • Silueta de tip andorgin: grasimea predomina in jumatatea superioara a corpului: partea superioara a abdomenului, umeri, ceafa, barbie dubla. Aceasta forma este tipica barbatilor, dor se poate observa si la femei. Bazinul este ingust in comparatie cu partea superioara a corpului. Greutatea de referinta poate fi apropiata in egala masura, de cea indicata de cantar, daca abdomenul nu este acoperit cu prea multa grasime, cum se intampla de obicei la barbati.
  • Silueta de tip mixt: grasimea se depunde pe tot corpul si greutatea este de obicei mai mare decat cea de referitna. Se intalneste atat la barbati, cat si la femei. Luarea in greutatea are o origine mai indepartata, genetica: poate sa apara si ca urmare a supraalimentarii. Cu toate astea, un regim echilibrat poate da rezutlate bune in lupta impotriva acestei forme de surplus de greutate.
  • Silueta de tip limfatic: organismul retine apa. Corpul este adesea plin de celulita, fenomen rezervat in exclusivitatea femeilor. Abdomenul, soldurile, coapsele pline, ba chiar si bratele pot prezenta faimoasa “coaja de portocala“. Greutatea se inscrie in normele de referinta. Regimul in sine nu este de ajuns pentru a obtine rezultatele dorite, deoarece in majoritatea cazurilor existe si probleme venoase.

In concluzie, este usor sa intelegem diferenta dintre a slabi si a ajunge sa arati bine. Kilogramele pierdute nu inseamna acelasi lucru pentru toata lumea.

Astfel unele sau unii, urmand cu scupulozitate un regi, slabesc in zona sanilor sau a pieptului, cand, de fapt, ar vrea sa scape de grasimea din zona soldurilor sau a abdomenului.

Cea de-a doua parte a acestei carti incearca sa prezinte principiile de baza necesare evitarii acestui tip de confuzie si suprizelor neplacute.

3 mituri despre slabire

Un studiu recent desfasurat in SUA a aratat ca peste 40% dintre americanii adulti au probleme cu greutatea, in timp ce circa 15% dintre copiii cu varste intre 5 si 15 ani au o greutate cu mult peste medie. Desi problema e arhicunoscuta la nivel mondial, se pare ca nici o campanie de constientizare nu da efectiv roade, astfel incat, numarul obezilor este intr-o continua crestere.

Spun asta, in cunostiinta de cauza, mai ales ca in fata mea sta un studiu din 2011 al Organizatiei Mondiale De Sanatate, studiu ce se rezuma in doar cateva randuri: daca acum, numarul mondial de obezi se invarte in jurul cifrei de 300 de milioane de oameni, in 2015, numarul acestora va creste cu circa 15% in 2015, ca o consecinta a dezvoltarii la scara industriala a lanturilor de magazine fast food, dar si a faptului ca, pe masura ce mancarea organica devine tot mai scumpa, mancarea anorganica si cea semi preparata se ieftineste.

Nu trebuie sa atribuim totusi vina exclusiv dezvoltarii lanturilor fast food si nici pe preturile prea mari pentru mancarea organica. Pe langa multe altele, unul dintre motivele pentru care oamenii devin tot mai grasi e faptul ca acestia nu au cunostiinte de nutritie, de aceea tind sa creada in dietele “de gospodine” din magazinele pentru femei, sau in mirajele promise de diferiti guru ai dietelor.

In cele ce urmeaza, o sa vorbim despre cateva mituri despre slabire, mituri considerate de multi adevarate, din cauza carora, din pacate, foarte multi oameni nu reusesc sa slabeasca.

Mitul 1: Daca vrei sa slabesti, nu trebuie sa mananci deloc grasimi.
Ei bine, acest mit este partial adevarat. Precum stiti, exista grasimi sanatoase si nesanatoase. Cele nesanatoase(provenite din ulei prajit, margarina, dulciuri) tind sa se depoziteze pe artere, iar mare parte din ele nu mai pot fi arse de catre organism, asa cum se intampla in cazul margarinei. Chiar daca o vedeti pe Nadia Comaneci facand reclama la margarina, asta nu e neaparat un semn ca margarina, indiferent de numele ei, este un aliment bun, ce trebuie consumat. Din contra, este unul dintre cele mai daunatoare produse, ale caror calorii cu greu mai pot fi arse de catre corp.

Pe cealalta parte, exista si grasimile bune, cele care regleaza sistemul hormonal si care au grija de buna functionare a inimii. Amintim aici resursele de peste si de oua omega 3 si omega 6, surse cunoscute de proteina, dar si de grasimi sanatoase. Totodata, exista diete eficiente bazate exclusiv pe proteine si pe grasimi, diete care nu contin carbohidrati decat intr-o masura foarte-foarte mica(o sa vorbesc, poate, intr-un articol viitor despre dieta ketogenica, bazata pe proteine si pe grasimi);

Mitul 2: Daca vrei sa slabesti, trebuie sa mananci de putine ori pe zi.
FALS! O sa dau aici un exemplu mai neortodox: stiti femeile acelea grase, din mediul rural, a caror munca consta in principiu activitati desfasurate pe camp? Cum se face ca se ingrasa, chiar daca mananca o data pe zi? Ei bine, organismul nostru este un organism ce se adapteaza conditiilor pe care i le impunem: de exemplu, daca reducem drastic numarul de calorii, el va cauta sa faca in asa fel incat sa poata oferi minimul energetic necesar pentru buna functionare a organelor vitale, chiar daca pentru asta va trebui sa incetineasca metabolismul. Revenind la exemplul de mai sus, multe dintre acele femei tind sa manance exclusiv seara, atunci cand sosesc acasa, dupa care se pun in pat, sa se odihneasca. Astfel, cum corpul e obisnuit cu un numar mic de calorii, dar avand deja metabolismul incetinit, va “trage” numarul minim caloric necesar, dupa care va depozita restul de energie dobandita de pe urma mancarii sub forma de grasime.

Pentru a accelera metabolismul, dar si pentru a slabi relativ repede, oamenii trebuie sa manance de circa 6 ore pe zi, mese bazate exclusiv pe proteine, dar si pe carbohidrati: circa 20-30 de grame de proteina la o masa si 20 de grame de carbohidrati, tocmai pentru a mentine un raport de 60-40% intre aceste 2 tipuri de macronutrienti.

Mitul 3: Dupa ce nu voi mai tine dieta, ma voi ingrasa la loc!
Aici parerile sunt impartite. Din punctual meu de vedere, a avea o greutate optima nu inseamna a tine tot timpul dieta, ci inseamna a avea un stil de viata sanatos si mai ales un plan nutritional bine pus la punct. E adevarat ca cei care vor reveni la vechiurile obiceiuri culinare de dinainte de dieta vor castiga la loc toate kilogramele pierdute, dar e la fel de adevarat ce cei care, dupa terminarea dietei, vor continua sa manance sanatos, nu vor pune inapoi kilogramele pierdute. Sigur, acest lucru depinde foarte mult si de metabolismul fiecaruia, dar in esenta, lucrurile sunt logice si asa ar trebui sa se intample.

Slabire prin Infometare – se poate? Este bine?

Dorinta intensa de a slabi poate merge uneori pana la regimul de foame. Care sunt indicatiile acestui regim, in cadrul caruia se suprima orice aport alimentar, cu exceptia unor cantitati de apa si a unor medicamente?

  • Regimul de foame este indicat numai in obezitatile foarte accentuate, neinsotite de anumite complicatii – de exemplu, ulcer gastric sau tulburari hepatice – care s-ar putea agrava sub influenta suprimarii alimentatiei.
  • Regimul de foame nu poate fi aplicat decat in conditii de repaus aproape complet si numai sub supraveghere medicala continua, ceea ce nu se realizeaza decat prin spitalizarea bolnavului.
  • Durat acestui regim poate fi variabila, de cca 4 – 5 zile in functie de:

a) starea generala a bolnavului;

b) scaderea in greutate obtinuta.

  • Prin regimul de foame se obtine, de obicei, o scadere consistenta a kilogramelor suplimentare, fara sa se ajunga insa la rezultate definitive, in sensul ca tratamentul ulterior trebuie sa urmareasca nu numai mentinerea celor obtinute, ci si slabirea in continuare.
  • Momentul critic maxim al regimului de foame il constituie trecerea de la postul absolut la reluarea treptata a alimentatiei. Aceasta trecere trebuie sa fie foarte lina, astfel putand sa apara incidente nedorite sau reintoarcerea la un regim alimentar supraincarcat.
  • La inceputul regimului de foame se aplica, de obicei, timp de cateva zile, medicamente anorexice. Este bine ca in timpul regimului de foame sa se administreze preparate vitaminice, intrucat vitaminele sunt substante esntiale, necesare nu numai proceselor de asimilare ci si celor de dezasimilare.

In legatura cu ultimul aspect cel al necesitatilor vitaminice, trebuie sa subliniem ca ideea dupa care vitaminele ar anula, in parte cel putin, efectele tratamentului pentru slabire, este gresita. In multe cazuri, fie regimul de foame, fie regimul hipocaloric, trebuie sa fie insotite obligatoriu de administrarea de vitamine. Cei in cauza, socotind ca “vitaminele ingrasa”, privesc cu septicism o asemenea indicatie sau isi permit chiar sa suprime, din proprie initiativa, preparatele ce le-au fost prescrise. La fel de gresita este si atitudinea fata de administrarea de calciu, necesara in cursul unor tratamente ale ingrasarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here