Serotonina: Hormonul Fericirii. Vrem mai multa!!!

Serotonina este un regulator chimic al stării de spirit și al comportamentului. Datorită lui ne bucurăm și dormim bine, ne simțim bine și trăim mai mult.

Serotonina este un hormon care se formează în celulele nervoase. Se concentrează în stomac și intestine, în sânge și în sistemul nervos central. Este formata din triptofan, un aminoacid indispensabil, pe care il primim cu alimente si care intra corp, sub actiunea enzimelor si care se transforma intr-un hormon.

De ce avem nevoie de un hormon al dispoziției?

Serotonina afectează întregul organism, de la emoții la abilități motorii. Iată principalele sale funcții:

  • Serotonina este implicată în digestie și controlează peristaltismul intestinal.
  • Serotonina este implicată în reacția de greață: un nivel ridicat al hormonului stimulează zona creierului, care este responsabilă pentru vărsături. Serotonina ajută la scăderea substanțelor nocive care intră în organism, provocând diaree.
  • În țesuturile cerebrale, serotonina reglează anxietatea, bucuria și este responsabilă pentru starea de spirit. Nivelurile scăzute ale hormonului, sunt asociate cu depresia, iar un nivel prea ridicat duce la halucinații și tulburări neuromusculare.
  • Serotonina stimulează zonele creierului care controlează somnul și starea de veghe.
  • Atunci când este necesară strângerea plăgii, serotonina îngustează arterele și ajută la formarea unui tromb.

Serotonina este necesară pentru sănătatea osoasă, dar excesul său duce la osteoporoză, din care oasele devin fragile. serotonina-hormon-fericire

Cum afectează serotonina emoțiile?

Serotonina reglează starea de spirit. Când nivelul hormonului este normal, persoana este fericită, calmă, concentrată și fericită. Studiile au confirmat că depresia, anxietatea și insomnia sunt adesea asociate cu o lipsă de serotonină. Dacă crește nivelul hormonului liber în sânge, simptomele disconfortului se diminuează.

Cât de multa serotonină este necesară pentru fericire?

Nivelurile normale de serotonină din sânge sunt de la 101 până la 283 ng / ml (nanograme per mililitru). Dar aceste criterii pot varia în funcție de modul în care se efectuează analiza, astfel încât orice rezultate ale cercetării trebuie să fie discutate cu medicul.

Unde se poate gasi?

În alimente bogate în triptofan. Este în cantități mari, în alimentele, în care există proteine, fier, riboflavină, vitamina B6.

  • Ouă. Proteina din oua crește nivelul de triptofan din plasma sanguină. Adăugați la cină un ou fiert obișnuit sau faceți un mic dejun pentru frittata.
  • Brânză. O altă sursă de triptofan. Utilizați cu pastă pentru a obține cele mai multe beneficii.
  • Un ananas. În ananas, în plus față de triptofan, există și bromelaină, o enzimă cu multe proprietăți utile: de la îmbunătățirea digestiei până la reducerea efectelor secundare ale chimioterapiei.
  • Produsele din soia, ca și alte leguminoase, sunt bogate în triptofan. Tofu este o sursă de aminoacizi și proteine ​​pentru vegetarieni.
  • Somonul apare în numeroase liste de produse utile, printre care lista scurtă de triptofan.
  • Nuci si seminte. Toate nucile și semințele conțin triptofan. O mână pe zi reduce riscul bolilor de inimă și al sistemului respirator.
  • Nu avem tradiții legate de gătirea curcanilor pentru vacanțe, dar de ce să nu le pornim? De dragul bunei dispoziții.

serotonina

Cum sunt legate alimentele de starea de spirit?

Legătura dintre hrană și alimentație, rezultă din modul în care triptofanul este transformat în serotonină. Nu este suficient să stai pe o dietă cu triptofan pentru a crește nivelul de serotonină.

Triptofanul trebuie să reacționeze cu alți aminoacizi pentru a intra în țesutul nervos. Pentru a face acest lucru, avem nevoie de ajutoare si anume de carbohidrați.

Pentru tratamentul carbohidratilor, se elibereaza insulina, care stimuleaza absorbtia aminoacizilor in sange, inclusiv triptofanul. Aminoacidul este concentrat în sânge, ceea ce sporește șansele de a trece prin bariera hemato-encefalică (adică penetrarea creierului).

Pentru a îmbunătăți starea de spirit, mâncați adesea alimentele cu triptofan (carne, brânză, fasole) și consumați alimente bogate în carbohidrați: orez, ovaz, pâine integrală. Formula este: hrana cu triptofan + o portie mare de carbohidrati = cresterea serotoninei.

Ce se întâmplă dacă starea de spirit nu se îmbunătățește?

Du-te la terapeuți și endocrinologi. Cu o lipsă a hormonului și a depresiei asociate, sunt prescrisi inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei (ISRS), aceștia sunt cei mai frecvenți antidepresanți. Celulele nervoase secretă serotonina, dar unele dintre ele sunt absorbite înapoi în neuroni. ISRS blochează acest proces, astfel încât hormonul mai activ rămâne în țesuturi.

Împreună cu astfel de medicamente, multe alte medicamente nu pot fi utilizate din cauza riscului unui sindrom serotoninergic (o stare periculoasă în care funcțiile sistemului nervos și muscular sunt întrerupte). Asigurați-vă că spuneți medicului că luați antidepresive.

Ce este un sindrom serotoninergic?

Aceasta este o condiție care pune viața în pericol, asociată cu un conținut ridicat de serotonină din sânge. Acest lucru se întâmplă după administrarea unui medicament nou sau a unui supradozaj.

Simptomele sindromului serotoninergic:

  • fior;
  • diaree;
  • durere de cap;
  • confuzie;
  • pupile dilatate;
  • contracții involuntare ale mușchilor;
  • creșterea temperaturii și tensiunii arteriale;
  • palpitații ale inimii și aritmie.

Adesea, sindromul trece intr-o singură zi, dacă se prescriu medicamente care blochează serotonina sau renuntati la medicamentele care au provocat tulburarea.

Ce altceva mărește nivelul de serotonină?

Tot ceea ce ajută la menținerea corpului în stare bună:

  • Lumina soarelui.
  • Educație fizică.
  • Alimentație adecvată.
  • Atitudine pozitivă față de viață.

 

Te-a ajutat articolul? Da-i o nota de la 1 la 10!
10/103 ratings

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here