Studii educationale si psihologice de ultima ora au examinat beneficiile pe care le au copiii de pe urma practicarii jocului de sah.
Sahul ajuta la cresterea coeficientului de inteligenta si la rezolvarea problemelor de la diferite materii la scoala, astfel copiii invata cum sa ia decizii dificile in mod independent.
Datorita sahului, copiii invata sa gandeasca logic si eficient. In sah nu exista reguli care sa-ti permita sa trisezi.
Sahul are un regulament strict si nobil. Daca te asezi la tabla de sah in fata adversarului, nu poti incepe partida pana nu intinzi mana adversarului tau. Fiecare piesa are regulile ei .
Pas cu pas, cu rabdare, tenacitate, intelegere si multa dragoste, am reusit sa-i incurajez pe copii sa-si foloseasca imaginatia si sa inteleaga faptul ca pot avea idei care le apartin si pe care le pot pune in practica prin intermediul sahului.
In relatia pe care o am cu copiii, am constatat ca implicarea emotionala conteaza foarte mult. Nu pot trisa, copiii ma simt de aceea trebuie sa existe in permanenta o comunicare reala intre mine si ei.
Acesta este scopul acestor cursuri.
Le multumesc pe aceasta cale tuturor celor, care de-a lungul acestor trei ani au onorat cu prezenta proiectul ”Lasati copiii sa joace sah” ctorii Eugen Cristea si Cristina Deleanu, cantautorii Maria Gheorghiu, Ovidiu Mihailescu si Jul Baldovin, jurnalistei Loreta Popa si actorilor teatrului Masca care au transformat acest proiect intr-o poveste.
De asemenea, tin sa multumesc in mod special atat dl. director al teatrului Masca, Mihai Malaimare, cat si Doamnei Violeta Hubca, dl. director al scolii nr.117, Eugen Vaduva, doamnei dir. al scolii nr.142, Ioana Ionica. Nu putem uita de dl. Forin Dumitru, dir. Radio3NET, Florian Pitis, ce intotdeauna a raspuns prezent si, nu in ultimul rand, tuturor parintilor si bunicilor care au sustinut acest proiect.
Orice sportiv care se respecta isi doreste o medalie, chiar si o cupa care sa-i recompenseze eforturile, astfel ca cei mai buni copii vor fi premiati de-a lungul concursurilor ce se vor desfasura pe parcursul anului.
Copiii au invatat ca, indiferent daca pierd sau castiga o partida, combinatia de idei creative si gandire organizata da sahului unicitate.
Atunci cand se aseaza la tabla de sah si joaca, nu exista numai reguli. Au nevoie de intuitie si mai ales au nevoie sa simta starea de spirit a adversarului. E important. Invata sa-si respecte adversarul, sa mute corect, sa se incadreze in limita de timp pe care o impune ceasul de joc.
Au inteles ca sahul ii formeaza, le slefuieste caracterul.
Sahul, se zice, este arta, stiinta si sport. “Sahul este un joc util si onest, indinspensabil in educarea celor tineri”, spunea Simon Bolivar si cu totii suntem de acord cu el.
In toate tarile avansate, sahul exista ca materie optionala in scoli. In China e obligatoriu in clasa I si clasa a II-a, apoi devine optional, dupa talent. De ce ?
In primul rand, formeaza caracterul copilului, il invata sa-si respecte promisiunile.
Chiar si sacrificiile sunt de inteles. Poti sa sacrifici Dama ca sa obtii ceva. Rezultatul?
Dupa un sacrificiu vine si rasplata. Introducerea sahului in scolile romanesti ar fi un pas important pentru dezvoltarea copiilor.
Un pas catre normalitate…
Copiii si desenele animate
In zilele noastre un copil incepe vizionarea programelor de desene animate la varsta de 8 luni si devine dependent de ele pana la varsta de 3 ani. Desenele animate sunt concepute si comercializate in asa fel incat copiii vor dori sa le vizioneze intr-un mod regulat.
Oferta canalelor de televiziune este extrem de variata, astfel incat por fi urmarite desene animate educative, de relaxare sau chiar desene in care actiunile violente sunt explicite. Insa bineinteles ca nu toate programele difuzeaza desene violente sau care ofera un exemplu prost, dar in cazul in care observati ca copilul vostru urmareste un astfel de program total neadecvat varstei sale actionati imediat.
Copiii care urmaresc zilnic desene animate la televizor, cu timpul ajung sa devina dependenti de acesta. Alarmant este faptul ca cu cat petrec mai mult timp in fata televizorului, starea mentala si emotionala se deterioreaza. De asemenea un astfel de exces poate provoca multe probleme fizice, dar si leziuni ale creierului si ochilor.
Ce spune specialistii despre desenele animate?
Cercetarile psihologice au demonstrat ca acei copiii care urmaresc desene violente cu timpul devin indiferenti la suferintele altor oameni, probabilitatea ca si ei, la randul lor, sa devina violenti si agresivi fiind foarte mare. De asemenea, devin mai putin receptivi la durere si sunt mult mai susceptibili sa ii faca sa sufere pe cei din jur lor.
Fiecare copil are un erou preferat ales de cele mai multe ori dintre personajele animate. Insa acesti eroi fac anumite lucruri nefiresti pentru posibilitatile unui om. Fie ca se scufunda mult timp si nu se ineaca, sar de la inaltimi ametitoare si nu patesc nimic, toate aceste exemple expun realitatea intr-un mod fals, iar copiii foarte mici care nu deosebesc fantezia de realitate au tendinta sa actioneze in conformitate cu personajele preferate. Si ei cred ca pot atrage atentia celor din jur fara sa isi dea seama de riscul pe care il implica astfel de actiuni. Mai grav este faptul ca cei mai multi copii cresc purtand hainele eroilor preferati sau tot felul de gadget-uri, identificandu-se atat de mult cu acestia incat apar, in unele cazuri, serioase tulburati de personalitate episodice.
Pe de alta parte schimbarile rapide de culoare si flash-urile de lumina ce au mare viteza distrug celulele retinei. Deci, atunci cand alegeti un film de desene animate trebuie sa va asigurati ca este potrivit pentru varsta copilului si nu ii permite acestuia sa petreaca mult timp in fata ecranului.
Desenele animate trebuie utilizate in scopuri didactice ce actioneaza ca transmitatoare de informatii si stimulatoare ale creativitatii. Ca parinte, datoria ta este sa te uiti impreuna cu copilul la desne si intotdeauna sa ii explici diferenta dintre fictiune si realitate.