După câteva luni bune de aşteptare, în sfârşit, îţi găseşti un job. Începutul poate fi destul de interesant.
În sfârşit ai ocazia să le arăţi ce ştii (dacă ştii ceva), să înveţi lucruri noi, să cunoşti oameni noi. Şi cel mai important: vei câştiga bani!
Pentru unii, prima zi poate fi destul de ciudată şi chiar înfricoşătoare dacă stai să te gândeşti: Oare o să te descurci? Oare o să te împrieteneşti cu aceşti oameni?
Dar cu cât înveţi mai multe, şi cu cât înveţi „mersul” lucrurilor, angajatorul tău şi colegii o să se simtă mult mai confortabil în prezenţa ta, şi o să ajungi să faci parte din echipă.
Uite câteva detalii pe care trebuie să le pui la punct ca să fii cât mai pregătită şi să te ajute să faci impresie bună chiar din prima ta zi la serviciu.
Nu întârzia
Calculează exact cât faci până la „punctul de lucru” şi încearcă să ajungi mai devreme decât ora stabilită, e mult mai bine decât să întârzii. Angajatorii adoră punctualitatea.
Dacă ai probleme cu trezitul de dimineaţă, pregăteşte-ţi anumite lucruri de cu seară, cum ar fi hainele cu care te vei îmbrăca a doua zi, şi asigură-te că te poţi baza pe alarma ceasului sau a telefonului.
Nu uita, prima impresie chiar contează, va fi o bilă albă pentru tine.
Plănuieşte-ţi „Outfitul” din timp
Informează-te în legatură cu specificul firmei. Trebuie să fii sigură că îmbrăcămintea şi încălţămintea pe care o vei purta, se vor potrivi noului loc de muncă.
Informează-te
Află mai multe în legătură cu noul job, interesează-te de ce s-ar putea să ai nevoie şi încearcă să fii pregătită.
Odată ce vei ajunge la birou în prima zi, vei fi întâmpinată de noua ta echipă, îţi va fi prezentat locul, ca să ştii unde sunt toate facilităţile cum ar fi bucătăria, toaletele, extinctoarele, etc. De asemenea s-ar putea să ţi se facă cunoştinţă cu angajaţii cheie, cu care vei intra în contact mai des şi alţi membri relevanţi.
Curând după ce vei începe, în cazul anumitor companii, vei fi luată uşor la început, în primele zile sau săptămâni. O să ţi se arate locul exact în care vei lucra, o să ţi se explice ce vei face zi de zi, poate chiar vei obţine un training pentru respectivul job.
Acesta este momentul cel mai potrivit pentru a pune întrebări despre tot ce vrei să ştii, aşa că dacă îţi faci anumite griji, este o idee bună să le expui la sfârşitul acestui moment.
În ciuda multor griji pe care ţi le vei face, trebuie să înţelegi că este absolut normal să uiţi numele unor oameni, că ai nevoie de o perioadă de acomodare şi că dacă ai întrebări, trebuie să le pui.
Şi ca să te relaxezi, gândeşte-te în continuu, că mâine va fi mult mai bine!
10 sfaturi pentru o mai bună colaborare cu şeful tău
Tu şi şeful tău s-ar putea să aveţi o relaţie minunată, dar oricât de strânsă ar fi legătura sunt sigură că mai apar momente în care comunicarea dintre voi ar avea nevoie de mici îmbunătăţiri. Iată câteva sfaturi pentru o mai bună comunicare cu superiorul tău.
1. Stabileşte o întrevedere cu şeful/şefa ta, doar dacă este urgent. Şi el/ea are de lucru.
2. Să nu crezi că îţi este prieten/ă, chiar dacă se poartă prietenos. Când va fi vorba despre evaluarea muncii tale sau în cazul unei concedieri, nu va ezita nici o clipă.
3. Nu fi prea prietenoasă cu şeful/a, vei da naştere neîncrederii din partea colegilor tăi.
4. Nu vorbi vrute şi nevrute şi nu aduce acuze pe nedrept.
5. Alege-ţi momentul potrivit. Când ceri ceva este absolut la fel de important ca ceea ce ceri. Să ceri voie să pleci într-o vacanţă în a doua zi în care te-ai întors din una, nu este probabil momentul cel mai potrivit.
Nici să ceri o mărire sau o promovare nu ar fi înţelept, după ce şefului tău tocmai i s-au “spart oalele în cap” din cauza unei greşeli făcute de tine.
6. Fii exactă când ai reproşuri faţă de un coleg, şi dacă te gândeşti să te plângi şefului tău, ar fi o idee bună să vii şi cu o soluţie. Dacă te duci la şeful/şefa ta şi îi spui : « Urăsc să lucrez cu George », va suna ca şi când ai fi o smiorcăita. O să ai mai multe de câştigat dacă te duci de exemplu şi spui : « George nu mi-a oferit la timp informaţiile necesare pentru terminarea raportului meu săptămânal. Vă rog, îi amintiţi dumneavoastră că trebuie să facă asta în fiecare Joi până la ora 17 :00 ? »
7. Ai răbdare. Este frustrant să vezi că un coleg « scapă » de fiecare dată deşi întârzie la program, pleacă devreme, mereu spune că s-a îmbolnăvit brusc, fuge de atribuţii, şi tot aşa. Din punctul tău de vedere este clar că cel/cea în cauza trebuie concediat/ă. Totuşi, legal şi etic supervizorul tău, trebuie să ofere angajaţilor cu « probleme » încă o şansa să îşi corecteze comportamentul înainte să se ia măsuri drastice.
8. Ai grijă să vorbeşti despre scopurile tale pe termen lung cu şefii tai. În felul acesta oferi senzaţia de stabilitate.
9. Întreabă ce calităţi trebuie să îndeplinească un angajat excelent. Nu aştepta sfârşitul anului ca să afli la evaluarea finală că ceea ce credeai tu că este important nu contează pentru şeful tău deloc.
10. Conştientizează că de cele mai multe ori presiunea care este asupra şefului tău este mult mai mare decat presiunea care este asupra ta.