Pectina: ce este si la ce este buna?

0
478
citrice-pectina

Pectina este o substanță de neînlocuit, folosită în medicină (tablete, geluri), industria alimentară (marmeladă), cosmetologie (masca pentru ten).

Încă nu sunteți familiarizați cu “eroul”? Să vedem apoi ce este pectina, ne vom arunca în perfecțiunea acestui aditiv alimentar și vom dezvălui câteva laturi întunecate.

Ce este pectina?

Mai întâi, să definim în termeni generali cu ce avem de-a face. Pectina este o polizaharidă purificată, un compus chimic complex din plante, o fibră solubilă comestibilă. Mulți cumpărători au întâlnit substanța ca parte a descrierii produsului sub codul suplimentar E440.

Info: citeste despre bautura de slabit numita PECTIN

citrice-pectina

Setul de funcții ale pectinei este diversificat: compusul este utilizat ca un agent de îngroșare, stabilizator, clarificator, agent de filtrare, agent de reținere a apei. Ca principale surse de extracție a compusului la nivel industrial intalnim coaja de citrice (compoziția de pectină 20-35%), pulpa de sfeclă pentru gradul de zahăr (10-20%), coaja de mere (10-15%), coșurile din floarea-soarelui 15-25%).

Pectina pe bază de mere este mai des utilizată în producția de produse de cofetărie (înghețată, bomboane, bezele, rahat, gem). Se foloseste pectina de citrice la produsele lactate (iaurturi), maioneză, ketchup, sucuri ambalate.

Substanța este disponibilă și pentru uz casnic. Pectina sub formă de pudră este amestecată strict cu produsele reci (sucuri, fructe), varianta lichidă este permisă pentru conectarea cu mancaruri fierbinti. Mâncărurile gătite în plus față de consistența groasă necesară vor obține o aromă fructată și o dulceață, care va reduce cantitatea de zahăr și, respectiv, conținutul de calorii.

pectina suc

Proprietăți utile ale pectinei

Vom înțelege influența aditivului alimentar “pectină“. Beneficiul acestui compus pentru organism este într-adevăr neprețuit. Principala proprietate extraordinară a substanței constă în curățarea la scară largă, naturală și sigură a tuturor sistemelor fără tulburări de echilibru bacteriologic, care este însoțită de un efect de întinerire.

În plus față de avantajul principal al pectinei, are o serie de calități excelente:

  • conduce la stabilirea unui metabolism,
  • îmbunătățește sistemul circulator la periferie,
  • efectul benefic asupra membranei mucoase a tractului gastrointestinal datorită proprietăților astringente și învelitoare,
  • activează microflora ,
  • accelerează absorbția nutrienților,
  • preia funcția unui medicament antiinflamator cu complicații ulceroase,
  • promovează activarea microorganismelor care produc vitamine, leagă și îndepărtează metalele grele (plumb, mercur, stronțiu), efectuează întinerire generală și recuperare la nivelul celular,
  • controlează (dacă este necesar reduce) nivelul de colesterol din sânge.

formula-pectina

Utilizarea pectinei este obligatorie pentru persoanele care lucrează în industria chimică sau care trăiesc în zonele contaminate (norma este de 15 grame pe zi).

Pectina ne afecteaza organismul?

Reacția negativă poate provoca doi factori: prezența alergiilor și a supradozajului. Al doilea este mai probabil să fie dependent de suplimentele biologice, deoarece este problematică suprasaturarea dietei cu această substanță: 15 g de pectină este considerată norma, iar 5 g de polizaharidă sunt conținute în 0,5 kg de fructe proaspete.

Consecințele nocive sunt după cum urmează:
  • in colon, se declanșează procesele de fermentare, apare colica,
  • in intestinul subțire apare microflora destabilizată,
  • nivelul de asimilare a proteinelor și grăsimilor scade, absorbția substanțelor minerale (fier, calciu, zinc, magneziu) este blocata;
  • există flatulență,
  • există o erupție cutanată, exista o agravare generală a sănătății.

A obține aceste simptome prin consumul de alimente bogate în pectină este imposibilă. Mananca fructe si legume cate vrei si nu te duce departe cu suplimentele biologice.

Beneficii pentru pierderea in greutate

Această polizaharidă este o adevărată descoperire pentru oricine dorește să scape kilogramele in plus. Un loc de onoare în dietă este prevăzut cu ajutorul pectinei:

slabire-cu-pectina

  • proprietăți active de curățare,
  • capacitatea de a elimina carbohidrații dăunători (aduce libertate la “rezervele de grăsime” pe termen lung), conținut bogat în fibre dietetice (în timpul celulozei digestive, este transformată și încetinește procesul de digestie, menținând un sentiment de sațietate de lungă durată),
  • posibilitatea de a accelera metabolismul și microcirculația.

Pentru a reduce greutatea, nutriționiștii recomandă să luați zilnic 20-25 g de pectină de mere. Rezultatul va fi rapid si uimitor: minus 300 g de depozite grase (nu apa si masa musculara) la fiecare 24 de ore.

În procesul de control al greutății și curățării generale, se recomandă să se acorde o atenție deosebită produselor cu conținut ridicat de pectină atunci când se formează o rație:

  • Fructe de padure: afine, coacăze negre, căpșuni (verifica aici cate calorii au capsunile), cireșe, zmeură, pepene .
  • Fructe: lamaie, piersici, mere, pepene galben (exisa si o dieta cu pepene galben), portocale,  caise, pere, struguri, prune, mandarine.
  • Legume: cartofi, sfecla, morcovi (vezi aici o reteta de suc de morovi), varza, castraveti, vinete, ceapa.

Suplimentarea meniului cu candidații din listă nu va aduce nicio complicație și va ajuta corpul să fie tonifiat.

Pectina – 16 beneficii relevate de studiile științifice + efecte secundare

Pectina este un tip de fibră, solubilă în apă, cunoscută în mod deosebit pentru calitatea de a ajuta la pierderea în greutate datorită faptului că ajută la controlul senzației de foame.

Ea are însă mult mai multe beneficii. Contribuie la scăderea colesterolului și a tensiunii arteriale, combate constipația și diareea și alte probleme intestinale. A fost de asemenea propusă ca remediu pentru diabet.

Dacă doriți să descoperiți mai multe despre beneficiile, dar și despre efectele secundare ale pectinei, citiți acest articol integral.

Ce este pectina

Pectina este un tip de zahăr complex (polizaharide), regăsit în pereții celulari ai plantelor care le ajută să își mențină structura. Este o fibră vâscoasă, înzestrată cu capacitatea de a absorbi ușor apa și de a se transforma într-un gel.

Se găsește în mod natural în fructe, legume, nuci și leguminoase.  Grație consistenței sale gelatinoase, pectina este folosită ca agent alimentar de îngroșare (ex. a gemurilor) și ca sursă de fibră cu numeroase efecte benefice pentru sănătate.

Fructele și alimentele bogate în pectină

Cele mai mari cantități de pectină (30-35%) se află în coaja fructelor citrice (portocale, lămâi, grepfrut) și în pulpa merelor (15-20%). Alte surse importante de pectină sunt gutuile, prunele, cireșele, caisele și morcovii.

Pectina folosită în industria alimentară este extrasă din pulpă de măr și din cojile de citrice. Este comercializată ca agent gelifiant pentru gemuri, jeleuri, sau ca stabilizator în dulciuri, sucuri de fructe și băuturi pe bază de lapte.

Ce funcții îndeplinește pectina în corp
  • Ajută la solidificarea scaunelor diareice sau la înmuierea scaunelor tari cauzate de constipație
  • Stimulează eliberarea unui hormon (GLP-1) care reduce foamea și ajută la pierderea în greutate
  • Se leagă de acizii biliari din intestinul subțire și scade nivelul colesterolului
  • Acționează ca un compus anti-diabetic prin scăderea nivelurilor de zahăr (glucoză) din sânge
Ce beneficii are pectina
  • Pectina in diabet

Fibrele alimentare, precum pectina, ar putea ajuta la controlul nivelurilor de zahăr din sânge la diabetici. Cu toate acestea, studiile au obținut rezultate neconcludente sau chiar contradictorii.

beneficiile-pectinei

O recenzie a arătat că doar în cantități mari, anumite tipuri de fibre (precum guma guar) ar putea reduce glucoza sangvină, în timp ce fibrele mai puțin vâscoase, precum pectina, nu s-au dovedit la fel de eficiente.

Suplimentarea cu pectină din alimente (5g de 2 ori pe zi timp de 3 luni) nu a afectat controlul zahărului din sânge la pacienții diabetici.

Într-un studiu pe 12 pacienți cu diabet de tip 2 non-insulino-dependent, 20 g pe zi de pectină din măr, administrată timp de 1 lună a încetinit golirea stomacului și a îmbunătățit toleranța la insulină (răspunsul corpului la zahăr). Cu toate acestea, golirea lentă a stomacului nu a putut fi direct legată de îmbunătățirea toleranței la glucoză.

În 2 studii pe 76 de adulți (unii cu diabet de tip 2, hipertensiune arterială și pietre la bilă) 5.2 g de pectină a produs o golire mai lentă a stomacului, dar fără să schimbe nivelurile de zahăr din sânge.

Cu toate acestea, experimentele pe șobolani cu diabet de tip 2, pectina din citrice a crescut toleranța la glucoză, a redus rezistența la insulină și nivelurile de zahăr din sânge, producând un efect antidiabetic aproape complet.

  • Pectina și pierderea în greutate

Consumul de pectină timp de 2 zile a încetinit golirea stomacului și a menținut sațietatea mai mult timp, reducând senzația de foame la 9 participanți obezi.

Un alt studiu, pe 74 de persoane cu o greutate normală, a obținut rezultate asemănătoare. Participanții au primit suc de portocale cu doze diferite de pectină (5, 10, 15 sau 20 g). Ei au raportat o sațietate mai mare, care a redus aportul de alimente. În alte 2 studii, pectina nu a scăzut greutatea corporală.

  • Pectina și colesterolul

O meta-analiză pe 2990 de persoane a arătat că pectina a scăzut nivelul colesterolului LDL și a colesterolului total, fără să schimbe nivelul trigliceridelor.

În 2 studii clinice pe persoane cu colesterol mare, un amestec de fibre pe bază de pectină a redus colesterolul total și colesterolul LDL. Primul studiu a folosit 15 g de amestec de fibre pe zi timp de 6 săptămâni, în timp ce al doilea studiu a folosit 20 g pe zi, timp de 15 săptămâni.

Într-un alt studiu pe persoane cu niveluri mari de glucoză din sânge, o băutură dulce pe bază de sfeclă cu pectină (de 0,4 litri) a crescut nivelurile colesterolului HDL.

La șobolanii obezi hrăniți cu o dietă bogată în grăsimi, pectina din mere a redus colesterolul total și trigliceridele.

  • Pectina și tensiunea arterială

Un studiu clinic pe 66 de persoane cu niveluri mari de glucoză, pectina a scăzut tensiunea arterială sistolică.

O meta-analiză a analizat efectele fibrelor vâscoase solubile (beta-glucan, guma guar, konjac, pectina și psyllium) și a arătat că acestea au au scăzut tensiunea arterială sistolică, cât și cea diastolică.

  • Pectina și bolile de inimă

15 g de pectină pe zi, timp de 4 săptămâni, a blocat formarea de cheaguri de sânge – care constituie un factor de risc al bolilor de inimă.

Pectina din grepfrut a scăzut nivelul colesterolului total și raportul dintre colesterolul LDL și HDL, fără ca participanții să își modifice în vreun fel dieta. Colesterolul este de asemenea un factor de risc pentru afecțiunile cardiace.

  • Pectina și diareea

Două studii pe copii cu diaree persistentă a arătat că 4 g/kg de pectină a redus eficient diareea. Pectina a re-echilibrat microbiomul intestinal (bacteriile intestinale bune) și a ameliorat simptomele de colon iritabil și diaree după 6 săptămâni de suplimentare.

  • Pectina ca probiotic

Un studiu pe 87 de pacienți cu sindromul intestinului iritabil asociat cu diaree a arătat că după administrarea de pectină (24 g/zi) timp de 6 săptămâni, aceasta a crescut bacteriile bune (probiotice) din colon, acționând ca un prebiotic.

Un alt studiu pe 80 de persoane cu constipație, 24 g de pectină pe zi, timp de 1 lună, a arătat rezultate similare.

Sub-produșii pectinei (oligozaharide) au blocat creșterea bacteriilor dăunătoare din colon (precum Clostridia și Bacteroides) și au stimulat creșterea bacteriilor bune în celule (Bifidobacteria și Lactobacillus).

  • Pectina și constipația

Un studiu pe 80 de pacienți cu constipație a arătat că 4 săptămâni de administrare a 24 g de pectină pe zi a redus simptomele.

  • Pectina și colita ulcerativă

Pectina are capacitatea de a crește eficiența unui transplant de bacterii bune și de a reduce simptomele de colită ulcerativă. Acest rezultat a fost obținut într-un studiu pe 20 de pacienți cu colită ulcerativă (o boală inflamatoare intestinală), care au primit un transplant de microfibre intestinale de la un donator sănătos.

  • Pectina reduce vărsăturile

O dietă bazată pe orez cu 4 g/kg de pectină, timp de 1 săptămână, a atenuat vărsăturile la băieți cu diaree. Într-un studiu clinic pe 18 copii cu paralizie cerebrală, dieta cu cel mai mare conținut de pectină a redus vărsăturile.

beneficiile-pectinei-din-orez

  • Pectina reduce refluxul de acid

O dietă bogată în pectină poate diminua inclusiv numărul și durata episoadelor de reflux de acid, potrivit unui studiu efectuat pe 18 copii cu paralizie cerebrală și reflux de acid.

  •  Pectina contracarează efectele nocive ale radiațiilor

Efectele accidentului nuclear de la Cernobîl din anul 1986 se resimt și în prezent în sudul Belarusului. Un studiu de cohortă pe 94 de copii cu niveluri mari spre moderate de element radioactiv (cesiu-137) a arătat că pectina din mere, administrată timp de 16 zile, a redus daunele provocate de radiații și nivelurile elementului radioactiv.

Într-un alt studiu, pulberea de pectină din măr (15-16%) a scăzut nivelurile elementului chimic radioactiv cu 62,6%.

  •  Pectina reduce toxicitatea plumbului

 Un studiu pe 7 copii spitalizați a demonstrat că pectina poate diminua nivelurile mari de plumb din sânge. La șobolani, pectina a redus nivelurile de plumb din mai multe organe.

  •  Pectina și cancerul

Pectina modificată (molecule mai mici și mai puțin complexe de pectină) poate preveni anumite tipuri de cancer. De exemplu, un studiu pe șobolani a arătat că pectina modificată din fructele citrice a redus răspândirea cancerului la prostată, însă nu a redus și creșterea tumorală primară.

Studiile pe celule au arătat de asemenea că pectina modificată poate reduce creșterea celulelor de cancer de colon, melanom și leucemie.

  •  Pectina poate crește absorbția fierului

Experimentele pe animale sugerează că pectina crește absorbția fierului în intestin, însă unele studii au obținut rezultate neconcludente.

  •  Pectina ca excipient pentru medicamente

Un ultim beneficiu al pectinei este acela de a putea fi folosită ca excipient pentru anumite medicamente, precum un spray nazal pentru administrarea unor substanțe anti-durere (fentanil). Excipienții sunt substanțe care acționează ca o moleculă de administrare orală a medicamentului.

  •  Efecte secundare posibile în urma consumului de pectină

Pectina este sigură pentru consumul uman, însă un studiu clinic pe persoane cu colesterolul mare a arătat că un amestec de fibre care a inclus 20 g de pectină pe zi, timp de 15 zile, a produs reacții adverse la nivel intestinal, precum diaree, flatulență sau scaune moi.

Persoanele cu alergii la nucile caju și fistic ar putea fi sensibile și la pectină.

Un studiu a arătat că un bărbat a dezvoltat astm în urma inhalării pudrei de pectină.

  • Limitări și avertismente

În ciuda numărului mare de studii și a rezultatelor bune obținute, multe din aceste cercetări au limitări. De pildă, în multe studii, autorii au folosit pectina în combinație cu alte tipuri de fibre, de aceea este dificil de determinat care a fost efectul specific al pectinei.

Majoritatea cercetărilor au fost făcute pe oameni, însă unele au fost mici sau au avut o durată prea mică pentru a putea lua în considerare dovezile obținute.

  • Posibile interacțiuni cu medicamente

 Deși este o substanță naturală, pectina acționează ca un remediu în unele cazuri, de aceea ea poate interfera cu anumite medicamente.

Medicamentele pentru colesterol. Pectina poate reduce absorbția statinelor (medicamente utilizate pentru scăderea colesterolului). Într-un studiu de cohortă, 3 pacienți cu colesterol mare care au luat 15 g de pectină și 80 mg de lovastin pe zi, au prezentat o creștere a colesterolului LDL.

Medicamente pentru inimă. Pectina reduce absorbția unui medicament prescris pentru insuficiența cardiacă numit Digoxin și îi scade totodată eficiența. Pentru a preveni interacțiunea dintre pectină și acest medicament, este indicat ca ele să fie administrate la cel puțin 2 ore distanță una de alta.

Vitamina A. Într-un studiu pe 7 persoane sănătoase, care au primit 12 g de pectină din citrice cu 25 mg de beta-caroten, pectina a redus nivelurile beta-carotenului din sânge cu peste 50%. Beta-carotenul este o moleculă pe care corpul o transformă în vitamina A.

Care sunt dozele potrivite

Nu există o doză standard pentru administrarea pectinei. În studiile clinice în care autorii au folosit pectina pentru scăderea colesterolului, dozele au variat de  la 5 g la 20 g de pectină pe zi.

Pentru diaree, colită ulcerativă și constipație, dozele au fost mai mari, de 20-24 g de pectină pe zi. Pentru obținerea unui efect anti-coagulare, cercetătorii au utilizat 15 g de pectină pe zi.

Din experiența utilizatorilor

Unele persoane susțin că pectina ajută la reducerea durerilor cronice la nivelul articulațiilor, șoldurilor, gâtului și spatelui.

Unii au raportat balonare și diaree în urma administrării acestei substanțe, cauzate cel mai probabil de conținutul mare de fibre.

Două persoane au dezvoltat alergie la pectină.

Pectina de mar – Cel mai utilizat tip
Pectina este un tip de fibra solbila care este prezent in foarte multe fructe, insa pentru tratarea anumitor boli, cel mai adesea este utilizata pectina de mar.

Pectina de mar s-a dovedit a fi benefica pentru urmatoarele afectiuni:

Cu toate acestea, aceasta rebuie consumata cu moderatie deoarece poate avea efecte paradoxale cum ar fi sa provoace diaree sau gaze.

Concluzie

Pectina este un aditiv important pentru organism care ne poate ajuta sa tratam diferite afectiuni printre care si obezitatea. Cu toate acestea, acest tip de fibra trebuie consumat cu moderatie deoarece poate provoca efecte secundare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here