3 motive pentru care sa nu bei prea multa apa

apa-bauta

Cu totii stim vechea zicala, nu e asa? “Sa bei cate 8 pahare de apa in fiecare zi!”. Ai auzit acest lucru de la medicul tau, de la un nutritionist, de la parintii tai, din fiecare carte despre sanatate pe care ai citit-o vreodata si, prin urmare, toate info graficele care au devenit virale pe Facebook si, prin urmare, trebuie sa fie adevarata, nu este asa?

Pentru ca corpul tau este format din apa in proportie de 60%! (Sau era vorba oare de 80%? Cui ii pasa? In cele din urma, nu esti nimic altceva decat apa.). Creierul tau e facut din apa! Apa este sursa vietii! Trebuie sa bei mai multa apa pentru a reusi sa iti elimini toxinele din corp. Trebuie sa bei mai multa apa pentru a avea o piele cu adevarat frumoasa! Trebuie sa bei mai multa apa pentru a reusi sa pierzi in greutate. Daca crezi ca iti e foame, s-ar putea sa iti fie sete de fapt. Pana cand ajungi sa iti fie sete, esti deja deshidratat. Cafeaua te deshidrateaza si mai mult. Faptul ca faci un dus te deshidrateaza. Faptul ca respiri te deshidrateaza! Faptul ca urina ta nu e  clara iti arata ca esti pe cale sa mori.

1) Urmezi orbeste sfaturile standardizate din domeniul sanatatii in loc sa iti asculti propriul tau corp

Mie mi se pare interesant faptul ca, in ciuda variatiilor foarte mari din domeniul recomandarilor de sanatate si de nutritie- cum ar fi de exemplu sfaturile aflate la poluri opuse oferite de catre medicina mainstream ( grasimile saturate sunt rele pentru tine, dar grasimile polinesaturate sunt bune pentru inima ta si multe altele) pana la toate sectele variate de medicina si nutritie alternative (consuma toate grasimile saturate pe care le poti gasi, dar grasimile nesaturate te vor omori), un singur lucru a ramas constant prin toate unghiurile de medicina si de nutritie, chiar si in taramul nostru de mancare reala si anume “Trebuie sa bei mult mai multa apa”.

Ce e mai ciudat este ca toata chestia cu “Totul cu moderatie” este, de asemenea, universala. Totusi, acest lucru nu se aplica si in cazul apei, conform standardelor tuturor. Cu cat bei mai multa apa, cu atat e mai bine! Consumul de apa a devenit oarecum o virtute a sanatatii- ca si in cazul exercitiilor fizice, de altfel. Exista foarte multa presiune pentru ca sa faci acest lucru si sa o faci mai mult decat ai vrea in mod normal.

apa-bauta

Aici se afla una dintre cele mai mari probleme cu recomandarile de apa din ziua de azi si anume ca propriul tau corp nu stie cu adevrat ceea ce e bine pentru el, faptul ca, chiar daca el nu iti cere sa bei apa, tu trebuie sa te fortezi sa mai bei o cana de apa si sa ignori efectele biologice neplacute care apar. Trebuie sa uiti de nevoia neplacuta de a urina, de ceata mentala si de mainile si picioarele reci de care ai parte- tu trebuie sa asculti de acel guru al sanatatii  si sa te asiguri ca indeplinesti cota lui zilnica de apa pentru corpul tau.

De ce credem cu totii ca este acceptabil sa ne tratam corpul cu atat de putin respect in acest mod? Pentru ca asa este- o ignorare completa si totala a semnalelor biologice pe care le foloseste corpul tau pentru a se regla singur. Nu ai nevoie sa calculezi cat de mult aer trebuie sa respiri in fiecare zi  sau de cate ori ar trebui sa clipesti sau de cate ori trebuie sa te duci la baie. Corpul tau se ocupa singur de aceste lucruri pentru tine si iti spune sa respiri, sa clipesti sau sa mergi la baie conform nevoilor sale. Si in general, reactionezi la fiecare lucru fara sa te gandesti de doua ori.

Dar ar trebui sa bei apa pentru a iti calma senzatia de sete si apoi sa astepti pana data viitoare pana cand iti este sete din nou pentru a bea iar apa? Nu. Trebuie doar sa bei apa toata ziua, indiferent de ceea ce iti spune propriul tau corp.

Sa te gandesti la acest lucru data viitoare atunci cand vrei sa iei acea sticla de apa sau sa torni in modfortat pe gat ultima jumatate din paharul de apa pe care l-ai turnat. Bei pentru ca iti este sete si pentru ca corpul tau ti-a zis ca are nevoie de mai multa apa sau bei in ideea ca este “sanatos” ceea ce faci?

In cea mai mare parte a timpului, raspunsul corect este cea de a doua varianta atunci cand oamenii beau atat de multa apa pana in punctul in care ajung sa fie supra hidratati.

Este si mai rau atunci cand oamenii beau apa pentru a isi satisface alte nevoi fizice pe care le semnaleaza corpurile lor- in special atunci cand vorbim de senzatia de foame. De cate ori ai auzit acest lucru – “Atunci cand simti ca iti este foame, incearca sa bei niste apa mai intai! Uneori, poate ca crezi ca iti este foame, dar de fapt iti este doar sete!”.

Nu am ce spune, dar sunt destul de sigura ca pana si nepoata mea in varsta de doi ani a putut sa faca diferenta intre o senzatie de foame si senzatia de sete inca de dinainte de a putea sa vorbeasca. Nu este un lucru chiar atat de dificl. Eu iti promit ca nici tu nu ai uitat cum s faci acest lucru. Acest tip tulburat de gandire care se afla in spatele mesajului de a bea mai multa apa atunci cand iti e foame este nascut din alte comportamente si atitudini culturale despre sanatate, dieta alimentara si imaginea unui corp sanatos. De ce ar dori cineva sa nu iti hranesti corpul atunci cand acesta iti cere de mancare? Trebuie sa perpetuezi acea frica de calorii, desigur!

Semnalele de foame si de sete sunt din instinct. Trebuie sa le asculti si sa le raspunzi in mod potrivit. Sa nu te torturezi de unul singur turnandu-ti apa pe gat in mod fortat in fiecare zi din viata ta.

2) Deja primesti apa prin mancarea ta

Chiar daca tu ar trebui sa bei cate 8 pahare de apa in fiecare zi, ai avea parte de o cantitate semnificativa de apa doar prin simplul fapt ca consumi mancare. Acest lucru se intampla pentru ca aproape fiecare aliment pe care il consumi contine apa.

Gandeste-te la acest lucru- ce se intampla atunci cand combini lapte praf si apa? Obtii niste lapte ( ce e drept, cu un gust nu prea placut). Atunci cand combini oua pudra si apa? Obtii niste oua (poate ca nu de cea mai buna calitate). Si cum au reusit ei sa obtina toate acele lucruri sub forma de pudra? Ei bine, au eliminat toata apa din ele.

Exista foarte multa apa in fructe, in legume, in carne, in oua, in produsele lactate. Cerealele si nucile au un continut foarte scazut de apa, dar de obicei le consumi cu alte alimente care contin apa. Cum ar fi de exemplu ovazul- este foarte uscat, dar il gatesti folosind apa si apoi adaugi smantana si unt ( doar daca nu cumva esti nebun sau ceva de genul acesta). Painea- incepi cu o faina care nu contine apa, dar tot adaugi unele ingrediente care contin apa. Si grasimile nu contin apa, dar nu o sa le consumi pe acestea fara alte alimente. Doar daca nu cumva mananci unt cu lingura, lucru pe care nici eu nu sunt destul de ciudat pentru a il face.

Ideea este ca consumi apa de fiecare data cand mananci, dar nimeni nu pare sa ia acest lucru in considerare.

apa

Si ce este chiar si mai ciudat de atat este faptul ca multi oameni nici nu vor sa ia in considerare bauturile care nu sunt apa.

Bine. Serios? Daca mananci o lingura intreaga de pudra de cafea instant si bei un pahar de apa- nu e ca si cum ai consumat un lucru care e diferit fata de cafea. Acea pudra de cafea instant nu “elimina” apa in mod magic. Acelasi lucru se intampla si cu sucurile naturale, cu laptele, cu ceaiurile si cu sucurile carbogazoase- daca bei un lucru, acesta contine foarte multa apa. Daca consumi mancaruri apoase si mai bei si toate aceste lucruri in afara faptului ca bei deja foarte multa apa, cu usurinta ai putea sa consumi prea multa apa.

3) Ratezi unele bauturi foarte bogate in substante nutritive

Si daca tot vorbim de lucrurile pe care le poti bea si care nu sunt apa simpla, dar contin cantitati foarte mari de apa- de ce sa nu le bei pe acelea? Atunci cand bei apa, tot ceea ce primesti este doar apa simpla. Dar atunci cand bei lapte proaspat, plin de substante nutritive, cum ar fi de exemplu vitaminele A, D, E si K, nu doar ca te hidratezi, dar ii oferi corpului tau si mai multe substante nutritive.

Sau cum ramane cu acele bauturi fermentate mai ciudate – cum ar fi de exemplu chefirul sau laptele acru? Probioticele benefice, vitaminele, substantele minerale si alte substante minerale nutritive- toate acele lucruri pe care le pierzi daca iti indeplinesti nevoile de hidratare doar cu simpla apa.

Fundatia Weston A. Price iti recomadna de fapt sa nu bei mult prea multa apa tocmai din acest motiv. Sally Fallon spune despre bauturile lactate fermentate: “Atat bauturile dulci, cat si cele fermentate- chiar si apa simpla- sunt niste inlocuitoare slabe pentru aceste bauturi ce promoveaza sanatatea. Baute in timpul meselor, acestea promoveaza o digestie usoara si rapida a mancarii; consumate dupa efort fizic, ele iti pot ajuta corpul prin inlocuirea substantelor minerale intr-un mod care mai degraba reface rezervele corpului decat sa le goleasca.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here