Efectul Yo-Yo: De te ingrasi dupa cura si cum poti sa impiedici acest lucru

efectul-yo-yo

Felicitari! ai ajuns la greutatea ideala a corpului tau! Acum, ce este de facut?

Noua ta misiune, pe care ar trebui sa o accepti, este sa iti mentii greutatea la care ai ajuns. Dar adevarul dur este ca ai putea sa ajungi sa te lupti impotriva riscului de a lua inapoi in greutate.

Sa ajungi la greutatea ta ideala poate fi destul de inspaimantator (si oarecum dezamagitor) , in functie de timpul de care ai avut nevoie pentru a ajunge acolo. Si sansa de a lua inapoi greutatea pe care tocmai ai pierdut-o este destul de mare, cam de 80 de procente, dupa cum sugereaza unele cercetari.

Dar, inainte de a ridica mainile in aer si de a sari cu capul inainte spre cea mai apropiata farfurie cu cartofi prajiti si cu branza, ar trebui sa stii ca nu este nevoie sa fii o statistica. Pentru a nu mai lua in greutate, este important sa intelegi modul in care corpul tau s-a schimbat  si sa inveti unele strategii practice pentru a te ajuta sa iti mentii greutatea ideala la care ai ajuns.

De ce mentinerea unei greutati ideale pentru corpul tau este un act de echilibru

“Echilibrul de energie” este un concept foarte important de inteles daca vrei sa pierzi in greutate si sa ramai la greutatea ideala. Ceea ce consumi prin intermediul mancarii si al bauturilor (energia intrata) trebuie sa fie echilibrat de nevoile de zi cu zi ale corpului tau, pentru a face diferite lucruri, cum ar fi de exemplu miscarea, respiratie, procesele de digestie si multe altele ( energia care a fost consumata).

Prin urmare, daca de-a lungul timpului, esti capabil sa potrivesti numarul de calorii pe care le consumi cu cantitatea de energie de care are nevoie corpul tau, atunci nu o sa mai pierzi sau sa mai iei prea mult in greutate- si astfel talia ta ar trebui sa ramana la aproximativ aceleasi dimensiuni. Dar, daca incepi sa deranjezi acest echilibru si introduci in corp mai multa energie decat consumi, ai mai multe sanse sa iei in greutate.

efectul-yo-yo

Nu ai nevoie sa atingi un echilibru chiar perfect in fiecare zi; ceea ce trebuie sa faci este sa mentii acel echilibru pe termen lung.

Dar trebuie sa fii constient si de alti factori, care pot sa aiba la fel de multa influenta: “Acest echilibru este afectat de o serie de factori, in afara de ceea ce mancam sau de cat de multe exercitii fizice facem”, spune Jessica Cording. “Varsta, sexul, afectiunile de sanatate si medicamentele sunt doar cateva exemple de lucruri care pot sa afecteze acest echilibru.

Cum lupta creierul tau impotriva pierderii in greutate

Unul dintre motivele pentru care oamenii iau din nou in greutate se datoreaza in principal datorita unei cresteri incete a aportului de calorii, chiar daca suntem constienti de acest lucru sau nu. “ creierul lupta inapoi impotriva pierderii in greutate”, spune Stephan J. Guyenet, doctorand, un fost cercetator din domeniul obezitatii si al neurostiintei si autor al cartii “The Hungry Brain” (“Creierul Flamand”).

“Grasimea de pe corp este regulata in mod activ de anumite circuite inconstiente din creier- in special intr-o regiune din creier numita hipotalamus- si aceste circuite au evoluat in primul rand pentru a preveni pierderea in greutate”, spune Guyenet.

Perioadele cu un aport scazut de calorii reprezentau o amenintare foarte mare pentru supravietuirea si reproducerea stramosilor nostri si, prin urmare, evolutia ne-a refacut corpul, astfel incat acesta sa inceapa sa lupte inapoi de fiecare data cand rezervele sale de grasime incepeau sa scada.

“Acest ‘raspuns de infometare’ ne mareste senzatia de foame, ceea ce ne mareste atractia fata de mancare si reduce consumul de calorii”, explica Guyenet. “In primul rand, acest lucru ne face sa mancam mai mult si este destul de eficient in aceasta privinta- ne poate submina cele mai bune intentii de a mentine aceasta pierdere in greutate.”

Cum reuseste pierderea in greutate sa iti schimbe corpul

Cercetarile arata, de asemenea, ca unele din functiile corpului tau- cel mai notabil metabolismul si hormonii precum leptina, “hormonul de satietate”- ar putea sa fie afectate de schimbarile in restrictia de energie ce este necesara pentru a pierde in greutate.

“Evenimentul cheie care declanseaza ‘raspunsul de infometare” al corpului la pierderea in greutate este un declin in nivelele circulatorii ale hormonului leptina”, spune Guyenet. “Creierul percepe acest declin si initiaza raspunsul de infometare. Atunci cand cercetatorii previn declinul nivelelor de leptina in randul oamenilor care au pierdut in greutate, acest raspuns de infometare nu mai are loc, ceea ce arata ca declinul nivelelor de leptina este semnalul cheie spre creier care provoaca schimbari in apetit si metabolism.”

Nivelele de leptina sunt, de asemenea, afectate de cantitatea de grasime pe care o are corpul tau: daca iei in greutate, cresc nivelele de leptina si, daca pierzi in greutate, nivelele de leptina incep sa scada, ceea ce duce la o marire a apetitului.

Un studiu din anul 2011 ce a fost publicat in “New England Journal of Medicine” (“Jurnalul New England de Medicina”) a aratat faptul ca, chiar si la un an dupa ce a a vut loc pierderea in greutate, cantitatea de leptina nu a revenit la nivelele care erau inainte de pierderea in greutate, ceea ce mareste probabilitatea de a lua in greutate.

De ce pierderea in greutate te face sa mananci mai mult

Dupa pierderea in greutate, creste tendinta de a manca, ceea ce aproape mereu are drept rezultat o crestere a aportului de calorii.

“De asemenea, ritmul metabolic scade dupa pierderea in greutate, din doua motive”, spune Guyenet. “In primul rand, ai mai putina masa de tesut si, prin urmare, ai nevoie de mai putine calorii pentru a mentine procesele metabolice normale ale corpului tau si pentru a te misca. In al doilea rand, ca o parte a “raspunsului de infometare’, incepi sa arzi mai putine calorii pentru unitatea de masa, in special atunci cand faci miscare fizica.”

Pentru a iti tine senzatia de foame sub control, Guyenet sugereaz sa te concentrezi pe mancaruri care sunt bogate in proteine si in fibre ( mai satioase) si cu un continut mai mic in calorii, sa te odihnesti destul, sa faci fata stresului si sa faci mai multa activitate fizica.

efectul-yo-yo

De cate exercitii fizice ai nevoie pentru a iti mentine greutatea ideala

Centrul de Prevenire si de Controlare a Bolilor si Colegiul American de Medicina Sportiva recomanda sa faci cel putin 150 de minute de miscare moderata in fiecare saptamana sau 20 pana la 60 de minute de activitate viguroasa ( sau o combinatie intre cele doua), plus antrenament pentru forta de doua ori pe saptamana.

“Totusi, acesta este un sfat general- mentinerea unei greutati optime depinde foarte mult de ceea ce functioneaza cel mai bine pentru corpul tau, din moment ce fiecare corp este diferit”, spune un expert in fitness de la Beachbody. Cat de multe exercitii fizice trebuie sa faci depinde, de asemenea, de masa ta musculara si de procentul de grasime din corp, dar urmarea acestor instructiuni te paote ajuta sa iti mentii greutatea la nivele optime si sa reduci riscurile pentru sanatate.

Ai nevoie, de asemenea, sa iti schimbi rutina in mod ocazional pentru a putea sa lupti impotriva adaptarii. “Daca faci acelasi tip de exercitii cu aceeasi greutate in fiecare zi, la un moment dat nu o sa mai vezi nici un beneficiu, deoarece corpul tau s-a adaptat pentru a face acea activitate mai bine”, spune Braun.

“Ajungi la un platou cand opresti adaptarea. Ai nevoie sa schimbi stilul de antrenament  sau intensitatea pentru a continua sa fortezi schimbari si sa iti mentii greutatea. Sa treci de la un program de antrenament sportiv, cum ar fi “INSANITY: The Asylum”, la un program de stil MMA, cum ar fi “CORE DE FORCE”, poate fi un mod foarte bun pentru a iti schimba exercitiile cardio. Cat priveste antrenamentele de forta, sa treci de la seria P90X la seria Body Beast, va forta o noua adaptare pentru corp”, recomanda el.

Esti pregatit sa pui lucrurile in practica ? Aici iti prezentam 6 strategii de actiune pentru a reusi sa iti mentii greutatea optima definitiv.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here