Efectul Yo-Yo: De ce te ingrasi dupa cura si cum poti sa impiedici acest lucru

efectul-yo-yo

Felicitari! ai ajuns la greutatea ideala a corpului tau! Acum, ce este de facut?

Noua ta misiune, pe care ar trebui sa o accepti, este sa iti mentii greutatea la care ai ajuns. Dar adevarul dur este ca ai putea sa ajungi sa te lupti impotriva riscului de a lua inapoi in greutate.

Sa ajungi la greutatea ta ideala poate fi destul de inspaimantator (si oarecum dezamagitor) , in functie de timpul de care ai avut nevoie pentru a ajunge acolo. Si sansa de a lua inapoi greutatea pe care tocmai ai pierdut-o este destul de mare, cam de 80 de procente, dupa cum sugereaza unele cercetari.

Dar, inainte de a ridica mainile in aer si de a sari cu capul inainte spre cea mai apropiata farfurie cu cartofi prajiti si cu branza, ar trebui sa stii ca nu este nevoie sa fii o statistica. Pentru a nu mai lua in greutate, este important sa intelegi modul in care corpul tau s-a schimbat  si sa inveti unele strategii practice pentru a te ajuta sa iti mentii greutatea ideala la care ai ajuns.

De ce mentinerea unei greutati ideale pentru corpul tau este un act de echilibru

“Echilibrul de energie” este un concept foarte important de inteles daca vrei sa pierzi in greutate si sa ramai la greutatea ideala. Ceea ce consumi prin intermediul mancarii si al bauturilor (energia intrata) trebuie sa fie echilibrat de nevoile de zi cu zi ale corpului tau, pentru a face diferite lucruri, cum ar fi de exemplu miscarea, respiratie, procesele de digestie si multe altele ( energia care a fost consumata).

Prin urmare, daca de-a lungul timpului, esti capabil sa potrivesti numarul de calorii pe care le consumi cu cantitatea de energie de care are nevoie corpul tau, atunci nu o sa mai pierzi sau sa mai iei prea mult in greutate- si astfel talia ta ar trebui sa ramana la aproximativ aceleasi dimensiuni. Dar, daca incepi sa deranjezi acest echilibru si introduci in corp mai multa energie decat consumi, ai mai multe sanse sa iei in greutate.

efectul-yo-yo

Nu ai nevoie sa atingi un echilibru chiar perfect in fiecare zi; ceea ce trebuie sa faci este sa mentii acel echilibru pe termen lung.

Dar trebuie sa fii constient si de alti factori, care pot sa aiba la fel de multa influenta: “Acest echilibru este afectat de o serie de factori, in afara de ceea ce mancam sau de cat de multe exercitii fizice facem”, spune Jessica Cording. “Varsta, sexul, afectiunile de sanatate si medicamentele sunt doar cateva exemple de lucruri care pot sa afecteze acest echilibru.

Cum lupta creierul tau impotriva pierderii in greutate

Unul dintre motivele pentru care oamenii iau din nou in greutate se datoreaza in principal datorita unei cresteri incete a aportului de calorii, chiar daca suntem constienti de acest lucru sau nu. “ creierul lupta inapoi impotriva pierderii in greutate”, spune Stephan J. Guyenet, doctorand, un fost cercetator din domeniul obezitatii si al neurostiintei si autor al cartii “The Hungry Brain” (“Creierul Flamand”).

“Grasimea de pe corp este regulata in mod activ de anumite circuite inconstiente din creier- in special intr-o regiune din creier numita hipotalamus- si aceste circuite au evoluat in primul rand pentru a preveni pierderea in greutate”, spune Guyenet.

Perioadele cu un aport scazut de calorii reprezentau o amenintare foarte mare pentru supravietuirea si reproducerea stramosilor nostri si, prin urmare, evolutia ne-a refacut corpul, astfel incat acesta sa inceapa sa lupte inapoi de fiecare data cand rezervele sale de grasime incepeau sa scada.

“Acest ‘raspuns de infometare’ ne mareste senzatia de foame, ceea ce ne mareste atractia fata de mancare si reduce consumul de calorii”, explica Guyenet. “In primul rand, acest lucru ne face sa mancam mai mult si este destul de eficient in aceasta privinta- ne poate submina cele mai bune intentii de a mentine aceasta pierdere in greutate.”

Cum reuseste pierderea in greutate sa iti schimbe corpul

Cercetarile arata, de asemenea, ca unele din functiile corpului tau- cel mai notabil metabolismul si hormonii precum leptina, “hormonul de satietate”- ar putea sa fie afectate de schimbarile in restrictia de energie ce este necesara pentru a pierde in greutate.

“Evenimentul cheie care declanseaza ‘raspunsul de infometare” al corpului la pierderea in greutate este un declin in nivelele circulatorii ale hormonului leptina”, spune Guyenet. “Creierul percepe acest declin si initiaza raspunsul de infometare. Atunci cand cercetatorii previn declinul nivelelor de leptina in randul oamenilor care au pierdut in greutate, acest raspuns de infometare nu mai are loc, ceea ce arata ca declinul nivelelor de leptina este semnalul cheie spre creier care provoaca schimbari in apetit si metabolism.”

Nivelele de leptina sunt, de asemenea, afectate de cantitatea de grasime pe care o are corpul tau: daca iei in greutate, cresc nivelele de leptina si, daca pierzi in greutate, nivelele de leptina incep sa scada, ceea ce duce la o marire a apetitului.

Un studiu din anul 2011 ce a fost publicat in “New England Journal of Medicine” (“Jurnalul New England de Medicina”) a aratat faptul ca, chiar si la un an dupa ce a a vut loc pierderea in greutate, cantitatea de leptina nu a revenit la nivelele care erau inainte de pierderea in greutate, ceea ce mareste probabilitatea de a lua in greutate.

De ce pierderea in greutate te face sa mananci mai mult

Dupa pierderea in greutate, creste tendinta de a manca, ceea ce aproape mereu are drept rezultat o crestere a aportului de calorii.

“De asemenea, ritmul metabolic scade dupa pierderea in greutate, din doua motive”, spune Guyenet. “In primul rand, ai mai putina masa de tesut si, prin urmare, ai nevoie de mai putine calorii pentru a mentine procesele metabolice normale ale corpului tau si pentru a te misca. In al doilea rand, ca o parte a “raspunsului de infometare’, incepi sa arzi mai putine calorii pentru unitatea de masa, in special atunci cand faci miscare fizica.”

Pentru a iti tine senzatia de foame sub control, Guyenet sugereaz sa te concentrezi pe mancaruri care sunt bogate in proteine si in fibre ( mai satioase) si cu un continut mai mic in calorii, sa te odihnesti destul, sa faci fata stresului si sa faci mai multa activitate fizica.

efectul-yo-yo

De cate exercitii fizice ai nevoie pentru a iti mentine greutatea ideala

Centrul de Prevenire si de Controlare a Bolilor si Colegiul American de Medicina Sportiva recomanda sa faci cel putin 150 de minute de miscare moderata in fiecare saptamana sau 20 pana la 60 de minute de activitate viguroasa ( sau o combinatie intre cele doua), plus antrenament pentru forta de doua ori pe saptamana.

“Totusi, acesta este un sfat general- mentinerea unei greutati optime depinde foarte mult de ceea ce functioneaza cel mai bine pentru corpul tau, din moment ce fiecare corp este diferit”, spune un expert in fitness de la Beachbody. Cat de multe exercitii fizice trebuie sa faci depinde, de asemenea, de masa ta musculara si de procentul de grasime din corp, dar urmarea acestor instructiuni te paote ajuta sa iti mentii greutatea la nivele optime si sa reduci riscurile pentru sanatate.

Ai nevoie, de asemenea, sa iti schimbi rutina in mod ocazional pentru a putea sa lupti impotriva adaptarii. “Daca faci acelasi tip de exercitii cu aceeasi greutate in fiecare zi, la un moment dat nu o sa mai vezi nici un beneficiu, deoarece corpul tau s-a adaptat pentru a face acea activitate mai bine”, spune Braun.

“Ajungi la un platou cand opresti adaptarea. Ai nevoie sa schimbi stilul de antrenament  sau intensitatea pentru a continua sa fortezi schimbari si sa iti mentii greutatea. Sa treci de la un program de antrenament sportiv, cum ar fi “INSANITY: The Asylum”, la un program de stil MMA, cum ar fi “CORE DE FORCE”, poate fi un mod foarte bun pentru a iti schimba exercitiile cardio. Cat priveste antrenamentele de forta, sa treci de la seria P90X la seria Body Beast, va forta o noua adaptare pentru corp”, recomanda el.

Esti pregatit sa pui lucrurile in practica ? Aici iti prezentam 6 strategii de actiune pentru a reusi sa iti mentii greutatea optima definitiv.

De ce oamenii se ingrasa inapoi dupa cura de slabire?

Faptul ca foarte multe persoane se ingrasa inapoi dupa ce termina o cura de slabire nu este doar un mit si din pacate acest lucru ii face pe multi sa se descurajeze si sa creada ca orice cura de slabire are acelasi final: cat timp o tii slabesti, iar dupa ce renunti la cura te ingrasi la loc. Ei bine, aceasta este o mare greseala. In acest articol vom elucida acest mister si vom vedea care sunt cauzele ingrasarii de dupa curele de slabire.

1. Oprirea brusca a dietei. Cum curele de slabire se bazeaza pe diete (unele dintre ele chiar destul de drastice), imediat dupa ce acestea se termina oamenii au obiceul sa revina la vechile obiceiuri alimentare. Dupa ce organismul este “infometat” si privat de foarte multe substante in timpul curei de slabire, supra incarcarea lui cu acestea nu va duce decat la recastigarea kilogramelor pierdute.

Sfat: dupa orice cura de slabire, incercati sa va mentineti o alimentatie cat mai sanatoasa. Daca totusi reveniti la vechiul regim (ceea ce nu va recomand daca acesta era haotic sau era format din alimente nerecomandate persoanelor cu probleme de greutate) faceti-o treptat.

2. Slabire brusca. Multe persoane slabesc cu ajutorul pastilelor de slabit, se infometeaza sau pur si simplu organismul lor le permite sa slabeasca mult intr-un interval scurt de timp. Pe langa faptul ca acest lucru nu este recomandat de medici, deoarece pot sa apara probleme serioase de sanatate, nici organismul dumneavoastra nu va agrea acest lucru. Daca va hotarati sa folositi pastile de slabit, aveti aici o lista cu cele mai recomandate dintre ele. Alegeti-le cu grija si nu va fortati organismul sa slabeasca mai mult de 3 kilograme / luna.

Sfat: slabiti moderat si sanatos. 2 – 3 kilograme pe luna este arhisuficient pentru oricine, atata timp cat slabiti natural si nu va supuneti organismul nici unui risc.

3. Nu mai faceti sport. Cele mai multe cure de slabire implica exercitii fizice, exercitii care faciliteaza procesul de slabire. Daca incetati sa mai faceti aceste exercitii dupa terminarea curei de slabire, organismul dumneavoastra care inainte era invatat sa “arda” tot, va actiona in sens contrar si anume va asimila tot.

Sfat: faceti exercitii fizice atat in timpul curei de slabire cat si dupa terminarea aceasta. Efectele lor sunt incredibile si nu numai ca veti reusi sa va mentineti greutatea, dar veti fi mai sanatosi si veti avea un tonus muscular de invidiat.

Acestea sunt doar 3 dintre cele mai frecvente motive pentru care oamenii se ingrasa dupa ce termina curele de slabire. Voi continua lista intr-un alt articol, deci tineti aproape 😉

Cateva sfaturi practice cand urmati o cura de slabire

Nu urmati o cura de slabire pentru ca o urmeaza si altcineva. Gandeste-te de doua ori inainte sa incepi o cura de slabire pe care a folosit-o o vedeta pe care o admiri, pentru ca s-ar putea sa aiba alt efect asupra corpului tau. Inainte de toate, fa-ti o lista cu toate alimentle pe care le consumi si ce efect au ele asupra ta. Astfel iti va fi mult mai usor sa gasesti o cura de slabire adaptata necesitatilor tale. Cat poti, invata si de la altii, dar urmeaza o cura de slabire personalizata.

Tine cont de faptul ca suplimentele nutritive nu sunt nici pe departe o solutie buna. Acestea nu te ajuta sa iti indeplinesti scopurile mai rapid, nici chiar daca le folosesti inainte de a incepe o cura de slabire. Unii culturisti incearca sa arda niste cantitati mari de grasimi prin administrare de carnitina sau chromium, dar nediminuand aportul de calorii suficient, nu au cum sa inceapa procesul pentru metabolizarea lipidelor.

Alte persoane recurg la aminoacizi, creatina, glutamina pentru cresterea masei musculare, dar nu consuma suficiente calorii si proteine, care contribuie la pastraraea in echilibru a cantitatii de azotat in corp. Suplimentele pot fi utilizate pentru nutritie, dar nu pentru a ascunde anumite erori sau o slaba programare.

Nu incerca nicio cura de slabire drastica. Foarte multi spotrivi se retrag din lumea sportului pentru ca nu mai vor sa manance doar conserve de pui si de peste.

Cu putina inventivitate, multe retete pot face o cura de slabire sa nu mai fie un lucru neplacut, un chin. Nu trebuie sa renuntati complet la lipide.

Daca te axezi doar pe alimente ce contin proteine si nu consumi lipide aproape deloc (cum ar suplimentele proteice, peste, carne de curcan) si eliminati lipidele din programul de alimentare, se scade metabolismul de lipide si astfel se poate ajunge la o intarziere de crestere. Daca decideti sa tineti o cura de slabire cu continut mic de lipide, dar cu acizi grasi fundamentali (care sunt in carnea de vita, pui, peste) este recomandabil pentru mentinerea cresterii si pentru pastrarea metabolismului echilibrat de lipide.

Nu faceti schimbari radicale, pentru a permite corpului sa se metabolizeze echilibrat cu lipide, deoarece depozitele adipoase nu se mai refac daca sunt distruse.

Pasionata de nutritie, regimuri, tehnici de slabire dar si de efectele suplimentelor alimentare destinate slabirii asupra organismului. Pe masura ce timpul imi permite voi incerca sa abordez cat mai multe probleme pe aceasta tema. Pentru orice fel de intrebari nu va sfiiti sa folositi sistemul de comentarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here