Dieta Omega – un plan alimentar sănătos bazat pe o abordare mediteraneană

Dieta Omega este un plan alimentar sănătos bazat pe o abordare mediteraneană. Autoarea ei este dr. Artemis Simopoulo. Acesta aduce în atenție o diferență majoră între diferitele tipuri de acizi grași Omega-3 și Omega-6.

Mai precis, ea arată deosebirile dintre grăsimile Omega-3, regăsite în pește, legume verzi și anumite uleiuri și grăsimile Omega-6, regăsite în carnea de pasăre, în cereale și în majoritatea tipurilor de uleiuri vegetale.

Dr. Simopoulo explică faptul că acizii grași esențiali Omega-3 au un rol protectiv asupra inimii și un efect de prevenire a cancerului. Totodată, acest tip de grăsimi pot ajuta la reducerea sindromului de oboseală cronică și a artritei.

În mod contrar, aportul excesiv de grăsimi Omega-6 poate duce la apariția unei serii de afecțiuni comune, precum obezitate, boli de inimă sau depresie.

Bazele dietei Omega

Dieta Omega nu este o dietă în adevăratul sens al cuvântul, ci mai degrabă un ghid prin care cineva își poate schimba obiceiurile alimentare cu scopul de a crea un echilibru în aportul de diferitelor tipuri de grăsimi.

Se bazează în mod special pe beneficiile care pot fi obținute prin acest mod de a mânca. Scăderea în greutate este mai mult o consecință a acestei diete decât un scop în sine.

Dr. Simopoulo atrage atenția asupra problemelor pe care le ridică dietele sărace în grăsimi și a rolului esențial pe care grăsimile în au în menținerea sănătății și controlul greutății corporale.

Secretul este înlocuirea surselor de Omega-6 din dietă cu alimente bogate în Omega-3.

Atunci când adoptăm o dietă sănătoasă nu trebuie să ne lipsim de ceea ce ne place, deoarece se poate obține un efect opus. Mâncărurile hrănitoare ne oferă mai multă satisfacție și împlinire, și ele reduc riscul de a ne îmbuiba cu produse nesănătoase ce pot duce la creșterea în greutate.

Grăsimile Omega-3 s-au dovedit eficiente în ceea ce privește normalizarea metabolismului.

Alimente recomandate în dieta Omega

În această dietă este esențial să se asigure un aport adecvat de Omega-3 și o diversitate de fructe și legume (cel puțin 7 porții pe zi). Legumele cu frunze verzi sunt în mod special preferate, întrucât ele constituie surse bune de Omega-3.

Alte alimente evidențiate în dieta Omega sunt peștele gras (somonul și macroul), nucile, semințele de in, uleiul de rapiță și leguminoasele. Toate acestea conțin cantități bune de acizi grași Omega-3.

Cerealele integrale sunt și ele recomandate. Se impune evitarea surselor de carbohidrați rafinați, precum orezul alb, pastele albe și pâinea din făină albă. Este permisă de asemenea o cantitate mică de brânză – 30 de grame pe zi.

Exemplu de plan de dietă

  • La micul-dejun: batoane din ovăz, banane și miere, la cuptor
  • La gustarea de dimineață: mere și nuci
  • La prânz: salată grecească din salată verde, diverse verdețuri, roșii, boabe de năut, brânză feta cu un dressing din ulei de măsline sau de semințe de in și o chiflă cu multicereale
  • La gustarea de amiază: sos de iaurt degresat cu legume crude tăiate bețișoare
  • La cină: somon pe grătar cu cartofi dulci copți și broccoli la aburi
  • La desert: tort de morcovi
Avantajele dietei Omega
  • reduce riscul unor boli cronice și ajută la o mai bună gestionare a lor
  • oferă o selecție bună de rețete
  • oferă mese satisfăcătoare care nu cresc riscul de gustări nesănătoase
Dezavanataje
  • ar putea să nu fie potrivită pentru persoanele sensibile la carbohidrați, întrucât dieta este bogată în cereale și fructe (aportul lor poate fi însă ajustat sau adaptat în funcție de nevoile fiecăruia)
  • pune un accent prea mare pe folosirea uleiului de rapiță, care nu face parte din dieta Mediteraneană tradițională și nu efectele sale pe termen lung asupra sănătății nu sunt susținute științific
  • nu este atractivă pentru cei care preferă un plan precis de mese și contorizarea caloriilor

Dieta Omega poate aduce unele îmbunătățiri la nivelul sănătății pentru toți cei care decid să urmeze acest plan alimentar, datorită faptului că majoritatea oamenilor au un dezechilibru al raportului de Omega-3 și Omega-6 din dietă.

Această dietă este în mod deosebit benefică persoanelor care suferă de diabet, boli de inimă, depresie sau artrită.

Cu excepția uleiului de rapiță, este o dietă echilibrată și foarte hrănitoare. Deși accentul este pus pe ameliorarea stării de sănătate, dieta Omega poate avea ca efect „secundar” benefic și scăderea în greutate, ce poate fi menținută pe termen lung.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here