apa-si-efectele-ei-secundare

Auzim peste tot recomandari sa bem cat mai multa apa. Pana si medicii de recomanda, sa bem cate 2 litri de apa pe zi. Pana si reclamele de la televizor ne spun acest lucru.

Am crescut si trait cu ideea asta ani de zile, fara a lua in calcul ca atunci cand bem mai multa apa decat organismul nostru are nevoie, pot sa apara niste efecte destul de neplacute. Despre acestea vom vorbi in acest articol.

Iti afectezi echilibrul electrolitilor din corp

Apropo, prietena mea, Andreea, avea dreptate in privinta acelor substante minerale- acestea sunt importante pentru corpul tau. Mai specific, echilibrul dintre fosfor si sodiu.

In interiorul celulelor tale, este de preferat un echilibru care sa tinda spre fosfor. Dar in afara celulelor tale- in fluidul extracelular (uneori numit interstitial)- iti doresti ca balanta sa tinda spre sodiu.

apa-si-efectele-ei-secundareLichidul extracelular normal si sanatos ar trebui sa ramana la ceea ce este numit concentratie izotonica – ceea ce ar insemna o concentratie de 9 grame de sare pentru un litru de apa. Daca esti foarte deshidratat si ai nevoie sa ti se administreze fluide pe cale intravenoasa la spital, personalul medical prezent nu iti va administra in mod direct apa-  te-ar putea ucide daca ar face acest lucru. Ei iti ofera o solutie izotonica pentru a te hidrata asa cum trebuie si, in acelasi timp, iti mentin un echilibru electrolitic potrivit, sodiul fiind foarte important pentru toate acele lichide extracelulare.

Poate ca ai auzit un sfat care spune ca, daca esti hidratat asa cum trebuie, urina ta ar trebui sa fie aproape incolora si, daca este de culoare galbena, atunci esti deshidratat.

Ai un animal de companie? E de ajuns un caine sua o pisica. Daca ai- data viitoare cand mergi la medicul veterinar, intreaba-l ce ar crede daca i-ai spune ca urina animalului tau ar fi mereu complet clara sau aproape incolora.

Iti pot garanta ca medicul veterinar nu ar fi prea incantat.

Acest lucru se intampla pentru ca greutatea specifica a urinei este un lucru la care sunt atenti cei din domeniul medicinei veterinare (asa cum o fac si majoritatea medicilor responsabili). Este un lucru determinant in nivelele propriu zise atat de hidratare, cat si de echilibru electrolitic- numarul care determina concentratia de particule dizolvate in urina. Daca aceste nivele sunt prea mici, acest lucru determina hiponatremie sau nivele prea mici de sodiu in sange.

Acest lucru nu e de bine. Face ca fluidele din afara celulelor sa patrunda in interiorul celulelor prin intermediul procesului de osmoza, ceea ce le face sa se umfle. Celulele umflate determina cresterea presiunii intracraniene, ceea ce determina aparitia primelor simptome neplacute ale intoxicatiei cu apa ( sau supra hidratare, despre care poti sa afli mai multe informatii mai jos), cum ar fi de exemplu durerile de cap, senzatia de ameteala, iritabilitate si alte schimbari de comportament. Hiponatremia este asociata cu fracturile osoase in cazurl oamenilor in varsta, cresterea incidentei de infarct de miocard si multe alte probleme serioase.

Suprahidratarea nu este buna

Ca si in cazul multor alte sisteme din corp, nevoile de apa pot sa fie indeplinite in diferite nivele, inclusiv pana in punctul in care substanta nutritiva respectiva nu mai este deloc benefica. Fluidele extracelulare pot sa se afle la o concentratie optima, la o concentratie mai mica decat cea optima sau la o concentratie prea mare. Poti sa te gandesti la acest lucru si in termeni de hidratare- da, poti sa fii deshidratat, poti sa fii la un nivel optim de hidratare si cu siguranta poti sa fii suprahidratat.

Este ca si cum ai spune “Odata ce iti este foame, corpul tau are nevoie deja de mancare”. Faptul ca ai nevoie de mancare sau de apa nu este o problema pe care trebuie sa o previi- este o parte normala din a fi in viata. Trebuie doar sa asculti de semnalele pe care corpul tau ti le ofera- sa te hranesti atunci cand iti este foame, sa bei apa atunci cand iti este sete sau sa dormi atunci cand te simti obosit. Este o parte mare a sanatatii pe care multi oameni din ziua de azi par sa o treaca cu vederea.

Ceea ce este si mai obisnuit decat deshidratarea este suprahidratarea – in special grupurilor de oameni care sunt constienti in privinta propriei lor stari de sanatate. Oamenii sunt atat de paranoici sa nu cumva sa devina deshidratati si totusi nimeni nu se gandeste ca ar putea sa ajunga exact la polul opus cu acest lucru. As putea chiar sa merg atat de departe incat sa spun ca e mai periculoasa decat deshidratarea, pentru ca nu e la fel de usor de detectat. Deshidratarea este mult mai usor de recunoscut. Dar multi nu stiu la ce sa se uite atunci cand vine vorba de intoxicatia cu apa si nici nu fac legatura dintre simptome si problema corecta, pentru ca aceasta sa poata fi tratata.

apa-si-efectele-ei

Cum poti sa iti dai seama ca esti mult prea hidratat? Aici e o lista de simptome obisnuite pentru intoxicatia cu apa:

  • Extremitati reci (maini, picioare si/ sau nas)
  • Temperatura scazuta a corpului
  • Nevoia frecventa de a urina
  • Nevoia de a urina in mijlocul noptii
  • Dureri de cap
  • Spasme musculare
  • Ceata mentala/ claritate mentala scazuta
  • iritabilitate/ reglare inegala a emotiilor
  • Insomnie si calitate slaba a somnului
  • Senzatie de oboseala
  • Gura uscata (in mod ironic. De obicei apare in cele mai severe cazuri)

Ceea ce se intampla atunci cand devii prea hidratat este faptul ca lichidul celular devine prea diluat. Acest lucru transmite un semnal de stres in restul corpului, ceea ce inseamna ca hormonii care sunt creati pentru a face fata situatiilor imediate de stres sunt activati in mod continuu si vor continua sa fie stresati cu cat o persoana e mai stresata si are o stare hipometabolica.

Prea multa apa inhiba procesul de digestie

Pentru a iti digera alimentele asa cum trebuie, iti trebuie nivele potrivite de saruri biliare, de acid clorhidric si de alte componente ale acidului gastric. Ai nevoie, de asemenea, de un metabolism care sa functioneze asa cum trebuie. Consumul unei cantitati mari de apa poate sa afecteze in mod foarte negativ toate aceste lucruri si sa faca digestia sa sufere.

Intr-un fel, momentul in care mananci o farfurie de mancare este probabil cel mai bun moment in care sa bei apa, daca ai de gand sa faci acest lucru. Acestl ucru se intampla pentru ca apa simpla nu mai e doar atat- devina apa amestecata cu mancarea in stomacul tau. Dar pe de alta parte, este posibil sa bei prea multa si sa anulezi toate beneficiile aduse de mancarea pe care o consumi, daca bei prea  multa apa.

Totusi, acest lucru nu inseamna ca ar trebui sa nu iti mai asculti corpul atunci cand mananci doar pentru ca iti este frica sa nu iti diluezi sucurile gastrice.  Consumarea alimentelor potrivite pentru a iti sustine sanatatea metabolica te poate face sa iti fie sete- si acest lucru e in regula. Consumul de apa pentru a iti satisface acea senzatie de sete e in regula, dar consumul unui litru de apa cu o jumatate de ora inainte de a manca iti poate umple stomacul de lichide pana in punctul in care are probleme in a isi mentine nivelul propice de substante digestive.

Prea multa apa iti poate afecta in mod negativ nivelul de zahar din sange

Ca si in cazul sarii si a electrolitilor, apa reuseste sa iti elimine zaharul din sistem. Prin urmare, daca esti hipoglicemic, cu mult prea putin zahar in fluxul de sange, si bei prea multa apa, atunci reusesti sa elimini putinul zahar mai pretios din sange pe care il ai.

Daca nu esti hipoglicemic si, in schimb, ai o tendinta spre hiperglicemie, sau nivele de zahar din sange care sunt prea mari, ar trebui sa stii ca apa nu este raspunsul.  Stabilitatea nivelelor de zahar din sange este corelata de foarte aproape cu ritmul metabolic- si acest lucru se intampla pentru ca rata metabolica a corpului afecteaza cat de bine reuseste ficatul tau sa isi regleze nivelele de glucoza din sange, sa stocheze carbohdiratii in ficat, acizii grasi in sange, sensibilitatea la insulina si multe altele. Toti acestia sunt factori in metabolismul glucozei, care iti controleaza nivelele de zahar din sange. Atunci cand lichidele extra celulare au concentratia potrivita- si nu diluate cu apa pe parcursul unei intregi zile- acestea permit sistemului metabolic sa isi faca treaba, care implica eliminarea zaharului din sistem si trimiterea sa in celule, pentru a putea sa fie folosit ca combustibil sau sa fie stocat ca glicogen.

Iti omori metabolismul

Ideea de baza cu suprahidratarea este faptul ca iti reduce performantele optime ale sistemelor din corpul tau, in loc sa le imbunatateasca si acest lucru se intampla pentru ca suprahidratarea iti inhiba metabolismul. Cat este de important metabolismul tau?

Ei bine, luand in considerare faptul ca iti sustine viata din corp pana la nivel celular si are un impact asupra fiecarui sistem biologic din el, eu as spune ca ete destul de important.

Atunci corpul tau este prea plin cu apa, celulele tale devin prea inundate pentru a mai putea sa produca energie asa cum ar trebui sa o faca. Electrolitii si glucoza sunt sursa de energie a celulei tale- un fel de mici baterii pentru mitocondriile tale. Prin urmare, atunci cand se intampla acest lucru, metabolismul tau celular – cel care se ocupa de combustibil si de producerea de energie- este afectat.

Acest lucru declanseaza un raspuns de stres , in care corpul tau produce prea multi hormoni cum ar fi de exemplu adrenalina si in general facandu-ti corpul sa o ia razna pe interior, fara sa isi dea macar seama de acest lucru. Pentru ca celulele tale nu primesc indeajuns din ceea ce au nevoie pentru a putea sa produca energie, corpul tau va incerca sa isi conserve cat de multa energie poate. Unul din primele lucruri pe care corpul tau le va face pentru a realiza acest lucru este sa reduca circulatia sangvina, pentru ca isi va dori sa pastreze sangele cat mai aproape de organele vitale- in loc sa fie in picioare si in maini, motiv pentru care acestea devin mai reci. Prin urmare, faptul ca iti simti mainile si picioarele reci este un semn bun ca a fost activat raspunsul corpului tau la stres si ca a inceput sa curga o cascada de hormoni de stres. Acest lucru reprezinta corpul tau care isi reduce metabolismul, astfel incat sa mai poata functiona functiile sale de baza.

Apa Cu Bicarbonat de magneziu

Si atunci cand acest lucru se intampla in mod cronic, asa cum se intampla in cazul oamenilor care au legata de mana lor o cana de apa, devine si mai dificil pentru celulele din corp sa retina cantitatile de saruri si de zahar de care au nevoie pentru a functiona asa cum trebuie. Consumul unor cantitati mari de apa in fiecare zi duce la perpetuarea acestui cicilu si duce la aparitia tuturor problemelor care sunt asociate cu un metabolism scazut. Si toate aceste lucruri pot fi prevenite intr-un mod foarte usor, consumand cata apa are nevoie corpul tau de fapt. Apa are si foarte mult bicarbonat de magneziu

Cat de multa apa ai nevoie ca sa bei?

Nu “cativa litri de apa in fiecare zi.” Nu “8 pahare de apa pe zi”. Nici o generalizare standard a unei afirmatii care nu a fost creata pentru nevoile specifice ale corpului tau, care sunt mult prea variabile pentru ca cineva sa iti poata oferi o reteta exacta pe care sa o urmezi.

Sa bei apa doar atunci cand iti e sete. Punct.

Nu, serios acum. Nu ai nevoie sa bei apa pentru alt motiv decat acesta. Si, daca faci acest lucru, ai putea sa intampini unele probleme semnificative. Incearca sa devii mai constient de cate lichide consumi  in raport cu cantitatea de energie pe care o consumi de fapt. Daca afectezi in mod negativ acest echilibru, metabolismul tau va avea mult de suferit.

In general vorbind, lucrul pe care iti vei dori sa il urmaresti pentru a fi sigur ca nu depasesti multe limite este ca urina ta sa aiba o culoare galbena si ca ai nevoie sa urinezi doar odata la cateva ore (de 4 pana la 6 ori pe zi ar fi ideal, in timp ce ai fi capabil sa dormi o intreaga noapte fara sa ai nevoie sa te duci la baie.)

Pana acum ai consumat cam multa apa si ai ajuns in punctul in care esti suprahidratat?Te simti de parca ai nevoie de ceva mai multa ghidare pentru a iti da seama cum sa faci acest lucru in mod corect si sa bei apa in functie de semnalele primite de la corpul tau? Iti pot recomanda cartea “Eat for Heat” (“Mananca pentru caldura”). Prietenul meu, Mihai, este oarecum un nebun si ai nevoie de timp pentru a te obisnui cu stilul sau, dar este unul dintre cei mai inteligenti tipi care exista atunci cand vine vorba de astfel de lucruri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here