Copilul este TIMID la gradinita – ce putem face?

Ca parinte, ati incercat de nenumarate ori sa va imaginati cum se va descurca copilul vostru la gradinita: va relationa cu colegii de grupa, se va certa cu ei pe jucarii, va fi curios, va explora mediul sau va sta retras intr-un colt al salii de grupa, evitandu-i pe ceilalti, incercand sa nu deranjeze pe nimeni?

Timiditatea se poate manifesta in variate feluri. Cel mai frecvent intalnit se distinge prin dificultatea de a comunica cu ceilalti, tendinta de a fi rezervat, de a evita sa vorbeasca cu copiii pe care inca nu-i cunoaste, de a fi neincrezator in sine.

Ca parinti, cum putem sa-I pregatim pentru gradinita, pentru confruntarea cu ceilalti, cu necunoscutul?

Pasul cel mai important in acest proces este acela al unei familiarizari primare cu mediul gradinitei si pentru ca jocul este calea de suflet a copilului de asimila lucruri noi, de a-si forma deprinderi si de a se adapta unor situatii noi, este bine sa facem acest pas in joaca simuland “mersul la gradinita” cu tot arsenalul – pus ghiozdanelul in spate, luat la revedere de la parinti, exersat prezentarea numelui, daca parintii au posibilitatea de a achizitiona o masuta cu doua scaunele asemeni celor din gradinita, cu atat mai bine. Sau imaginand jocuri de rol cu marionete.

La fel, cand gradinita se afla in apropierea casei, puteti aranja sa faceti cateva vizite in spatiul de joaca inainte de a-l lasa singur acolo, copilul obisnuindu-se treptat cu ceilalti si cu jocul impreuna cu ei.

Este binecunoscut faptul ca daca in gradinita va intalni pe cineva cunoscut, un copil din blocul vecin sau un prieten, un verisor, aceasta intalnire poate facilita foarte mult integrarea sa in gradinita. Este ca si cum am aduce un element de familiaritate intr-un mediu necunoscut, uneori copesitor.

Pe langa toate acest strategii, este bine ca parintii sa ii previna pe copii din timp cu privire la gradinita, povestindu-le cu blandete cat mai detaliat ce se va intampla acolo, ce activitati vor desfasura, cat timp vor ramane la gradinita, punctand aici ca vor ramane cu ceilalti copii si cu educatoarea, fara mami si fara tati, ce vor face ei ca parinti in acest interval de timp, exprimandu-si totodata sentimentele pe care le incearca fata de faptul ca copilul lor merge acum la gradinita.

Sunt trista ca nu mai putem sa ne petrecem diminetile impreuna si ca tu va trebui sa mergi la gradinita si eu la serviciu. Nu se poate altfel. Vei ramane pana la pranz cu mai multi copii si cu educatoarea.

Intre timp,noi (mami si tati) vom merge la serviciu ca sa muncim sis a castigam bani. Tu vei invata jocuri noi, poezii, cantece, vei picta. Cat timp vei sta la gradinita, educatoarea te va schimba, te va ajuta sa mananci, va avea grija de tine pentru ca noi platim ca aceste lucruri sa se intample.

Pentru copilul timid, este foarte important sa stie ca nu trebuie sa le iubeasca pe aceste educatoare si nici acestea pe el. Daca insa il iubesc, cu atat mai bine. Dar nu acest lucru este important Important este ca ele sunt angajate/platite de parintii lui pentru a avea grija de el, deoarece fara ajutorul unei alte persoane acesta nu poate supravietui.

Va sti astfel ca este fiul sau fiica lui cutare si cutare si ca, indiferent de mediul in care se gaseste, nu devine un obiect ale acestuia, nu este obiectul persoanelor care au grija de el. Va ramane intotdeauna el insusi, legat de parintii lui, pentru moment incredintat unei anumite persoane, aceasta neavand defel drepturi neconditionate asupra persoanei sale.

Lasă un comentariu