Comportamentul agresiv al copiilor

copii-agresivi

Comportamentul agresiv este detectat la copiii de toate vârstele. Mai întâi servește ca o modalitate de a exprima emoții negative: iritare, furie. Observând rezultatul unui astfel de comportament, copilul își evaluează utilitatea. În al doilea rând, el demonstrează agresiunea cu scopul de a obține jucării, mâncarea, a atrage atenția părinților, a demonstra puterea.

Cu cât este dorită mai des dorința, cu atât mai ferm este agresivitatea în comportament, devenind o calitate a caracterului. Prevalența acestui fenomen este dificil de determinat, deoarece fiecare copil în timpul vieții sale prezintă agresiune. La băieți, apare mai devreme, are un caracter deschis. La fete, se manifestă indirect.

Cauzele comportamentului agresiv al copiilor

Cauzele agresiunii sunt diverse, tensiunea emoțională acumulată, incapacitatea de a exprima cuvinte de resentimente, lipsa de atenție a adulților, dorința de a obține jucăria altcuiva, de a arăta puterea colegilor.

Adesea copiii fac rău altora sau ei înșiși, pentru că se simt neajutorați, tristi, răniți, dar nu înțeleg propria lor stare, nu au abilitățile de comunicare pentru a rezolva problema. Următoarele grupuri de cauze de agresivitate se remarcă:

copii-agresivi

  • Relații familiale. Formarea agresiunii este facilitată de demonstrarea cruzimii, a violenței, a lipsei de respect, a conflictelor frecvente în familie, a indiferenței părinților. Copilul copiază comportamentul mamei, tatălui.
  • Caracteristici personale. Instabilitatea stării emoționale se manifestă prin furie, iritare. Prin agresiune se exprima teama, oboseala, sănătatea precară, compensate de un sentiment de vinovăție, de sine scăzută.
  • Caracteristicile sistemului nervos. Copiii cu un tip sistem nervos dezechilibrat, slab, sunt predispuși la agresiune. Ei tolerează sarcini mai slabe, mai puțin rezistente la disconfort fizic și psihic.
  • Factori socio-biologici. Severitatea agresivității este determinată de sexul copilului, așteptări, statutul social. Băieții sunt adesea inspirați de ideea că un bărbat ar trebui să poată lupta.
  • Factori situaționali. Liabilitatea emoțională a copilăriei se manifestă prin izbucniri de iritare, furie cu expunere ocazională la evenimentele adverse externe. Provocarea unui copil poate sa apara din evaluarea slabă a școlii, necesitatea de a efectua temele, disconfortul fizic, foamete, o călătorie obositoare.

Patogeneza

Baza fiziologică a agresivității copiilor este dezechilibrul proceselor de excitație-inhibare a sistemului nervos central, imaturitatea funcțională a structurilor creierului individuale responsabile de controlul emoțiilor, comportamentului. Atunci când stimularea este activă, excitația predomină, procesul de inhibare “întârzie”.

Baza psihologică a agresivității copiilor este reprezentata de capacitate scăzută de autoreglementare, lipsă de abilități de comunicare dezvoltate, dependență de adulți, stima de sine instabilă. Agresiunea copiilor este o modalitate de prevenire a stresului emoțional, psihic, sănătate precară. Comportamentul agresiv se concentrează pe obținerea dorinței, protejând propriile interese.

Clasificarea reactiilor agresivie la copii

Au fost dezvoltate multe clasificări ale comportamentului agresiv. În direcția acțiunii, se distinge heteroagresiunea (provocând daune altora) și autoagresiunea. Pe baza semnelor etiologice, agresivitatea reactivă, apărută ca o reacție la factorii externi, este distinctă și spontană, motivată de impulsuri interne. Valoarea practică are o clasificare în funcție de forma de manifestare:

  • Agresiune expresivă. Metode de demonstrație : expresii faciale, gesturi, posturi. Este o opțiune dificilă de diagnosticare. Actele agresive nu sunt realizate sau respinse de către copil.
  • Agresiunea verbală. Se realizează prin cuvinte: insulte, amenințări, abuzuri.
  • Agresiunea fizică. Daunele sunt cauzate de forța fizică. Această formă este comună în rândul copiilor mici, elevilor (băieți).

copii-obraznici

Simptomele comportamentului agresiv al copiilor

Manifestările de bază ale agresiunii sunt observate la sugarii de până la varsta de un an. La copiii intre 1-3 ani apar conflicte ca urmare a jucăriilor, a altor obiecte personale. Copilul mușcă, împinge, luptă, aruncă obiecte, scuipă, strigă.

Încercările părinților de a suprima reacțiile copilului cu pedepsele exacerbează situația. La copiii preșcolari, expresia fizică a agresiunii este observată mai rar, deoarece vorbirea se dezvoltă în mod activ, funcția sa comunicativă este dezvoltată. Există o nevoie tot mai mare de comunicare, dar interacțiunea productivă este împiedicată de egoism, de incapacitatea de a accepta punctul de vedere al altcuiva și de a evalua obiectiv situația interacțiunii.

Există neînțelegeri, nemulțumiri care generează agresiune verbală, abuz, insulte, amenințări.

Studenții juniori au un nivel de bază de auto-control, pot suprima agresiunea ca o modalitate de a-și exprima resentimentele, nemulțumirea și teama. În același timp, ei o folosesc în mod activ pentru a proteja interesele, pentru a apăra punctul de vedere. Caracteristicile de gen ale agresivității încep să fie determinate. Băieții acționează în mod deschis, folosesc forța fizică. Fetele aleg căi indirecte și verbale, ridiculizarea, însușirea poreclelor, bârfe, ignorarea, tăcerea. Reprezentanții ambelor sexe se caracterizează prin semne de stima de sine scăzută, depresie.

În adolescență, agresivitatea apare ca urmare a ajustării hormonale și a labilității emoționale asociate cu această perioadă, complicarea contactelor sociale. Este necesar să se demonstreze importanța, puterea, relevanța. Agresiunea este fie suprimată, fie înlocuită cu activități productive, fie are forme extreme, băieții și fetele se luptă, provoacă răniri asupra rivalilor, încearcă să se sinucidă.

Complicaţii

Agresiunea frecventă, susținută de educație, o situație familială disfuncțională este fixată în calitățile personalității copilului. Prin adolescență, trăsăturile de caracter se formează pe baza furiei și a resentimentelor. Se dezvolta tulburări de personalitate cu predominanța agresiunii. Există un risc tot mai mare de neajustare socială, comportament deviant, delincvență. Cu autoagresiunea, copiii se rănesc singuri, fac încercări de sinucidere.

Diagnostic

Diagnosticul comportamentului agresiv al copiilor este relevant în cazurile de frecvență excesivă. Decizia de a lua legătura cu un psihiatru, un psiholog este formată de către părinți sau după recomandarea profesorilor. Baza procesului de diagnostic este o conversație clinică. Medicul ascultă plângerile, anamneza, în plus studiază caracteristicile dintr-o grădiniță, o școală. Cercetarea obiectivă include utilizarea metodelor psihodiagnostice speciale:

  • Chestionare, observație. Părinții și educatorii sunt invitați să răspundă la o serie de întrebări / afirmații despre comportamentul copilului. Observarea se efectuează în conformitate cu o schemă care include un număr de criterii. Rezultatele permit sa se stabileasca forma agresiunii, gravitatea acesteia, cauzele acesteia.
  • Chestionare de personalitate. Acestea sunt folosite pentru examinarea adolescenților. Se identifica prezența agresiunii în structura generală a personalității, modalitățile de compensare a acesteia. Metodele comune sunt chestionarul Leonhard Schmieschek, chestionarul de diagnosticare a pato-caracterelor (Lichko).
  • Desfășurarea testelor. Prin trăsăturile desenelor, gravitatea simptomelor, cauzelor, emoțiilor inconștiente este determinată.
  • Teste de interpretare. Ele se referă la metode proiective, dezvăluie experiențele inconștiente și ascunse ale copilului. Examinarea se efectuează utilizând testul de frustrare Rosenzweig, testul de mână.
Tratamentul comportamentului agresiv al copiilor

Cu agresiune severă, este necesară corectarea prin metode de psihoterapie. Utilizarea medicamentelor este justificată atunci când furia, impulsivitatea și furia sunt simptome ale unei tulburări psihice (psihopatie, psihoză acută). Vindecarea agresivitatii este imposibilă pentru totdeauna, se va ivi într-un copil în anumite situații de viață. Sarcina psihologilor, psihoterapeuților este de a ajuta la rezolvarea problemelor personale, de a preda modalități adecvate de exprimare a sentimentelor, de rezolvare a situațiilor conflictuale. Metodele comune de corecție includ:

  • Exerciții pentru jocuri. Sunt exprimate prin metode de exprimare în siguranță a agresiunii. Copilul este încurajat să scoata afara mânia, iritarea, furia, fără a face rău altora.
  • Traininguri de comunicare. Munca în grup îi permite copilului să dezvolte strategii de comunicare eficiente, moduri de a-și exprima emoțiile, să-și apere poziția fără să-i rănească pe ceilalți.
  • Clase de relaxare. Acestea vizează reducerea anxietății, a tensiunii emoționale ( acestia sunt factori care cresc riscul izbucnirii agresiunii). Copiii sunt instruiți pentru a restabili respirația profundă, a realiza relaxarea musculară, a schimba atenția.
Prognoză și prevenire

Comportamentul agresiv al copiilor este corectat cu succes prin eforturile comune ale părinților, profesorilor, psihologilor. Prognoza este favorabilă în majoritatea cazurilor. Pentru a preveni consolidarea agresiunii ca modalitate preferată de interacțiune, este necesar să se adere la un stil armonios de educație, să se demonstreze modalități de rezolvare pașnică a conflictelor, să se trateze copilul cu respect și să se permită exprimarea furiei într-o formă sigură .

Nu este necesar să ne concentrăm asupra unor acțiuni agresive nesemnificative. Când discutăm despre manifestările de agresivitate, este important să vorbim despre acțiuni, dar nu despre calitățile personale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here