Cum Afectează Bananele Diabetul și Nivelul Zahărului din Sânge?

bananele-in-diabet

Cei care suferă de diabet au un singur scop atunci când vine vorba de alimentație: să își păstreze nivelul de zahăr din sânge cât mai stabile cu putință.

Un control bun asupra glucozei sangvine poate asigura prevenirea sau încetinirea progresiei diabetului și dezvoltarea complicațiilor. În acest sens, este prioritar pentru un diabetic să evite sau să limiteze consumul de alimente care cresc nivelul de zahăr din sânge.

În ciuda faptului că sunt considerate de nutriționiști fructe sănătoase, banalele au o concentrație destul de mare de zahăr și carbohidrați – principalii dușmani din dieta unui diabetic.

Astfel, întrebarea legitimă care apare: poți să mănânci banane dacă ai diabet?

Bananele conțin carbohidrați, care pot crește zahărul din sânge

Dacă suferiți de diabet, este extrem de important să contorizați cantitatea și tipul de carbohidrați din dietă, întrucât aceștia cresc nivelul de zahăr din sânge mai mult decât orice alți nutrienți. Acest lucru înseamnă că au un impact semnificativ asupra glicemiei.

Creșterea nivelului de zahăr din sânge nu este dăunătoare pe termen scurt la persoanele care nu au diabet. Corpul lor produce insulină și acest lucru ajută la transferarea zahărului din sânge în celule, unde poate fi folosit ca energie sau stocat pentru o utilizare ulterioară în acest scop.

La persoanele cu diabet, lucrurile nu funcționează la fel. În cazul lor, corpul nu poate produce suficientă insulină, sau celulele sunt rezistente la insulina produsă.

93% din caloriile din banane provin din carbohidrați. Aceștia sunt sub formă de zahăr, amidon și fibre. O banană medie conține 14 g de zahăr și 6 g de amidon.

nivelul-de-zahar-al-bananelor

Bananele conțin fibre, substanțe care pot reduce creșterile zahărului din sânge

Pe lângă carbohidrați și zahăr, o banană medie conține și 3 g de fibre. Datorită beneficiilor lor, fibrele trebuie consumate în cantități adecvate de toate persoanele, inclusiv de diabetici.

În cazul lor, fibrele au un rol important, prin faptul că încetinesc digestia și absorbția carbohidraților. Acest lucru poate preveni creșterea zahărului din sânge și îmbunătăți controlul glucozei în general.

Pentru a afla cât de mult afectează un aliment bogat în carbohidrați nivelul de zahăr din sânge trebuie să ne uităm la indicele său glicemic.

Această măsurătoare clasifică alimentele în funcție de cât de repede cresc zahărul din sânge. Scara conține cifre de la 0 la 100, având următoarele clasificări:

  • indice glicemic scăzut: 55 sau mai mic
  • indice glicemic mediu: 56 – 69
  • indice glicemic mare: 70 – 100

Cate calorii are o banana? Putem tine o dieta cu banane?

Dacă știți aceste reguli, vă va fi mai ușor să alegeți alimentele potrivite. Dietele bazate pe alimente cu un indice glicemic scăzut sunt considerate benefice persoanelor cu diabet de tip 2, datorită faptului că ele se absorb mai lent și produc o creștere treptată a zahărului din sânge.

Per ansamblu, bananele se situează undeva între valorile 42 și 62 pe scara indicelui glicemic. Depinde cât de coapte sunt.

Diferența dintre bananele verzi și bananele coapte

Tipul de carbohidrați din banane depind de cât de coapte sunt fructele. De pildă, bananele verzi, sau necoapte, au o cantitate mai mică de zahăr și mai mult amidon rezistent.

Amidonurile rezistente sunt lanțuri lungi de glucoză care sunt rezistente la digestie în partea superioară a sistemului digestiv. Acest lucru înseamnă că ele funcționează într-un mod asemănător fibrelor și nu produc creșteri ale zahărului din sânge.

Mai mult decât atât, ele hrănesc bacteriile bune (probiotice) din intestin, și prin acest lucru pot contribui la îmbunătățirea sănătății metabolice.

bananele

Un studiu recent pe femei cu diabet de tip 2 a arătat că participantele care au primit amidon rezistent au avut un control mai bun al zahărului din sânge decât participantele care nu au primit acest tip de amidon. Studiul a fost realizat pe o durată de 2 luni.

Alte studii au arătat că amidonul rezistent îmbunătățește sensibilitatea la insulină și reduce inflamația.

Bananele galbene sau coapte conțin mai puțin amidon rezistent decât cele verzi și mai mult zahăr, care se absoarbe mai repede decât amidonul. Acest lucru înseamnă că bananele coapte au un indice glicemic mai mare și vor crește mai rapid nivelul de zahăr din sânge decât bananele verzi.

Porția contează

Gradul de maturitate nu este singurul factor care determină cantitatea de zahăr din banane. Mărimea contează de asemenea. Cu cât mai mare este banana pe care o mâncați, cu atât mai mulți carbohidrați veți ingera și implicit impactul asupra zahărului din sânge va fi considerabil.

Efectul cantității de alimente consumate se numește încărcătură glicemică. Aceasta se calculează prin multiplicarea indicelui glicemic al unui aliment cu cantitatea de carbohidrați dintr-o porție, apoi împărțirea acelui număr cu 100.

Un rezultat sub 10 este considerat mic, între 11 și 19 este considerat mediu, iar peste 20 este considerat mare.

Iată cantitatea aproximativă de carbohidrați din banane de mărime diferită:

  • o banană foarte mică (15 cm sau peste) – 18,5 g
  • o banană mică (15-17 cm) – 23 g
  • o banană medie (17-20 cm) – 27 g
  • o banană mare (20-22 cm) – 31 g
  • o banană foarte mare (22 cm sau peste) – 35 g

Dacă toate aceste banane ar coapte deplin și ar avea un indice glicemic de 62, atunci încărcătura lor glicemică poate varia de la 11 pentru o banană foarte mică la 22 pentru o banană foarte mare.

Pot fi considerate bananele alimente sigure pentru diabetici?

Majoritatea regulilor alimentare generice pentru diabetici recomandă o dietă echilibrată și sănătoasă, care include și fructe. Consumul de fructe și legume a fost asociat cu un nivel mai bun de sănătate și un risc mai mic de boli, precum afecțiuni cardiovasculare și cancer, iar diabeticii au un risc mai mare de a dezvolta aceste boli.

consumul-de-banane-in-diabet

Spre deosebire de produsele dulci rafinate, precum bomboanele și prăjiturile din comerț, fructele, precum bananele, conțin pe lângă carbohidrați, mulți alți nutrienți importanți, precum fibre, antioxidanți, vitamine și minerale. Mai precis, bananele sunt bogate în potasiu, vitamina B6 și vitamina C.

Un studiu a arătat că un consum redus de fructe nu îmbunătățește nivelul de zahăr din sânge, nici controlul greutății corporale sau a circumferinței taliei.

Pentru majoritatea persoanelor cu diabet, fructele, inclusiv bananele, pot fi considerate o alegere sănătoasă. O excepție sunt diabeticii care urmează o dietă săracă în carbohidrați pentru controlul bolii. Chiar și o banană mică poate fi prea mult pentru un astfel de plan alimentar, întrucât ea conține 22 g de carbohidrați.

Dacă doriți să mâncați banane, luați în calcul gradul de maturitate al bananei și dimensiunea ei, pentru a reduce efectele sale asupra zahărului din sânge.

Cum să mănânci banane dacă ai diabet

Iată câteva sugestii de consum care pot ajuta la minimizarea efectelor bananelor asupra glucozei din sânge:

  • consumați o banană mică pentru a reduce cantitatea de zahăr la o masă
  • alegeți o banană aproape-coaptă, fermă, pentru a fi siguri că are un conținut relativ mai mic de zahăr
  • împărțiți o banană pe tot parcursul zilei pentru a reduce încărcătura glicemică și a păstra nivelurile de zahăr din sânge cât mai stabile
  • consumați bananele cu alte alimente, precum nuci sau iaurt, pentru a încetini digestia și absorbția zahărului pe care îl conțin.
Ce se intampla daca mananci banane in fiecare zi?

Bananele sunt unele din cele mai populare fructe. Este posibil ca tu deja sa mananci multe banane sau sa cauti sa cresti cantitatea de fructe din dieta ta. In ambele cazuri, trebuie sa stii ca daca mananci banane in fiecare zi, se vor intampla niste schimbari pozitive in organismul tau. Printre cele mai importante, sunt:

  • Tensiunea arteriala se stabilizeaza datorita cantitatii mari de potasiu pe care o contin.
  • Vei avea control mai mare asupra dietei deoarece sunt satioase si te vei simti satul pentru mai mult timp.
  • Unele studii din America afirma ca bananele ajuta la prevenirea anumitor tipuri de cancer.
  • Consumul de banane inainte sau in timpul antrenamentului te ajuta sa iti refaci energia pentru a creste performantele sportive.
  • Datorita cantitatii mari de potasiu, bananele ajuta la intarirea oaselor.
Pasionata de nutritie, regimuri, tehnici de slabire dar si de efectele suplimentelor alimentare destinate slabirii asupra organismului. Pe masura ce timpul imi permite voi incerca sa abordez cat mai multe probleme pe aceasta tema. Pentru orice fel de intrebari nu va sfiiti sa folositi sistemul de comentarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here