Autismul – cele mai bune terapii

Copil cu autism

Autismul este o boală caracterizată prin mișcări și vorbire depreciata, precum și prin interese și comportamente stereotipice, însoțite de o încălcare a interacțiunilor sociale ale pacientului cu alții. Datele privind prevalența autismului variază semnificativ, datorită abordărilor diferite în ceea ce privește diagnosticarea și clasificarea bolii.

Conform diverselor date, autismul, fără a ține seama de tulburările din spectrul autismului, afectează 0,1-0,6% dintre copii, ținând seama de tulburările de spectru autist, apare la 1,1-2% dintre copii.

La fete, autismul este detectat de patru ori mai puțin frecvent decât la băieți. În ultimii 25 de ani, acest diagnostic a fost expus mult mai des, cu toate acestea, nu este clar care este motivul pentru aceasta, cu modificarea criteriilor de diagnostic sau cu o creștere reală a prevalenței bolii.

Cauze autism

În prezent, cauzele declanșării autismului nu au fost pe deplin elucidate, dar s-a stabilit că baza biologică a bolii este o încălcare a dezvoltării anumitor structuri ale creierului. Natura ereditară a autismului a fost confirmată, deși genele responsabile pentru dezvoltarea bolii nu au fost încă determinate.  Copil cu autismCopiii cu autism au un număr mare de complicații în timpul sarcinii și nașterii (infecții virale intrauterine, toxemie, sângerare uterină, naștere prematură). Se presupune că complicațiile în timpul sarcinii nu pot provoca autismul, dar pot crește probabilitatea dezvoltării sale în prezența altor factori predispozanți.

Ereditate

Printre rudele apropiate și îndepărtate ale copiilor cu autism, se diagnostichează 3-7% dintre pacienții cu autism, care depășesc de mai multe ori prevalența bolii în medie de către populație. Probabilitatea de a dezvolta autism la ambii gemeni identici este de 60-90%.

Rudele pacienților au adesea unele încălcări caracteristice ale autismului: tendința spre comportament obsesiv, nevoia scăzută de contacte sociale, dificultăți în înțelegerea vorbirii, tulburări de vorbire (inclusiv ecolalia).

În astfel de familii, epilepsia și retardul mental sunt mai frecvente, care nu sunt semne obligatorii de autism, dar sunt adesea diagnosticate în această boală. Toate cele de mai sus sunt o confirmare a naturii ereditare a autismului.

La sfârșitul anilor 90 ai secolului trecut, oamenii de știință au reușit să identifice o genă de predispoziție la autism. Prezența acestei gene nu conduce neapărat la apariția autismului (conform majorității genetiștilor, boala se dezvoltă ca urmare a interacțiunii mai multor gene).

Cu toate acestea, definiția acestei gene a permis să confirme în mod obiectiv natura ereditară a autismului. Acesta este un progres serios în studiul etiologiei și al patogenezei acestei boli, deoarece, cu puțin timp înainte de această descoperire, ca o posibilă cauză a autismului, unii oameni de știință au considerat lipsa de îngrijire și atenție din partea părinților (în prezent această versiune este respinsa ca nefiind adevărat).

Tulburări structurale ale creierului

Conform datelor de cercetare, schimbările structurale în secțiunile frontale ale cortexului cerebral, hipocampusului, lobului temporal mijlociu și cerebelului sunt adesea evidențiate la pacienții cu autism.

Funcția principală a cerebelului este asigurarea unei activități motorii de succes, însă această parte a creierului influențează de asemenea vorbirea, atenția, gândirea, emoțiile și abilitățile de învățare.

În multe persoane cu autism, unele părți ale cerebelului sunt reduse. Se presupune că această circumstanță poate fi cauzată de problemele pacienților cu autism atunci când se comută atenția.

Lobii temporali medii, hipocampul și amigdala, care de multe ori apar in cazul persoanelor autiste, afectează memoria, capacitatea de învățare și autoreglementarea emoțională, inclusiv apariția unui sentiment de plăcere în realizarea unor acțiuni sociale semnificative. În plus, pacienții cu autism prezintă adesea o încetinire a maturizării lobilor frontali.

Tulburări funcționale ale creierului

Aproximativ 50% dintre pacienți prezintă modificări caracteristice afectării memoriei, atenției selective și direcționale, gândirii verbale și utilizării intenționate a vorbirii. Gradul de prevalență și severitatea schimbărilor variază, în timp ce la copiii cu autism cu funcționalitate ridicată, tulburările tind să fie mai puțin pronunțate în comparație cu pacienții care suferă de forme cu malfuncționalitate ale bolii.

Simptome autism

Semnele obligatorii ale autismului copiilor (o tulburare autistă tipică, sindromul lui Kanner) sunt reprezentate de lipsa interacțiunilor sociale, probleme în construirea contactului productiv reciproc cu alții, comportamentul stereotip. Toate aceste semne apar la vârsta de 2-3 ani, în timp ce unele simptome care indică un posibil autism, uneori sunt descoperite în copilărie.

Incălcarea interacțiunilor sociale este cea mai izbitoare trăsătură care distinge autismul de alte tulburări de dezvoltare. Copiii cu autism nu pot interacționa pe deplin cu alte persoane. Ei nu simt condiția altora, nu recunosc semnalele non-verbale, nu înțeleg conotațiile contactelor sociale. Acest semn poate fi detectat deja la sugari.

Acești copii reacționează slab la adulți, nu privesc în ochi, preferă să-și fixeze ochii pe obiecte neînsuflețite, mai degrabă decât pe oamenii din jur. Ei nu zâmbesc, nu reacționează prost la propriul lor nume, nu se întind spre un adult când încearcă să-i ia în brațe.

În creștere, pacienții nu imită comportamentul altora, nu reacționează la emoțiile celorlalți, nu participă la jocuri concepute pentru interacțiune și nu manifestă interes pentru noi oameni.

Ei se atașează foarte mult de rudele lor, dar nu-și arată afecțiunea ca niște copii obișnuiți, nu se bucură, nu se duc să se întâlnească, nu încearcă să arate jucăriile adulților sau împărtășesc cumva experiențe din viața lor. Izolarea nu se datorează dorinței lor de singurătate, ci a dificultăților lor datorate incapacității de a construi o relație normală cu ceilalți.

Pentru copiii cu autism, apar gesturi neobișnuite și dificultăți în încercarea de a folosi gesturi în procesul de contact cu alte persoane. Când sunt mai în vârstă, ei pronunță rar cuvinte în timpul gesticulării (copiii sănătoși tind să gesticuleze și să vorbească simultan, de exemplu, să ajungă și să spună “da”). Mai târziu, le este greu să joace jocuri complexe, să combine organic gesturi și vorbire, să treacă de la forme de comunicare mai simple la cele mai complexe.

Un alt semn al autismului este comportamentul limitat sau repetitiv. Există stereotipuri: mișcarea repetitivă a trunchiului, oscilarea capului etc. Pentru pacienții cu autism este foarte important ca totul să se întâmple întotdeauna în același mod: obiectele au fost aranjate în ordinea corectă, acțiunile au fost efectuate într-o anumită secvenţă. În acest caz, spre deosebire de copiii sănătoși, acestia nu arată dorința de a corecta în mod activ situația care nu i se potrivește.

Sesiune Integrare Autism

Atenția autistului se concentrează pe detalii, pe scenarii repetitive. Un copil cu autism poate fi extrem de atasat unei anumite jucarii sau unui element care nu poate fi redat, poate viziona aceeasi emisiune TV in acelasi timp in fiecare zi fara sa arate interes pentru alte programe si experienta extrem de intensa daca acest program dintr-un motiv sau motiv nu a putut fi văzut.

Împreună cu alte forme de comportament, autoagresiunea (lovituri, mușcături și alte vătămări pentru sine) se referă la un comportament repetitiv. Potrivit statisticilor, aproximativ o treime din persoanele cu autism prezintă o autoagresiune pe parcursul vieții lor și o agresiune la adresa altora.

Agresiunea, de regulă, este cauzată de atacuri de furie din cauza încălcării ritualurilor și stereotipurilor obișnuite de viață sau datorită faptului că este imposibil să transmita dorințele altora.

Opinia despre geniul obligatoriu al autismului și prezența unor abilități neobișnuite în ele nu este confirmată de practică. Unele abilități neobișnuite (de exemplu, capacitatea de memorare a detaliilor) sau talentul într-o sferă îngustă cu deficiență în alte zone sunt observate la doar 0,5-10% dintre pacienți.

Nivelul inteligenței la copiii cu autism extrem de funcțional poate fi mediu sau puțin peste medie. Cu autism cu funcționalitate scăzută, este adesea detectat un declin al inteligenței, inclusiv întârzierea mintală. Cu toate tipurile de autism, adesea se observă învățarea generalizată inadecvată.

Printre alte semne neobișnuite, adesea suficiente pentru un diagnostic de autism, este necesar să se noteze atacurile (sunt prezente la 5-25% dintre copii, mai des pentru prima dată când apar la vârsta pubertății), un sindrom de hiperactivitate și insuficientă atenție, diferite reacții paradoxale la stimulii externi: atingeri, sunete, schimbări de iluminare.

Deseori, este nevoie de auto-stimulare senzorială (mișcări repetitive). Mai mult de jumătate dintre persoanele cu autism prezintă anomalii ale comportamentului alimentar și tulburările de somn.

Clasificare autism

În ciuda absenței unei componente etiopatogenetice și a unui grad înalt de generalizare, profesorii și alți specialiști consideră că această clasificare este una dintre cele mai de succes, deoarece face posibilă elaborarea unor planuri diferențiate de corecție psihologică și determinarea obiectivelor tratamentului, ținând seama de capacitățile reale ale unui copil care suferă de autism.

Primul grup

Caracteristica comportamentului în câmp, mutism, lipsa nevoii de interacțiune cu ceilalți, lipsa negativității active și incapacitatea de a se autoservi. Sindromul pathopihologic principal este detașarea. Scopul principal al tratamentului este de a stabili contactul, de a implica copilul în interacțiune cu adulții și colegii și de a dezvolta abilități de autoservire.

Al doilea grup

Restricții caracteristice în alegerea formelor de comportament, o dorință pronunțată de imutabilitate. Orice schimbări pot provoca o întrerupere, exprimată în negativism, agresiune sau autoagresiune. În mediul familiar, copilul este suficient de deschis, capabil să producă și să reproducă abilitățile gospodăriei.

Sindromul psihopatologic principal este respingerea realității. Dat fiind că scopul principal al tratamentului este reprezentat de considerarea dezvoltării contactelor emoționale cu persoanele apropiate și extinderea oportunităților de adaptare la mediu prin dezvoltarea unui număr mare de stereotipuri diferite de comportament.

Al treilea grup

Există un comportament mai complicat atunci când absorbiți propriile interese stereotipice și o abilitate slabă la dialog. Copilul se străduiește să aibă succes, dar, spre deosebire de copiii sănătoși, nu este gata să încerce, să-și asume riscuri și să facă compromisuri.

Adesea, se dezvăluie cunoștințe detaliate despre enciclopedie într-un câmp abstract, combinate cu idei fragmentare despre lumea reală. Interesul pentru impresiile asociative periculoase este caracteristic.

Sindromul psihopatologic principal este reprezentat de substituţie. Scopul principal al tratamentului este învățarea dialogului, extinderea gamei de idei și formarea aptitudinilor comportamentului social.

Al patrulea grup

Copiii sunt capabili de un comportament arbitrar real, dar devin repede obosiți, prezinta dificultăți atunci când încearcă să-și concentreze atenția, să urmeze instrucțiunile etc. Spre deosebire de copiii din grupul anterior care dau impresia tinerilor intelectuali, ei pot părea timizi, împrăștiati, totuși, cu o corecție adecvată arată rezultate mai bune decât celelalte grupuri.

Sindromul psihopatologic principal este reprezentat de vulnerabilitatea. Scopul principal al tratamentului este considerat pregătirea spontaneității, îmbunătățirea abilităților sociale și dezvoltarea abilităților individuale.

Diagnostic autism

Părinții ar trebui să consulte un medic și să excludă autismul dacă copilul nu răspunde în nume propriu, nu zâmbește și nu priveste în ochii celorlalti, nu observă direcțiile adulților, arată comportamentul jocului atipic și nu poate informa adulții despre dorințele lor.

La vârsta de 1 an, copilul trebuie să meargă, să bâzâie, la vârsta de 1,5 ani să spună cuvinte simple, la vârsta de 2 ani – să folosească fraze din două cuvinte. Dacă aceste abilități nu sunt disponibile, copilul trebuie să faca un examen de specialitate.

Diagnosticul autismului se face pe baza observațiilor comportamentului copilului și identificării unei triade caracteristice, care include lipsa interacțiunilor sociale, lipsa comunicării și comportamentul stereotip.

Autismul poate sau nu poate fi combinat cu retard mental, iar cu același nivel de inteligență, schemele de prognoză și corecție pentru copiii cu oligofrenie și autism vor varia semnificativ, deci în procesul de diagnosticare este important să se facă distincția între aceste două tulburări, studiind caracteristicile comportamentului pacientului.

Tratamentul și prognosticul pentru autism

Scopul principal al tratamentului este creșterea nivelului de independență a pacientului în procesul de autoservire, formare și menținere a contactelor sociale. Se utilizează terapia comportamentală pe termen lung, terapia jocurilor, terapia ocupațională și terapia logopedică.

În prezent, autismul este considerat o boală incurabilă. Cu toate acestea, după o corecție pe termen lung, competentă la unii copii (3-25% din numărul total de pacienți), există o remisiune și diagnosticul de autism este în cele din urmă eliminat.

Numărul insuficient de studii nu permite să se creeze previziuni fiabile pe termen lung privind evoluția autismului la vârsta adultă. Experții observă că, odată cu vârsta, la mulți pacienți simptomele bolii devin mai puțin pronunțate. În același timp, există rapoarte privind deteriorarea vârstei legate de abilitățile de comunicare și abilitățile de autoservire.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here