Anemia: alimentatie recomandata

hipocalcemia

Anemia este o afecțiune în care cantitatea de hemoglobină și eritrocite din sânge scade. Anemia apare la orice vârstă, de la copii la vârstnici. Cel mai adesea (peste 80% din cazuri) există anemie cu deficit de fier.

In cazul unui astfel de anemii, iti recomand sa consumi alimentele de aici care sunt cele mai bogate in fier.

În total, 3-4 g de fier sunt conținute în corpul uman, 60% este în hemoglobină, 30% în feritină (acesta este un depozit de fier în organism). Restul este distribuit între mioglobina (o proteină care eliberează oxigen la mușchi) și enzime.

Schimbul de fier din organism are loc continuu. Majoritatea fierului este conținut în hemoglobină. Hemoglobina este cea care se află în celulele roșii din sânge, transportă oxigen în întregul corp și pătează celulele roșii din sânge. Eritrocitele trăiesc 100-120 de zile, apoi sunt distruse, iar fierul eliberat este din nou inclus în schimb.

hipocalcemia

Pierdem o parte din fier zilnic (cu urină, transpirație, fecale, prin piele, păr și unghii aproximativ 1-2 mg pe zi). Cu o dietă echilibrată, o persoană sănătoasă absoarbe aproximativ aceeași cantitate de 1-2 mg de fier pe zi, iar anemia nu se dezvoltă. Dar, uneori, echilibrul este rupt și apare anemia.

Deficitul de fier duce la:

  • nutriție necorespunzătoare
  • probleme de asimilare a fierului, producerea de acid clorhidric în stomac sau administrarea de medicamente care inhibă aciditatea
  • nevoie crescută de fier (creșteri la copii, sarcină, sport activ)
  • pierderi de sânge (intervenții chirurgicale, traume, menstruație severă, hemoragie cronică, de exemplu, hemoroizii, miomul uterului).

In anemie, organismul nu are oxigen și, prin urmare, adesea semnul principal al anemiei este oboseala cronică, slăbiciunea. De asemenea, pot apărea modificări ale gustului, dificultăți de respirație, palpitații, amețeli, piele palidă și mucoase, dureri de cap, somnolență, leșin. Anemia ușoară poate fi asimptomatică.

Un om primește fier atunci cand mananca. Fierul poate fi împărțit în 2 tipuri: heme (inclus în hemoglobină) și non-heme. Fierul heme se găsește în carne, iar fierul non-heme se găsește în legume, fructe, nuci și cereale.

Nu contează cantitatea de fier dintr-un anumit produs, ci gradul de absorbție al acestuia și posibilitatea digestiei de către organism. Fierul este absorbit în intestinul subțire. În plus față de fier, sunt necesare vitaminele normale C, B2, B6, B12, precum și cuprul, manganul, zincul, cromul, iodul.

hipocalcemie

Carnea (mai ales rosie, carnea de vita, mielul) este cea mai buna sursa de fier pentru persoanele cu anemie, 20-25% din fier este absorbit din aceasta. Puiul și carnea de porc sunt absorbite într-o măsură mai mică. Și în ficat și pește, fierul este conținut în formă de feretin și hemosiderin, și nu sub formă de heme, deci este absorbit mai putin. Compoziția alimentelor nu afectează asimilarea fierului de heme. Singurul factor care agravează absorbția heme-ului de fier este calciul. (De aceea, vegetarienii au anemie foarte des).

Fierul non-heme este digerat destul de putin (1-5%). Absorbția sa este influențată de mulți factori care se pot îmbunătăți și invers, agrava absorbția de fier, iar persoanele cu anemie trebuie luate în considerare.

Consolidarea absorbției fierului:

  • Vitamina C (găsită în legume și fructe proaspete, în special în citrice). După cum au arătat studiile, în funcție de compoziția consumului alimentar de 100 mg de acid ascorbic, se poate crește absorbția fierului de 4 ori.
  • În cantități mici, consumul său poate fi util pentru sănătate (o servire standard este de 150 ml de vin sau 45 ml de băuturi tari, pentru femei 1 porție, pentru bărbați, nu mai mult de 2 porții pe zi).
  • Acid clorhidric (conținut în sucul gastric).
  • Adăugarea unei portii de carne sau ficat la garnituri (hrișcă (vezi dieta cu hrisca), orez) și la legume permite o mai bună asimilare a fierului non-hem.
  • Fructoza (găsită în fructe și miere).

Înrăutătește absorbția fierului:

  • Medicamentele care reduc aciditatea stomacului (adică unele medicamente pentru tratamentul ulcerelor și gastritei).
  • Deteriorează absorbția atât a hemei cât și a non-heme-ului. Calciul este abundent în produsele lactate.
  • Ouă.
  • Oxalați. Conținuti în spanac, varză, sfeclă, nuci, ciocolată, ceai, tărâțe de grâu, căpșuni și câteva mirodenii (oregano, busuioc și pătrunjel).
  • Polifenolii se găsesc în cacao, cafea, ceai negru, unele tipuri de ceai din plante. Polifenolii sunt principalii inhibitori ai absorbției de fier. Unele tipuri de cafea pot preveni absorbția fierului cu până la 60%.
  • Acidul fitic. Conținut în nuci, migdale, legume, cereale integrale, tărâțe.

dieta-cu-hrisca-mic-dejun

Când anemia s-a dezvoltat deja, nu poate fi vindecată prin dietă. Chiar și cand este o formă ușoară! Lipsa tratamentului este deosebit de gravă pentru copii și femeile însărcinate.

Anemia cu deficit de fier este tratată cu preparate din fier. Nutriția ajută la îmbunătățirea stării și menținerea unui echilibru normal al fierului în organism după tratament.

Nutriția pentru anemie trebuie să fie variată și include o cantitate suficientă de proteine ​​animale (carne roșie, ficat, pasăre, pește), fructe proaspete (în special citrice), legume proaspete, cereale, cu restricții moderate de grăsimi și zahăr. Excludeți conservele, murăturile de marinadă, ciocolată, cafea, maioneză si reduceți cantitatea de ceai.

Cârnații si toate tipurile de carne gata preparate conțin coloranți și conservanți, proteine ​​vegetale, fierul în ele este mic. Cârnații și carnea trebuie înlocuite cu o bucată de carne fiartă.

Produsele lactate și ouăle pot și ar trebui să fie consumate, dar nu trebuie combinate cu alimentele din carne. Cerealele trebuie, de asemenea, să fie consumate cu carne sau cu legume. Laptele poate fi consumat cu fructe. În loc de ceai mai des se includ compoturi, sucuri, jeleu.

În fiecare zi trebuie să consumi la o masă carne. Această masă trebuie să includă carne roșie (carne de vită, carne de vită, miel). Carnea este mai bine să se fiarba sau să se toace. Este bine să se combine cu salate de frunze verzi și alimente bogate în vitamina C (suc de roșii sau alte sucuri de legume). Puiul, curcanul, ficatul, peștele cu cantitatea de fier mai mica sunt inferioare carnii roșii, dar sunt și ele potrivite.

Dacă urmați aceste reguli simple, puteți fi siguri că fierul din carne va fi complet absorbit! Și, în general, este gustos și util!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here