Aminoacizi: Clasificari, Beneficii Si Efecte Secundare

aminoacizi-maca

Aminoacizii sunt de obicei substanțe cristaline cu un gust dulce, care pot fi obținuti în timpul hidrolizei proteinelor sau ca urmare a unor reacții chimice. Aceste substanțe cristaline solubile în apă, sunt caracterizate printr-un punct de topire foarte ridicat, aproximativ 200-300 grade Celsius.

Aminoacizii servesc ca “precursori” ai unui număr de poliamide: proteine, acid caproic, enant, peptide. Ele sunt o componentă a alimentației sportive, iar unii dintre aminoacizi sunt folosiți ca aditivi în industria alimentară.

Majoritatea aminoacizilor sunt de două tipuri:

  • Izomeri L;
  • D-izomeri.

info: citeste despre radacina de Maca

Cei dintâi sunt caracterizati prin activitate optică și se găsesc în natură. Aminoacizii din această formă sunt importanți pentru sănătatea organismului. Substanțele D se găsesc în bacterii, joacă rolul de neurotransmițători în organismele unor mamifere. aminoacizi-maca

În natură, există 20 așa-numiți aminoacizi standard, proteinogenici. Ei constituie de fapt un lanț de polipeptide care conțin un cod genetic. În ultimii ani, știința a început să vorbească despre necesitatea de a extinde familia de aminoacizi, iar unii cercetători completează această listă cu încă 2 substanțe:  selenocisteină și pirolizină.

Aminoacizi in corpul uman

20% din corpul uman este format din proteine ​​care participă la practic toate procesele biochimice, iar aminoacizii sunt “materialul de construcție” pentru ei. Cele mai multe celule și țesuturi ale corpului uman sunt compuse din aminoacizi care joacă un rol-cheie în transportul și depozitarea nutrienților.

Acești compuși organici sunt necesari pentru sinteza hormonilor, pigmenților, vitaminelor, purinelor. Este interesant faptul că în natură numai plantele și unele microorganisme sunt capabile să sintetizeze toate tipurile de aminoacizi. La oamenii (și animale), stocurile unor aminoacizi esențiali pot ajunge doar din alimente. Pe baza capacității de a sintetiza, aceste substanțe utile sunt împărțite în două grupe:

  • de neînlocuit (organismul primește numai de la alimente);
  • înlocuibili (produse în corpul uman).

Aminoacizii de neînlocuit sunt: ​​arginina, valina, histidina, izoleucina, leucina, lizina, metionina, treonina, triptofanul, fenilalanina.

Aminoacizii înlocuibili sunt: alanina, asparagina, aspartat, glicina, glutamina, prolina, serina, tirozina, cisteina.

In ciuda faptului că organismul este capabil să sintetizeze arginina și histidina, acești aminoacizi aparțin, de asemenea, celor indispensabili, ori de câte ori este nevoie să-și completeze aprovizionarea cu alimente. Același lucru se poate spune despre tirozină, care poate trece de la grupul de substanțe înlocuibile la lista de substanțe de neînlocuit dacă organismul simte o deficiență a fenilalaninei.

aminoacizi

Clasificari populare

În lumea științifică, sunt utilizați diferiți parametrii pentru a sistematiza aminoacizii. Există mai multe clasificări utilizate pentru aceste substanțe. Așa cum am menționat deja, există aminoacizi inlocuibili și de neînlocuit. Între timp, această clasificare nu reflectă gradul obiectiv de importanță a fiecăreia dintre aceste substanțe, deoarece toți aminoacizii sunt semnificativi pentru corpul uman.

Cele mai populare clasificări:

Având în vedere radicalii, aminoacizii sunt împărțiți în:

  • nepolar (alanină, valină, izoleucină, leucină, metionină, prolină, triptofan, fenilalanină);
  • polar neîncărcat (asparagină, glutamină, serină, tirozină, treonină, cisteină);
  • polar cu o sarcină negativă (aspartat, glutamat);
  • polar cu o sarcină pozitivă (arginină, lizină, histidină).

Având în vedere funcționalitatea grupului:

  • aromatic (histidină, tirozină, triptofan, fenilalanină);
  • heterociclic (histidină, prolină, triptofan);
  • alifatic (la rândul său, creează mai multe subgrupe);
  • iminoacid (prolină).

Având în vedere familiile biosintetice de aminoacizi:

  • familie de pentoze;
  • familie de piruvat;
  • familia aspartat;
  • serina;
  • familie de glutamat;
  • familia shikimata.

Conform unei alte clasificări, există 5 tipuri de aminoacizi:

  • conținând sulf (cisteină, metionină);
  • neutru (asparagină, serină, treonină, glutamină);
  • acid (acid glutamic, acid aspartic) și bazic (arginină, lizină);
  • alifatic (leucină, izoleucină, glicină, valină, alanină);
  • aromatic (fenilalanină, triptofan, tirozină).

În plus, există substanțe ale căror proprietăți biologice sunt foarte similare cu aminoacizii, deși, de fapt, nu sunt. Un exemplu frapant este taurina.

Aminoacizi pentru culturisti

Exista clasificarea aminoacizilor pentru culturisti. În alimentația sportivă sunt folosite 2 tipuri de nutrienți: aminoacizi liberi și hidrolizați. Primii sunt reprezentati de glicina, glutamina, arginina, care se caracterizează prin viteza maximă de transport. Al doilea grup este reprezentat de proteine ​​care sunt împărțite la nivelul aminoacizilor. Astfel de substanțe sunt absorbite de organism mult mai repede decât proteinele normale, ceea ce înseamnă că mușchii își obțin “porția” de proteine ​​mai repede.

De asemenea, pentru culturisti, aminoacizii esentiali sunt importanti pentru menținerea formei țesutului muscular. Și pentru că organismul nu ii poate sintetiza în mod independent, este important ca sportivii să includă în dietă o cantitate mare de carne și produse lactate, soia și ouă. În plus, cei care doresc să faca mușchi, recurg la suplimente care conțin aminoacizi.

Pentru sanatate si frumusete

În plus față de faptul că aminoacizii joacă un rol important în sinteza enzimelor și proteinelor, ei sunt importanti pentru sănătatea sistemelor nervoase și musculare, pentru producerea de hormoni și pentru menținerea structurii tuturor celulelor din organism .

Pentru culturisti, aminoacizii reprezinta unul dintre cele mai semnificative substanțe, deoarece contribuie la recuperarea organismului. Fiind baza proteinelor, aminoacizii sunt esentiali pentru muschii frumosi. Aceste elemente utile ajută la îmbunătățirea eficienței formării și la ameliorarea senzațiilor dureroase, deoarece bioaditivii previn distrugerea țesutului muscular și sunt un supliment ideal pentru dieta proteică. De asemenea, funcțiile aminoacizilor includ arderea grăsimilor și suprimarea apetitului excesiv.

Cerința zilnică de aminoacizi

Creșterea nivelului de consum al complexelor de aminoacizi este importantă pentru persoanele implicate profesional în sport, munca mentală intensă, în timpul și după anumite boli. Echilibrul corect al aminoacizilor este important pentru copii, în perioada de creștere.

Normele zilnice ale complexului de aminoacizi pentru culturistii sunt de la 5 la 20 g de substanta pentru o singura doza. Între timp, combinând consumul acestor nutrienți cu alimentația sportivă, este important să cunoaștem câteva reguli. Eficacitatea aminoacizilor (rata de asimilare) este semnificativ redusă dacă este consumată cu alimente sau substituenți si proteine.

În același timp, persoanele cu boli genetice, nu trebuie să depășească doza zilnică recomandată. În caz contrar, alimentele proteice pot provoca tulburări în activitatea tractului gastrointestinal si alergii. În plus, riscul de a dezvolta un dezechilibru de aminoacizi este mai crescut la diabetici, la persoanele cu afecțiuni hepatice sau care suferă de o deficiență a anumitor enzime.

Consumând alimente pe bază de proteine, trebuie amintit că cei mai rapid absorbiți aminoacizi se afla in albușul de ou, pește, brânză de vaci și carnea slabă. Pentru o asimilare mai intensă a nutrienților, nutriționiștii recomandă corect combinarea produselor. Laptele, de exemplu, este combinat cu pâine albă sau hrișcă, iar proteinele din brânză de vaci sau din carne formează o “pereche” cu produse de făină.

Cauza problemelor hormonale

Lipsa substanțelor utile, de regulă, afectează sănătatea. Scăderea imunității, anemia și lipsa apetitului, reprezinta un semnal de dezechilibru grav al elementelor nutriționale. Consumul insuficient de aminoacizi, provoacă tulburări hormonale, iritabilitate și depresie. În plus, pierderea în greutate, problemele de piele, displazia și somnolența, indică de asemenea un deficit de aminoacizi.

Excesul de aminoacizi

Excesul de aminoacizi, ca și lipsa de substanțe utile, duce la perturbarea organismului. Este adevărat că majoritatea consecințelor negative ale suprapunerii aminoacizilor sunt posibile doar cu hipovitaminoză A, E, C, B, precum și cu o deficiență a seleniului.

Utilizarea excesivă a histidinei cauzeaza aproape întotdeauna o boală a articulațiilor, părul gri la o vârstă fragedă, un anevrism al aortei. Excesul de tirozină provoacă hipertensiune arterială, disfuncție a glandei tiroide. Metionina în doze mari poate cauza atac de cord sau accident vascular cerebral.

Unde sa cautăm aminoacizi esențiali?

Lista acestor substanțe nutritive este mult mai largă: în natură există aproximativ două sute de aminoacizi. Și majoritatea sunt necesare pentru o viață sănătoasă. Unele dintre aceste elemente sunt componente active ale nutriției sportive, suplimentelor alimentare, medicamentelor și, de asemenea, folosite ca aditivi la hrana animalelor.

Un complex practic de aminoacizi esențiali este conținut in:

  • semințele de dovleac;
  • fistic;
  • acaju;
  • mazăre;
  • cartofi;
  • sparanghel;
  • hrişcă (vezi dieta cu hrisca);
  • soia;

Alte surse utile de aminoacizi: ouă, lapte, carne (carne de vită, carne de porc, miel, pui), pește (cod, știucă), diferite tipuri de brânzeturi.

Aminoacizii, precum vitaminele și substanțele nutritive, reprezintă o componentă importantă pentru menținerea sănătății și a forței. Lipsa lor nu este foarte bună pentru sănătate. Dar, în același timp, nu este nevoie să “atașați” organismul la aminoacizi sub formă de bioaditivi. Este suficient ca oamenii obișnuiți să adere la o nutriție adecvată, deoarece practic întregul complex de aminoacizi este conținut în alimentația zilnică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here