alimente-interzise-diabet

Diabetul este o boala cronica ce a atins proportii epidemice in randul adultilor si al copiilor din intreaga lume. Diabetul zaharat necontrolat are multe consecinte serioase, cum ar fi boli de inima, afectiuni renale, orbire si alte complicatii.

Prediabetul a fost, de asemenea, legat de aceasta afectiune. Este important de stiut ca o persoana care consuma alimente rele isi poate creste nivelul zaharului din sange si al insulinei si poate favoriza inflamatia, care poate mari riscul de imbolnavire.

In acest articol vom enumera 11 alimente pe care persoanele cu diabet sau prediabet ar trebui sa le evite.

Care este importanta consumului de carbohidrati pentru persoanele cu diabet zaharat?

Carbohidratii, proteinele si grasimile sunt macronutrienti care ii ofera organismului energie. Dintre acestia, carbohidratii au, de departe, cel mai mai efect asupra zaharului din sange. Acest lucru se datoreaza faptului ca acestia sunt defalcati in zahar si sunt absorbiti in sange.

Carbohidratii includ amidon, zahar si fibre. Cu toate acestea, fibrele nu sunt digerate si absorbite de corp in acelasi fel cum sunt alti carbohidrati, deci nu va ridica nivelul zaharului din sange.

Reducerea fibrelor din totalul carbohidratilor dintr-un produs alimentar iti va oferi un continut digerabil sau “net” de carbohidrati. De exemplu, daca o ceasca de legume mixte contine 10g de carbohidrati si 4 g de fibre, numarul net de carbohidrati este de 6 g.

Atunci cand persoanele cu diabet consuma prea multi carbohidrati, la un moment dat, zaharul din sange se poate ridica la un nivel periculos de mare.

De-a lungul timpului, nivelurile ridicat pot deteriora nervii si vasele sangvine ale organismului, si pot creste riscul aparitiei bolilor de inima, a bolilor renale si a altor afectiuni grave de sanatate.

Mentinerea unui consum scazut de carbohidrati poate ajuta la prevenirea nivelurilor ridicate de zahar din sange si poate reduce riscul complicatiilor.

Prin urmare, este important sa eviti alimentele enumerate mai jos:

Bauturi racoritoare indulcite

Bauturile racoritoare zaharoase sunt cele mai rele bauturi pe care le poate consuma o persoana cu diabet zaharat. In primul rand, ele contin foarte multi carbohidrati, o cutie de suc de 354 ml contine 38 g de carbohidrati.

Aceeasi cantitate de ceai indulcit si limonada contine 36 g de carbohidrati, exclusiv din zahar. In plus ele sunt incarcate cu fructoza, care este puternic legata de rezistenta la insulina si diabet. Intr-adevar, studiile sugereaza ca in momentul in care se consuma bauturi indulcite cu zahar, riscul aparitiei afectiunilor legate de diabet cum ar fi ficatul gras, creste.

In plus, nivelurile ridicate de fructoza din bauturile zaharoase, pot duce la modificari metabolice care dezvolta grasimea abdominala.

Intr-un studiu pe adulti obezi si suprapoderali, consumul a 25% de calorii din bauturi cu continut ridicat de fructoza a dus la cresterea rezistentei la insulina si a grasimii abdominale, la scaderea ratei metabolice si la slabirea inimii.

Pentru a controla nivelul zaharului din sange si pentru a preveni riscul de imbolnavire, consuma apa, sifon sau ceai neindulcit in loc de bauturi racoritoare cu zahar.

Rezumat: Sucurile si bauturile indulcite sunt bogate in carbohidrati si duc la cresterea nivelului de zahar din sange. De asemenea, continutul lor ridicat de fructoza a fost legat de rezistenta la insulina si la cresterea riscului de obezitate, ficat gras si alte boli.

Grasimi trans

Grasimile trans industriale sunt extrem de nesanatoase. Acestea sunt create prin adaugarea de hidrogen la acizi grasi nesaturati pentru a-i face mai stabili.

Grasimile trans se gasesc in margarina, unt de arahide, creme si produse congelate. In plus, producatorii de alimente le adauga adesea la biscuiti si briose pentru a le prelungi perioada de valabilitate.

Desi grasimile trans nu cresc in mod direct nivelurile de zahar din sange, ele au fost asociate cu cresterea inflamatiei, a grasimii abdominale si cu rezistenta la insulina.

Aceste efecte se refera in special la persoanele cu diabet zaharat, deoarece acestea prezinta un risc crescut de boli de inima. Evita orice produs care contine in lista de ingrediente cuvintele “partial hidrogenat”.

Rezumat: Grasimile trans sunt grasimi nesaturate care au fost modificate chimic pentru a le creste stabilitatea. Acestea au fost legate de inflamatie, rezistenta la insulina, grasime abdominala crescuta si boli de inima.

Paine alba, paste si orez

Painea alba, orezul si pastele sunt alimente prelucrate cu continut ridicat de carbohidrati. Consumul de paine, covrigi si alte alimente din faina rafinata creste semnificativ nivelul zaharului din sange la persoanele cu diabet zaharat de tip 1 si de tip 2.

De asemenea, pastele fara gluten cresc nivelul zaharului din sange. Un studiu a aratat ca o masa care contine un covrig cu un continut ridicat de carbohidrati, nu numai ca genereaza cresterea nivelului de zahar din sange, dar, de asemenea, scade functia creierului la persoanele cu diabet de tip 2.

Intr-un alt studiu, inlocuirea painii albe cu paine cu un continut ridicat de fibre a aratat ca reduce semnificativ nivelul zaharului din sange la persoanele cu diabet. In plus, s-au inregistrat scaderi ale colesterolului si ale tensiunii arteriale.

Rezumat: Painea alba, pastele si orezul sunt bogate in carbohidrati, dar au putine fibre. Aceasta combinatie poate duce la cresterea nivelului de zahar din sange. Alternativ, alegerea unor alimente integrale cu multe fibre poate ajuta la reducerea nivelului de zahar din sange.

Iaurt cu aroma de fructe

Iaurtul simplu poate fi o buna optiune pentru persoanele cu diabet. Cu toate acestea, variantele cu fructe fac parte din alta poveste.

Iaurturile aromate sunt de obicei facute din lapte fara grasimi sau cu un continut scazut de grasimi si incarcate cu carbohidrati si zahar. De fapt, un pahar de iaurt (245 g) cu aroma de fructe poate contine 47 g de zahar, ceea ce inseamna ca aproape 81% din caloriile sale provin din zahar.

Multi oameni considera iaurtul inghetat o alternativa sanatoasa a inghetatei. Cu toate acestea, el poate contine la fel de mult, sau chiar mai mult zahar decat inghetata.

Decat sa alegi iaurt cu un continut ridicat de zahar care poate creste nivelul zaharului din sange, mai bine optezi pentru un iaurt simplu care nu contine zahar si poate fi benefic pentru apetit, controlul greutatii si sanatatea intestinului.

Rezumat: Iaurturile cu aroma de fructe au, de obicei, un continut scazut de grasimi, dar sunt bogate in zahar, ceea ce inseamna ca pot duce la cresterea nivelului de zahar din sange si a insulinei. Un iaurt simplu este o alegere mai buna pentru controlul diabetului si pentru sanatatea generala.

Cereale indulcite

Unul dintre cele mai grave lucruri pe care il poti face daca ai diabet zaharat este sa consumi cereale la micul dejun. In ciuda afirmatiilor pozitive prezentate pe cutie, majoritatea cerealelor sunt procesate si contin foarte multi carbohidrati.

In plus, ele furnizeaza foarte putina proteina, un nutrient care te poate ajuta sa se simti plin si sa tii sub control nivelul zaharului din sange pe timpul zilei.

Chiar si cerealele pentru mic dejun “sanatoase” nu sunt alegeri bune pentru cei cu diabet zaharat. De exemplu, doar o jumatate de ceasca (55g) de cereale granola contine 30 g de carbohidrati digerabili.

Pentru a mentine controlul asupra zaharului din sange si a foamei, sari peste cereale si alege, in schimb, un mic dejun bogat in proteine cu continut scazut de zahar.

Rezumat: Cerealele pentru micul dejun contin multi carbohidrati si putine proteine. Un mic dejun bogat in proteine si cu un continut scazut de carbohidrati, este cea mai buna optiune pentru controlul diabetului si a apetitului.

Cafea aromatizata

Cafeaua a fost legate de mai multe beneficii pentru sanatate, ba chiar se pare ca ar reduce riscul de aparitie a diabetului.

Cu toate acestea, cafeaua aromatizata ar trebui privita, mai degraba, ca un desert lichid decat ca o bautura sanatoasa. Studiile au aratat ca alimentele lichide si cele solide nu sunt procesate in mod similar de creier. Cand consumi calorii din bauturi, nu compensezi mancand mai putin, mai tarziu, ceea ce poate duce la acumularea kilogramelor suplimentare.

Cafeaua aromatizata este, de asemenea, incarcata cu carbohidrati. Chiar si versiunile “light” contin cantitati suficiente de carbohidrati pentru a creste semnificativ nivelul zaharului din sange.

De exemplu, un frapuccino caramel de 454 ml contine 67 g de carbohidrati, iar un frappuccino caramel “light” de aceeasi marime contine 30 g de carbohidrati.

Pentru a mentine glicemia sub control si pentru a preveni cresterea in greutate, alege o cafea simpla.

Rezumat: Cafeaua aromatizata este foarte bogata in carbohidrati lichizi care pot ridica nivelul zaharului din sange si nu reusesc sa iti satisfaca foamea.

Miere, nectar de agave si sirop de artar

Persoanele cu diabet incearca adesea sa reduca la minimum aportul de zahar alb de masa, precum si bomboanele, prajiturile si placinta.

Cu toate acestea, alte forme de zahar pot provoca, de asemenea, cresteri ale nivelului de zahar din sange. Printre acestea, se numara zaharul brun si zaharul “natural” cum ar fi mierea, nectarul de agave si siropul de artar.

Desi acesti indulcitori nu sunt foarte procesati, contin cel putin la fel de multi carbohidrati ca zaharul alb. De fapt, cei mai multi indulcitori, contin chiar mai multi carbohidrati.

Mai jos, vei gasi numarul carbohidratilor dintr-o lingura de indulcitori populari:

  • Zahar alb – 12.6 g
  • Nectar de agave – 16 g
  • Miere – 17 g
  • Sirop de artar 13 g

Intr-un studiu, persoanele cu prediabet au prezentat cresteri similare ale zaharului din sange, ale insulinei si ale markerilor inflamatori, indiferent daca au consumat 50g de zahar alb sau miere.

Strategia cea mai buna, ar fi sa eviti toate formele de zahar si sa utilizezi, in schimb, indulcitori naturali cu un continut scazut de carbohidrati.

Rezumat: Mierea, nectarul de agave si siropul de artar nu sunt la fel de prelucrate ca zaharul alb de masa, dar pot avea efecte similare asupra zaharului din sange, a insulinei si a markerilor inflamatori.

Fructe uscate

Fructul este o sursa excelenta de vitamine si minerale importante, inclusiv vitamina C si potasiu. Atunci cand fructele sunt uscate, procesul duce la o pierdere de apa care conduce la concentratii mai mari ale acestor nutrienti.

Din pacate, continutul de zahar devine si mai concentrat. O ceasca de struguri contine 27 g de carbohidrati, inclusiv 1 g de fibra. In schimb, o ceasca de stafide contine 115g de carbohidrati, dintre care 5 g provin din fibre.

Prin urmare, stafidele contine de 3 ori mai multi carbohidrati decat strugurii. Alte tipuri de fructe uscate sunt in mod similiar mai bogate in carbohidrati decat fructele proaspete.

Daca ai diabet, nu trebuie sa renunti la fructe complet. Aegerea fructelor cu un continut scazut de zahar cum ar fi fructele de padure proaspete sau un mar mic pot oferi beneficii pentru sanatate, pastrand in acelasi timp zaharul din sange la un nivel normal.

Rezumat: Fructele uscate devin mai concentrate in zahar si pot contine de trei ori mai multi carbohidrati decat fructele proaspete. Evita fructele uscate si alege fructe cu un continut scazut de zahar pentru controlul optim al zaharului din sange.

Gustari rapide ambalate

Covrigeii, biscuitii si alte alimente ambalate nu sunt alegeri gustoase bune. Acestea sunt, in mod obisnuit, facute din faina rafinata si ofera putine substante nutritive, desi au o cantitate mare de carbohidrati rapid digerabili care pot ridica rapid nivelul zaharului din sange.

Iata numarul de carbohidrati pentru o portie de 28 de grame de gustari populare:

  • Biscuiti sarati – 21 gram de carbohidrati, inclusiv 1 gram de fibre.
  • Covrigi – 22 grame de carbohidrati, inclusiv 1 gram de fibre.
  • Biscuiti graham – 21 grame de carbohidrati, inclusiv 1 gram de fibre.

De fapt, unele dintre aceste alimente pot contine si mai multi carbohidrati decat cei mentionati pe eticheta nutritionala. Un studiu a demonstrat ca gustarile rapide contin in medie cu 7.7% mai multi carbohidrati decat arata pe eticheta.

Daca ti se face foame intre mese, este mai bine sa mananci nuci sau cateva legume cu continut scazut de carbohidrati si putina branza.

Rezumat: Gustarile ambalate sunt, in mod obisnuit, alimente foarte prelucrate facute din faina rafinata, care pot ridica rapid nivelul zaharului din sange.

Suc de fructe

Desi sucul de fructe este adesea considerat a fi o bautura sanatoasa, efectele acestuia asupra zaharului din sange sunt, de fapt, similare cu cele ale sucurilor si a altor bauturi dulci.

Acest lucru este valabil pentru sucul de fructe neindulcit, precum si pentru tipurile care contin zahar adaugat. In unele cazuri, sucul de fructe are chiar mai mult zahar si carbohidrati decat sucul obisnuit.

De exemplu, 250 ml de suc de mere neindulcit si 250 ml de suc obisnuit contin cate 24 grame de zahar fiecare. O cantitate echivalenta de suc de struguri are 32 grame de zahar.

La fel ca si baturile racoritoate indulcite, sucul de fructe este incarcat cu fructoza, un tip de zahar ce determina rezistenta la insulina, obezitate si boli cardiace.

O alternativa mai buna este sa consumi apa cu o felie de lamaie deoarece are mai putin de 1 gram de carbohidrati si este practic fara calorii.

Rezumat: Sucul de fructe neindulcit contine cel putin aceeasi cantitate de zahar ca si sucurile normale. Continutul ridicat de fructoza poate agrava rezistenta la insulina, poate duce la cresterea in greutate si mareste riscul aparitiei bolilor de inima.

Cartofi prajiti

Trebuie sa renunti la cartofii prajiti, mai ales daca ai diabet. Cartofii insisi sunt relativ bogati in carbohidrati. Un cartof mediu cu coaja contine 37 grame de carbohidrati, dintre care 4 provin din fibre.

Cu toate acestea, odata ce au fost curatati si prajiti in ulei vegetal, cartofii pot face mai mult decat sa mareasca nivelul zaharului din sange.

S-a demonstrat ca alimentele prajite puternic contin cantitati mari de compusi toxici care pot incuraja inflamatia si pot creste riscul de imbolnavire. Intr-adevar, mai multe studii au asociat frecvent consumul de cartofi prajiti si de alte alimente prajiti cu boli de inima si cancer.

Daca nu vrei sa eviti complet cartofii, poti consuma o cantitate mica de cartofi dulci.

Rezumat: In plus, pe langa faptul ca sunt bogati in carbohidrati care maresc nivelul zaharului din sange, cartofii prajiti sunt gatiti in uleiuri nesanatoase care pot favoriza inflamatia si cresc riscul aparitiei bolilor de inima si a cancerului.

Concluzie

Poate parea dificil sa te lupti cu diabetul zaharat acum cand stii care sunt alimentele pe care trebuie sa le eviti. Obiectivele principale ar trebui sa includa eliminarea grasimilor nesanatoase, a zaharurilor lichide, a boabelor procesate si a altor alimente care contin carbohidrati rafinati.

Evitarea alimentelor care cresc nivelul de zahar din sange si conduc la rezistenta la insulina te poate ajuta sa te mentii sanatos acum, si sa reduci riscul aparitiilor unor complicatii viitoare legate de diabet.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here