Un regim de slabire eficient

Stabilirea unui regim alimentar adecvat pentru tratamentul ingrasarii si al obezitatii si, mai ales, individualizarea sa, reprezinta o problema complexa.

Vom insista asupra ideii ca nu este posibila constituirea unuia sau a catorva regimuri standard general valabile. Desigur ca nu vom sustine nici un punct de vedere cu totul opus, adica iluzia ca s-ar putea realiza regimuri alimentare esential diferite pentru fiecare caz in parte. In realitate, exista si sunt necesare variante ale catorva tipuri principale de regimuri alimentare.

Principiul general al regimurilor pentru slabire este cel al reducerii aportului de calorii alimentare. Nu este posibila pierderea de kilograme suplimentare fara un regim hipocaloric bineineinteles, cu exceptia  unor cazuri deosebite, in care apare o boala ce atrage dupa sine slabirea.

Reducerea aportului alimentar poate varia in limite foarte largi, pornind, de la zero, adica de la regimul de foame. Problema dificila, fata de care interesul tuturor celor ce trebuie si vor sa slabeasca se manifesta cel mai intens, este aceea de a obtine un regim hipocaloric care:

  • sa nu afecteze starea generala a organismului si sa permita desfasurarea normala a muncii si a activitatii obisnuite;
  • sa poata fi respectat fara eforturi deosebite de vointa;
  • sa asigure o scadere in greutate treptata si suficient de marcata pentru a da persoanei in cauza satisfactia eficacitatii “sacrificiilor” pe care le face.

Un asemenea regim variaza, ca numar de calorii, de la caz la caz, in raport cu sexul, varsta si profesia persoanei respective.

In linii mari insa, se poate aprecia ca realizam un asemenea regim scazand cu 25 – 30% cifra necesitatilor calorice “ideale”. De exemplu, un barbat adult, cu o profesie ce presupune o activitate usoara, va beneficia de un regim care-i asigura un aport de 2100 – 2500 calorii pe 24 de ore (fata de cele 3000 de calorii “ideale”). Un regim hipocaloric asemanator va reprezenta, la femeie, un aport de 1750 – 1900 calorii.

Daca luam cifra de 1800 de calorii, reprezentand un regim de slabire pentru o femeie cu o munca usoara, aceste calorii ar putea constitui un numar imens de meniuri foarte variate. Iata cateva exemple de aporturi alimentare zilnice ce se inscriu, ca valoare calorica, in jurul cifrei de 1800:

  1. 200 g paine alba; 1 ou de gaina fiert; 150 g carne de vita slaba la gratar; 250 ml lapte; 50g salata verde cu 5 grame ulei si 1 mil suc de lamaie; 100 g branza topita; 500g mere; 1 cafea neagra cu o lingurita de zahar
  2. 100g paine alba; 200 g macaroane cu 10 g unt; 50 g sunca; 200 g andive cu 10 g ulei si 2 ml suc de lamaie; 250 g lapte batut; 50 g biscuiti; 250 ml ceai cu 2 lingurite de zahar si o felie de lamaie.

Scrie un comentariu sau o intrebare: