Sportul si dieta de cruditati

Inca de la inceput imi cer scuze de lungimea acestui articol insa sunt multe aspecte care trebuiesc abordate.

Daca manancati corect, raw poate chiar sa va imbunatateasca performantele. Fac efort am nevoie de carne ca asa am energie, fac efort trebuie sa mananc mult. Cum sa nu mananc niste carne? De unde energie? Am sa fiu moale toata ziua! Doar legume si fructe? Cum traiesc? De unde imi iau proteinele? Iata doar cateva dintre intrebarile care si le pun sportivii atunci cand vine vorba despre alimentatia raw.

carne-crudaStudiile arata ca daca consumam mancare cruda, asta ar fi “secretul” de a trai mai mult si a avea o viata mai sanatoasa. Corpul omenesc a fost “construit” sa consume mancare cruda, in special fructele si legumele.

Am auzit adesea in ultima vrema oameni zicand ca “oricum pana la urma tot mor, ce rost are sa ma mai agit? Nu mai bine imi traiesc viata si sa profit? Vreau sa ma bucur de viata nu sa ma privez! Doar o viata am”. Intrebarea care mi-o pune eu estea va trai viata si a va bucura consta in a manca tot ce prindeti fara sa va ganditi putin la corpul vostru? Apoi mai vreti sa va simtiti bine, sa aveti energie sa fiti bine dispusi?

Mancarea gatita nu este nimic altceva decat un obicei, si aici vorbesc din propria mea experienta. Eu cred ca eram una dintre cele mai gurmande persoane, pofticioasa, innebunita dupa dulce, pur si simplu imi placea la nebunie sa mananc, dar acum, dupa o luna in care nu am mai consumat mancare gatita, pot sa afirm convinsa ca nu e decat un obicei, pentru ca nu duc lipsa, nu mi-e dor de nimic gatit, daramite de un dulce gatit, este minunat sa pot manca dulce la orice ora fara sa imi faci griji ca ma voi ingrasa. M-am indragostit de acest stil de viata. Asta ca o mica paranteza, acum sa revin la oile noastre.

Studiile arata ca consumul de mancarea gatita provoaca o acumulare de toxine si substante cancerigene in organism, acestea nu pot fi asimilate de catre organism. Acest lucru provoaca boli precum ulcerul, diabetul si cancerul. Daca sportivii consuma mancare cruda, vor avea parte de foarte multi nutrienti si vitamine, aceasta ar putea fii cheia la succesul lor.

sportiviS-au facut studii care au aratat ca persoanele sportive care aveau un stil de viata de 85% cruditati au obtinut rezultate mult mai bune la competitii.

Doctorul Bob Marshall sustine ca cauza principala care duce la moarte este mancarea gatita, el recomanda o dieta 100% raw, desi multi doctori recomanda pentru atleti 85%. O problema ar fi ca daca o luati deodata cu mancarea cruda, sportivi fiind, va veti simti foarte rau, neputand sa va tineti de rutina sportiva zilnica. De aceea este bine sa o luati treptat astfel corpul vostru are timp sa se obisnuiasca si sa elimine toxinele fara sa va afecteze foarte mult. Citeste cum sa treci pe dieta raw. Sunt o multime de articole de specialitate pe google si altele care urmeaza sa fie scrise pentru alecia.ro

Am citit ca multi atleti care au un stil de viata raw se simt mai putini obositi, au mai multa energie si-au imbunatatit somnul, sunt mult mai bine dispusi si au mai multa vointa. Pot sa va confirm asta desi nu sunt o sportiva profesionista.

Corpul are nevoie de multa energie pentru a digera un aliment care a fost gatit, astfel noi avem mai putina energie cand consumam alimtente procesate termic, pentru ca energia nu este canalizata corect. Deoarce mancare cruda nu cauzeaza toxine, corpul nu va mai fii nevoit sa “se chinuie” si astfel, ne vom simti mai curati mai fresh si plini de energie. Veti manca mai putin. Plus ca mancarea gatita se pare ca ne da o senzatie de foame si pofta continua pentru ca nutrientii de care are nevoie corpul sunt distrusi si astfel mancam mai mult. Dar o data schimbat stilul de viata in unul in care cruditatile sunt baza, metabolismul se regleaza.

Sunt multe discutii in legatura cu alimentatia sportivilor, intrebarea este: ce e bine sa mancam inainte sau dupa antrenament?

Carbohidrantii sunt cheia. Ceea ce mancam noi sunt alimentele, nu doar carbohidratii. Cantitatea de carbohidrati si modul in care ii proceseaza organismul reprezinta diferenta.

Consumul de carbohidrati, mai ales inainte si dupa eforturile sau exercitiile fizice, poate furniza organismului energie, poate preveni aparitia senzatiei de foame si intarzia senzatia de oboseala sau din contra. Deci mare atentie!

O idee buna inainte de antrenament ar fii orz, ovaz, inmuiat de cu seara in apa, amestecat cu mar ras, putina scortisoara, miere si stafide sau orice fruct uscat, este peste asteptari de delicios.

Carbohidrati buni

  • Cerealele integrale
  • Painea integrala
  • Fructele
  • Legumele
  • Orezul brun
  • Turtele si biscuitii de ovaz
  • Orzul
  • Fasolea si lintea

Carbohidrati rai/rafinati

  • Cerealele rafinate
  • Painea alba
  • Gogosile
  • Biscuitii
  • Prajiturile
  • Bauturile acidulate
  • Chipsurile
  • Pastele fainoase
  • Siropurile din dulceata

Susan Burke e de parere ca atunci cand mancam carbohidrati rafinati, acestia sunt digerati rapid si sunt absorbiti apoi rapid in sange sub forma de glucoza. Glucoza este forma pura de energie care este folosita de muschi si celule.

„Fructele, de exemplu, sunt carbohidrati. Carbohidratii buni din fructe sunt partea care contine coaja si pulpa. Sucul contine zaharul din fructe, numit fructoza. Va trebuie numai cinci secunde ca sa beti un pahar de suc. Asta inseamna ca inghititi 150 de calorii in numai 5 secunde.

Pentru a obtine acelasi numar de calorii din portocalele nestoarse ar trebui sa le curatati de coaja si sa mancati doua portocale. Asta v-ar lua cateva minute, ceea ce v-ar face sa va simtiti mai satul consumand mai putine calorii si hranindu-va mai sanatos“, declara Susan Burke.

Daca inainte de antrenament este consumata fructoza naturala (ex. fructe), aceasta este asimilata destul de greu de corp ceea ce e bine pentru ca ne mentine energia un timp mai indelugat decat zaharul care este absorbit imediat, insa daca manancam o bucata de ciocolata la inceputul antrenamentul avem energie pentru 20-30 minute dupa care simtim o stare de moleseala.

Dupa antrenament este de preferat sa se consume un amestec de carbohidrati simpli (ex. fructe proaspete sau uscate) si complecsi (cereale, mazarea, linte, orez brun) pentru nu a pierde masa musculara, precum si ceva proteine (ovaz, grau, secara, migdale, seminte de floarea soarelui, in, canepa si mei, broccoli, alune de padure, caju, nuci, precum si patrunjel, avocado, papadia, frunze de telina). Se poate face un green smoothie din aceste frunze cu un procent ridicat de firbe si proteine. Este foarte usor ca o dieta vegetariana sa asigure necesarul de proteine atata timp cat consumul de calorii este adecvat. Oamenii sunt obsedatii de proteine. Vegetarienii sunt bombardati cu intrebari despre sursa lor de proteine.

Sportivii obisnuiau sa manance carne slaba inaintea competitiilor pentru ca ei credeau ca isi vor imbunatati performantele. Suplimentele nutritive pe baza de proteine se vand la magazinele cu alimente “sanatoase”. Insa aceasta grija pentru proteine este prost interpretata. Desi proteinele sunt cu siguranta un nutrient important care joaca multe roluri cheie in functionarea normala a organismului uman, nu avem nevoie de cantitati mari. De fapt, avem nevoie de cantitati mici de proteine. Numai o calorie din zece consumate, trebuie sa provina de la proteine.

Iar performantele sportivilor sunt de fapt imbunatatite prin diete bogate in carbohidrati si nicidecum proteine. Suplimentele pe baza de proteine sunt scumpe, inutile si chiar daunatoare pentru unii oameni. Se pare asadar ca o dieta vegetariana este in mod normal mai saraca in proteine decat o alimentatie non-vegetariana. Dar trebuie retinut aspectul ca mai mult, nu inseamna si mai bine pentru organism in ceea ce priveste nivelul de proteine. S-a constatat ca dietele cu un continut bogat in proteine nu sunt recomandate, iar acestea chiar sporesc riscul unor boli precum osteoporoza sau bolile de rinichi.

Este foarte usor pentru un vegetarian sa intruneasca nivelul optim de proteine. Aproape toate legumele, boabele, cerealele, nucile sau semintele contin, mai mult sau mai putin proteine. Dulciurile, grasimile sau alcoolul nu au un aport prea mare de proteine, deci o alimentatie in care se consuma acestea, are toate sansele sa fie chiar prea saraca in proteine. Insa vegetarienii au un regim variat: legume, cereale, seminte si astfel au foarte rar probleme in asigurarea unui nivel optim de proteine, atata timp cat in alimentatia lor exista un nivel satisfacator de calorii pentru a putea fi mentinuta greutatea corporala.

Inainte de a incheia trebuie sa retineti inca 4 mari aspecte:

  1. Masa trebuie luată cu circa o oră înainte de a merge la sală, pentru că trebuie să existe un timp în care alimentele să se digere;
  2. In timpul antrenamentelor hidratarea este baza;
  3. Cele 8-10 ore de somn pe noapte sunt esentiale;
  4. Aveti grija sa va luati necesarul de calorii, in functie de scopul vostru.

Ca si concluzie dieta raw chiar va poate ajuta sa va imbunatatiti performantele, fie ca sunteti sportivi profesionisti sau amatori este bine sa aveti in calcul unele aspecte si sa stiti ca nu conteaza cantitatea, conteaza calitatea.

Te-a ajutat articolul? Da-i o nota de la 1 la 10!
Loading...

2 pareri . Tu ce crezi ?

  1. mihaita

    s-o credeti voi 🙂
    daca sportivii ar putea obtine performante cu fasole si alte vegetale, nu credeti ca ar consuma doar acest tip de alimente ca deh, stim cu totii ca este mult mai sanatos 🙂

    • Dan

      Depinde si la ce fel de sportivi de referi 🙂

      UN tenisman, alpinist, biciclist etc ar putea face performante fara probleme cu un meni vegetarian pe cand un culturist nu are nici o sansa sa faca asta.

      Eu am o dieta mixta insa incerc sa pun cat mai mult accent pe vegetale, fiind mai “usoare” pentru stomac.

Scrie un comentariu sau o intrebare: