Sfaturi pentru o viata mai buna la munca

Au trecut cativa ani buni de nu am mai muncit în varianta ‘from nine to five”, insa am facut la viata mea destule greseli sau i-am vazut pe altii “calcând pe bec”, asa ca am adunat niste idei pentru a oferi câteva sfaturi despre munca la birou. Dupa cum stim, pentru multi viata în echipa “at the office” poate fi uneori neplacuta si evenimentele stresante sa se întâmple destul de des. Ce putem face?

Poarta o tinuta adecvata

Daca este un job “office” si trebuie sa te îmbraci ca atare, atunci ai grija de aspectul acesta. Nu veni neîngrijita sau cu un costum de 20 de ani. Sunt scumpe, e drept, dar, cum ai niste bani, încearca sa îti pui la punct colectia de “uniforme”. Nu se asteapta toti sa porti Armani, dar nici cine stie ce zdrente de doi bani.

Nu veni îmbracata ca o fufa, chiar daca ai impresia ca te avantajeaza o tinuta mai extravaganta. Este totusi loc de munca, nu clubul pe care îl frecventezi dupa program. A fi “sic” se poate obtine cu niste haine frumoase, care sa arate ceva din feminitatea ta si totusi sa nu duca la alte idei. O tinuta provocatoare va produce o impresie gresita si îti va eroda relatia cu ceilalti colegi, plus ca te prezinta într-o lumina nefavorabila.

Respecta-ti programul cu strictete

Nu îti fa o obisnuinta din a întârzia sau a te învoi din orice motiv. Oricine poate întelege un incident ce te-a împiedicat sa ajungi la fix sau o problema de famile ce trebuie rezolvata. Ai grija sa nu ai însa probleme din astea tot din 2 în 2 zile.

loc-de-muncaDaca nu esti în stare sa te trezesti la o ora potrivita, poate e cazul sa cauti un job cu program flexibil sau sa îti schimbi programul. Datoria ta este sa fii la ora x la munca, nu peste o jumatate de ora sau 2 ore, ca asa te-ai trezit.

Toti colegii tai au probleme de familie. Poate nu au copii, dar asta nu înseamna ca viata lor e numai petale de trandafiri. Este frustrant pentru altii ca tu sa ai mereu ceva “pe cap”, fara sa realizezi ca si ei poate au probleme, dar nu trag mâta de coada de câte ori au ocazia. Ordoneaza-ti viata încât sa poti rezolva tot ce trebuie rezolvat în afara programului si apeleaza la întelegerea superiorilor, când chiar nu ai alta solutie.

De ce stai? Cineva te plateste sa muncesti!

Daca tot esti la munca, poate ar fi o idee buna sa faci ce esti platita sa faci. Nu sa faci pauza de tigara în fiecare ora si sa ramâi pierduta în pauza câte 20-30 de minute. Chiar daca programul îti permite si ceva relaxare, ai grija sa nu se “simta” si mai ales sa îti fi rezolvat toate sarcinile.

Stiu, vei spune ca programul e greu sau ca e chiar prea usor si ca termini în 10 minute. Termina si apoi vezi ce poti face în plus, ce poti învata. Stiu de asemenea ca sefii sunt naspa si au pretentia sa fii 3 oameni în unul. Ceea ce stiu mai mult de atât este ca la job poti învata înca multe în plus si experienta aceasta îti va folosi enorm.

Pe când eram angajata în sistemul aceasta de multe ori programul mi-l terminam în câteva ore. Dupa care teoretic puteam sa ma uit la stele (desi era în miez de zi). Am intrat însa mai adânc în munca din firma respectiva si m-am bucurat de atributii suplimentare, desi teoretic nu eram platita mai mult (la fel de adevarat este ca nu primeam salariu înjumatatit pentru ca erau luni mai “slabe”, deci mi se parea destul de echitabil). Pe vremea aia mi se parea ca sa tii o firma în picioare este lucru mare. Stiu ca eram speriata sa scriu facturi, când patronii nu erau la munca, sa fac comenzi catre producatori, sa negociez cu clientii.

Nu stau sa povestesc ce avantaje mi-a adus aceasta situatie. Mi-am deschis propria firma la 1 an de la plecarea de acolo si a fost totul extrem de simplu. Stiam deja ce trebuie sa fac, cu cine sa discut, cum sa ma prezint în fata clientilor etc. Este un business pe alta nisa decât firma în care am lucrat, dar multe situatii sunt similare. Si experienta acumulata prin munca suplimentara m-a ajutat sa pornesc usor pe drumul meu.

Nu te sfatuiesc sa devii calul de bataie al companiei si sa lucrezi prosteste, pâna te îmbolnavesti. Trebuie sa existe un echilibru. Dar sa nu te temi de noi provocari. Chiar daca nu vei mai lucra acolo peste ceva timp, nimeni nu îti poate lua ce ai învatat.

Lasa-i pe altii sa poarte razboaie. Tu ai alt scop in viata!

Mda, viata de birou. Bârfe, scandaluri, mizerii. Orice “office” are si drama în cauza. Cum te pozitionezi? Afara. Daca esti la munca, presupun ca ai de lucru. Concentreaza-te deci pe munca ta si stai în afara scandalurilor. Nu bârfi pe nimeni si încearca sa descurajezi colegii pusi pe discutii neprincipiale cu tine. Fii politicoasa si draguta, dar precizeaza ca nu te intereseaza discutia în cauza. De aici se ajunge la tot felul de mizerii si peste ceva timp îti vei da seama ca scâra fata de locul acela de munca vine în principal din pricina micilor “frecusuri” dintre oameni.

Nu fii isterica si discuta calm, chiar si când cineva nu si-a facut treaba sau ti-a gresit cu ceva. Am avut si eu sefi isterici si colegi care au sarit putin “calul” si sincer mi-am pierdut respectul fata de ei. Este la fel de adevarat ca m-a scapat si pe mine gura de câteva ori, ca doar toti avem faze de “revolutionari” si, sincer, nu am rezolvat nimic.

Este mai bine sa îti vezi de treaba si sa ignori multe mizerii. Este dificil sa câstigi aceasta detasare, dar este cea  mai buna solutie. Fii constiincioasa la munca si stai departe de “tumult”. Cunoaste-ti obligatiile si drepturile, nu te lasa trasa în tot felul de situatii penibile si mai ales nu te implica în asemenea situatii.

Foarte probabil ca nu vei iesi la pensie de acolo, dar ai grija ca sederea ta în echipa respectiva sa fie una buna. Foloseste experienta acumulata si nu te teme sa înveti mereu mai mult. Fii o colega placuta si de încredere, fara a iesi însa din niste limite decente. Nu te implica în scandaluri, nu te certa, nu provoca probleme printre alti colegi. Vei vedea în timp ca ai câstigat enorm: experienta si respect. Si, odata ce ai înteles sa tii separate viata personala si munca de birou, vei realiza ca de fapt îti place munca ta. Desi toti spun ca probabil te distruge “the office life”, vor fi surprinsi ca esti eficienta, ca stii tot mai mult, ca ai câttigat respectul tuturor si ca de fapt, nu e dracul atât de negru.

Scrie un comentariu sau o intrebare: