Respiratia

Dupa yogini, punctul cheie al sanatatii, al mentinerii tineretii si al echilibrului este respiratia, iar medicina moderna inclina sa le dea dreptate. Ganditi-va ca respiratia actioneaza arderile, oxigeneaza sangele, il purifica si ca vigoarea organismului, rezistenta sistemului nervos depind de calitatea sangelui nostru.

Respiratia profunda are avantajul de a activa secretiile glandulare si tineretea corpului nostru este in raport direct cu perfecta functionare a glandelor. Efectele celor mai bune creme asupra tenului sau a oricaror cure de slabire asupra corpurilor nu valoraza nimic fata de o respiratie corecta.

Cum se respira corect?

Aerul intra pe nas unde se modifica,  se incalzeste si este curatat de impuritati. Puritatea lui este controlata de celulele olfactive ale mucoasei nazale. El trece in trahee si apoi in bronhii.Bronhiile se ramifica in plamani. In plamani se gasesc 320 000 000 de alveole care sunt in contact cu minusculele vase de sange. La acest nivel, oxigenul trece in sange si cazul carbonic in aerul pulmonar. Plamanii sunt sprijiniti pe o masa musculara plata – diafragma. Aceasta este bombata in sus.  Cand se contracta, curbura coboara si se sprijina pe intestine, ridicand coastele inferioare. Muschii intercostali ridica toate coastele inainte. Cavitatea toracica se amplifica in toate sensurile. Plamanii urmaresc miscarea si aspira aerul in interior. Fiind elastici, ei revin la pozitia lor normala, expirand aerul in exterior.

Reguli privind respiratia corecta

  • Se inspira pe nas, caci aceasta joaca rolul de filtru.
  • Se expira tot pe nas, in afara de momentele in care sunteti supusi la efort, momente in care sunteti nevoiti sa expirati pe gura.
  • Daca faceti exercitii de respiratie, incepeti cu expiratia, pentur a goli plamanii .Fara sa va grabiti, intr-o atitudine calma. Ganditi-va la ceea ce faceti. Sunt preferabile doua exercitii de respiatie corecte decat 20 facute in graba, cao  corvoada si cu gandul in alta parte.
  • Nu fiti prea activi in timpul inspiratiei, nu trebuie sa faceti nici un efort.
  • Inspiratia trebuie sa fie profunda. Trebuie sa simtiti diafragma acitonand.
  • Ritmul respirator stand culcat este de 16 – 18 miscari pe minut. Daca este mai rapid, conchideti cca respiratia nu este destul de ampla. In picioare, in timp ce faceti gimnastica, este de 8 miscari pe minut. Daca aveti senzatia ca nu ati folosit intreaga capacitate pulmonara, inseamna ca varfurile -plamanilor, care au ramas multa vreme inactive, nu sunt destul de dezvoltate, dar aceasta dezvoltare tebuie facuta progresiv. Cu timpul. aceasta parte a plamanilor va recapata vitalitate, se va umple usor si nu va mai avea nevoie sa faca nici un efort.
  • La expiratie, singura grija in tot timpul exercitiilor este ca aceasta sa nu fie prea rapida. La inceput expirati pe gura, cu buzele intre-deschise, cu un suierat, dozand aerul in mod regulat. Mai tarziu, veti expira pe nas. Dup cateva exercitii de respiratie este posibil sa simtiti nevoia sa oftati. Diafragma care a fost obligata la un exercitiu neobisnuit simte nevoia sa se relaxeze. OFtatul este o forma de relaxare naturala si veti constata ca oftand va veti simti mai putin surescitati, mai usurati.
  • Dupa cateva zile de exercitii de respiratie, veti obtine stapanirea de sine ca sa faceti aceast lucru deconectat. Incepeti cu 2 – 3 exercitii de respiratie in timpulunei plimbari. Exercitiile de respiratie va vor ajuta sa faceti gimnastica fara efort si oboseala. Respirand incorect in timpul unor exercitii fizice, excesul de acid carbonic care ramane in plamani va va face sa gadaiti si sa simtiti o epuizare. Cand gafaiti, dupa un efort fizic, usurarea va vine expirand si inspirand profund. Daca sunteti nervosi, agitati, maniosi, obositi, faceti cateva exercitii de respiratie profunda si veti constata efectele bune.

Scrie un comentariu sau o intrebare: