Practicati exercatiile fizice

Plimbarea este modul de miscare cel mai usor si potrivit pentru persoanele in varsta, dar nu singurul mijloc de cultura fizica si nici cel mai complet. Persoanele varstnice care au incetat munca in productie au datoria fata de sanatatea lor, nu numai de a gasi alte activitati fizice pe langa casa, ci si a practica, obligatoriu si aproape fara nici o exceptie, exercatiile fizice. Daca este corect sa nu pretindem varstnicilor performante sportive fizice, cel putin la fel de corect este sa interzicem varstnicilor viata sedentara. Banca din gradina, fotoliul televizorului si cnapeaua siestei pot deveni dusmanii longevitatii si sanatatii daca sunt folosite in dauna miscarii.

Sedentarismul favorizeaza transformarea tesutului muscular in tesut graos si conjunctiv, adica intr-un tesut flas si lipsit de elasticatate. Concomitent se produc unele modificari nefavorabile si in alte tesuturi si organe.Tesutul pulmonar, de exemplu,  se intinde si isi pierde capacatatea de a se contracta, respiratia devenind in acest caz mai superficiala, expiratia depasind in intensitate inspiratia. Viata sedentara slabeste puterea de lucru a inimii si organelor digestive, mobilitatea articulatiilor diminuand. Iata cdar ca miscarea si exercatiile fizice trebuie privite pur si simplu ca reglatoarea ale proceselor vitale si chiar asa si este, o data ce prin exercatii fizice potrivite, varstnicii cu tensiunea arteriala crescuta o pot scade, iar cei cu tensiune arteriala scazuta o pot face sa creasca.

Exercatiile fizice efectuate sistematic intensifica procesele metaboliec si prin asta contribuie mult la scaderea colesterolului in sange si deci la prevenirea arterosclerozei. Inainte de a incepe efectuarea antrenamentelor este obligatoriu avizul medicului, atat pentru a ne convinge ca nu avem vreo boala care ne-ar interzice practicarea exercatiilor, cat si pentru eventualitatea introducerii a 1 – 2 exercatii special potrivite corpului.

Scrie un comentariu sau o intrebare: