Mituri Despre Slabire

Un studiu recent desfasurat in SUA a aratat ca peste 40% dintre americanii adulti au probleme cu greutatea, in timp ce circa 15% dintre copiii cu varste intre 5 si 15 ani au o greutate cu mult peste medie. Desi problema e arhicunoscuta la nivel mondial, se pare ca nici o campanie de constientizare nu da efectiv roade, astfel incat, numarul obezilor este intr-o continua crestere.

Spun asta, in cunostiinta de cauza, mai ales ca in fata mea sta un studiu din 2011 al Organizatiei Mondiale De Sanatate, studiu ce se rezuma in doar cateva randuri: daca acum, numarul mondial de obezi se invarte in jurul cifrei de 300 de milioane de oameni, in 2015, numarul acestora va creste cu circa 15% in 2015, ca o consecinta a dezvoltarii la scara industriala a lanturilor de magazine fast food, dar si a faptului ca, pe masura ce mancarea organica devine tot mai scumpa, mancarea anorganica si cea semi preparata se ieftineste.

Nu trebuie sa atribuim totusi vina exclusiv dezvoltarii lanturilor fast food si nici pe preturile prea mari pentru mancarea organica. Pe langa multe altele, unul dintre motivele pentru care oamenii devin tot mai grasi e faptul ca acestia nu au cunostiinte de nutritie, de aceea tind sa creada in dietele “de gospodine” din magazinele pentru femei, sau in mirajele promise de diferiti guru ai dietelor.

In cele ce urmeaza, o sa vorbim despre cateva mituri despre slabire, mituri considerate de multi adevarate, din cauza carora, din pacate, foarte multi oameni nu reusesc sa slabeasca.

Mitul 1: Daca vrei sa slabesti, nu trebuie sa mananci deloc grasimi.
Ei bine, acest mit este partial adevarat. Precum stiti, exista grasimi sanatoase si nesanatoase. Cele nesanatoase(provenite din ulei prajit, margarina, dulciuri) tind sa se depoziteze pe artere, iar mare parte din ele nu mai pot fi arse de catre organism, asa cum se intampla in cazul margarinei. Chiar daca o vedeti pe Nadia Comaneci facand reclama la margarina, asta nu e neaparat un semn ca margarina, indiferent de numele ei, este un aliment bun, ce trebuie consumat. Din contra, este unul dintre cele mai daunatoare produse, ale caror calorii cu greu mai pot fi arse de catre corp.

Pe cealalta parte, exista si grasimile bune, cele care regleaza sistemul hormonal si care au grija de buna functionare a inimii. Amintim aici resursele de peste si de oua omega 3 si omega 6, surse cunoscute de proteina, dar si de grasimi sanatoase. Totodata, exista diete eficiente bazate exclusiv pe proteine si pe grasimi, diete care nu contin carbohidrati decat intr-o masura foarte-foarte mica(o sa vorbesc, poate, intr-un articol viitor despre dieta ketogenica, bazata pe proteine si pe grasimi);

Mitul 2: Daca vrei sa slabesti, trebuie sa mananci de putine ori pe zi.
FALS! O sa dau aici un exemplu mai neortodox: stiti femeile acelea grase, din mediul rural, a caror munca consta in principiu activitati desfasurate pe camp? Cum se face ca se ingrasa, chiar daca mananca o data pe zi? Ei bine, organismul nostru este un organism ce se adapteaza conditiilor pe care i le impunem: de exemplu, daca reducem drastic numarul de calorii, el va cauta sa faca in asa fel incat sa poata oferi minimul energetic necesar pentru buna functionare a organelor vitale, chiar daca pentru asta va trebui sa incetineasca metabolismul. Revenind la exemplul de mai sus, multe dintre acele femei tind sa manance exclusiv seara, atunci cand sosesc acasa, dupa care se pun in pat, sa se odihneasca. Astfel, cum corpul e obisnuit cu un numar mic de calorii, dar avand deja metabolismul incetinit, va “trage” numarul minim caloric necesar, dupa care va depozita restul de energie dobandita de pe urma mancarii sub forma de grasime.

Pentru a accelera metabolismul, dar si pentru a slabi relativ repede, oamenii trebuie sa manance de circa 6 ore pe zi, mese bazate exclusiv pe proteine, dar si pe carbohidrati: circa 20-30 de grame de proteina la o masa si 20 de grame de carbohidrati, tocmai pentru a mentine un raport de 60-40% intre aceste 2 tipuri de macronutrienti.

Mitul 3: Dupa ce nu voi mai tine dieta, ma voi ingrasa la loc!
Aici parerile sunt impartite. Din punctual meu de vedere, a avea o greutate optima nu inseamna a tine tot timpul dieta, ci inseamna a avea un stil de viata sanatos si mai ales un plan nutritional bine pus la punct. E adevarat ca cei care vor reveni la vechiurile obiceiuri culinare de dinainte de dieta vor castiga la loc toate kilogramele pierdute, dar e la fel de adevarat ce cei care, dupa terminarea dietei, vor continua sa manance sanatos, nu vor pune inapoi kilogramele pierdute. Sigur, acest lucru depinde foarte mult si de metabolismul fiecaruia, dar in esenta, lucrurile sunt logice si asa ar trebui sa se intample.

Articol scris de Matei.

3 pareri . Tu ce crezi ?

  1. Corina

    Tot pe lista de mituri am putea adauga faptul ca daca bei multa apa slabesti. De fapt samburele de adevar este ca daca bei apa inainte de masa, aceasta iti va taia putin din pofta de mancare si vei manca mai putin.

  2. Viorel

    medicamentele pentru slabit sunt un mit si ele 🙂
    am reusit sa slebesc de mai multe ori intre 3 – 10 kg cu ajutorul unor astfel de medicamente si supriza … imediat dupa ce nu leam mai luat m-am si ingrasat inapoi. stati departe de ele 😉

Scrie un comentariu sau o intrebare: