Laptele in alimentatia sportivilor

Alimentatia sportivilor cu lapte, produse lactate si alte alimente, trebuie sa asigure atat necesarul de energie si substante proteice cat si o serie de alte cerinte cum sunt: cresterea rezistentei fizice, cresterea posibilitatilor de adaptare a organismului pentru activitatea int ensa a muschilor, reglarea greutatii la unele categorii de sportivi etc.

Nevoile energetice care se asigura cu lapte si derivate lactate, carne, legume, fructe etc sunt mai ridicate decat la individul normal si difera de la caz la caz, in functie de efort: 4000 – 5000 kal/zi la cei care depun eforturi mai mici si 5000 – 6000 kal/zi la cei care depun eforturi fizice accentuate.

Ratia de proteine este de 120 – 180 de grame pe zi (1,5 – 2,5 g/kilo corp), de lipdide 100 – 140 grame pe zi (1,2 – 1,7 grame pe kilocorp) si de glucide 600 – 900 de grame pe zi (6 – 10 grame kilocorp pe zi). Uneori pe langa erori alimentare comise de sportivi ca subalimentatie, supralimentatie, consum excesiv de carne, lipide, abuz de bauturi alcoolice se constata si eroarea de a cosnuma cantitati foarte mici sau insuficiente de lapte si derivate lactate uitandu-se de aportul mare de calciu cu care vin “in inatampinare” aceste produse.

Laptele proaspat sau cel acidifiat (iaurt, kefir, lapte batut) se consuma ca atare in cantitate de 250 – 500 ml pe zi sau in diverse preparate, imbogatit cu fulgi de ovaz, faina, cacao. Branzeturile, desi sunt sarace in glucide si vitamine (B1, PP), se recomanda in alimentatia sportivilor in cantitate zilnica de 60 de grame, realizand un aport important de vitamine A, B2 si B12.

Untul se include de regula in alimentatia sportivilor in cantitate de 30 g/zi, datorita in principal valorii calorice mari (100g = 760 calorii)  si mai putin datorita continutului in glucide si protide. Se serveste de preferinta la micul dejun.

Smantana, cu toate ca are un continut ridicat in vitamine liposolubile si este bine digerata, nu se recomanda in alimentatie in perioada competitionala.

Atunci cand din anumite motive, pentru incadrarea in alta categorie de greutate (la halterofili, luptatori, boxiori), se urmareste reducerea greutatii corporale, se recomanda folosirea laptelui smantanit. Este bine sa nu se faca exces de lapte sau preparate lactate, deoarece exista riscul aparitiei unor tulburari intestinale cu diaree la sportivi.

La micul dejun al ciclistilor, pentru relaxarea neuro-vegetativa se foloseste briosa – preparata din lapte+unt,care asigura hidratii de carbon, proteinele si calciul necesar, sau lapte indulcit cu fulgi de ovaz. Ciclistilor cu plecare in cursa dimineata si cu sosire dupa amiaza li se vor da un bidon de 500 ml, care contine: orez cu lapte lichid, 1g bicarbonat de sodiu, 0,50 g gluconat de potasiu.

Meniul alpinistilor va cuprinde, pe langa alte alimente, la micul dejun unt, la masa de recuperare lapte concentrat si indulcit si la cina branzeturi. Acelasi meniu este valabil si pentru echipele de salvare si pentru speologi. Laptele si legumele se suprima din alimentatia aviatorilor sportivi cu 3 – 4 zile inainte de tentativa de record.

In sezonul rece, excursionistilor li se vor da unt, smantana, oua, branzeturi, bauturi lactate, paste fainoase, gemuri, mere etc., scazand proportional ratia de proteine, fara a cobora sub 1 – 1,5 g proteine/kilocorp/zi.

Scrie un comentariu sau o intrebare: