Laptele in alimentatia batranilor

Vechii egipteni explicau batranetea prin acumularea de sucuri toxice inc orp si cautau metode sa impiedice acest fenomen printr-un regim alimentar potrivit, respectarea masurilor igieno-dietetice si practicarea sudatiei. De astfel, e zice ca intre varstnici salutul era “cum ati transpirat azi”.

Pentru a asigura o tinerete vesnica sau o batranete verde, de care se bucurau zeii greco-romani, oamenii in varsta au apelat cu multa incredere a “serviciile” oferite de produsele lactate. Prelungirea cat mai multa vietii l-a preocupat atat pe Hipocrat, marele meidc al antichitatii, care considera batranetea ca o boala cat si pe Galenus, un alt medic al lumii antice care pe langa tratamentele medicamentoase din natura, facea si recomnadari de ordin dietetic din care nu lipsea laptele si derivatele sale.

Din punct de vedere fiziologic, se cunoaste ca la oamenii in varsta procesele de digestie sufera o serie de modificari determinate de alterarea danturii, scaderea secretiilor digestive, atrofierea mucoaselor digestive, aparitia de tulburari intestinale, iar metabolismul bazal incetineste comparativ cu cel al adultului, predominand catabolismul proteic, scaderea functiei plastice de regenerare si refacere a tesuturilor, incetinierea arderilor etc. In acelasi timp apar fenomene de demineralizare a scheletului, deoarce calciul nu se mai fixeaza in oase.

Nevoia de proteine se situeaza intre 1 – 1.5 g/kilogram corp/zi iar dintre acestea jumatete vor fi dintre cele cu valoare biologica mare, mai ales din lapte si produse lactate, albus de ou, peste, carne de pasare si vita. Necesarul de circa 70 grame de proteine pe zi pentru un varstnic de 70 kg se poate asigura usor din 500 ml lapte, 50 g telenea sau brranza de vaci, 1 ou si 50 grame de fasole. Deoarece oamenii in varsta sufera in general de boli de rinichi care fac sa creasca ureea in sange peste 0.40 g/l trebuie preferate proteinele din lapte, branzeturi si oua, in detrimentul celor din carne care pot deveni toxice in cantitati mai mari. In plus la cantitati egale proteinele laptelui sunt mai ieftine decat proteinele carnii.

Avantajele mari pe care le prezinta laptele si preparatele sale in hrana acestei categorii de oameni l-au determinat pe savantul Mecinicov sa recomande consumul acestora si in special al iaurtului, laptelui batut, chefirului, fara menajamente. El, de altfel a fost primul care a eplicat importanta bacteriilor lactice continute de aceste preparate in combaterea florei de putrefactie intestinala. Alaturi de lapte, branza, oua in alimentatia varstnicilor trebuie incluse si legumele, fructele, salatele, care combat constipatia, “accident” des intalnit la batrani.

Pentru a preveni sau pentru a evita accentuarea unor boli ale sistemului circular (cord, vase sangvine), se recomanda reducerea la maximum a consumului de lapte integral, unt, smantana, frisca, branzeturi grase. Este de preferat sa se consume ulei in loc de unt sau o combinatie a acestora, care consta din urmatorul amestec: 4 parti unt cu 1 parte ulei. Amestecul se incalzeste intr-o baie de apa la 40 grade celsius si apoi se solidifica la rece si se consuma sub orice forma (cu paine, in preparate etc).

Batranii cu tensiunea arteriala mare trebuie sa evite consumul de branzeturi sarate. In situatiile in care se constata ca laptele nu e bine tolerat si produce diaree sau balonari abdominale, e lse dilueaza cu ceai amestecat cu cacao, cu cicoare sau cafea neagra.

Pentru a asigura o diversificare a hranei din lapte se pot pregati in gospodaria proprie o serie de preparate gustoase si bogate in substante nutritive cum sunt: chisel de lapte, cartofi umpluti cu branza de vaci, sufleu de branza de vaci si morcovi, budinca de macaroane cu telemea sau branza de vaci cu sos de rosii dietetic, papanasi cu lapte praf, crema de oua cu lapte, gelatina de branza de vaci, gelatina de iaurt, branzoaice si alte preparate la fel de apetisante. Pentru aportul crescut de proteine si saruri minerale, se recomanda folosirea urdei si a zerului ca atare la pregatirea unor preparate. Zerul se poate folosi cu bune rezultate la prepararea unor ciorbe si supe.

1 parere . Tu ce crezi ?

  1. Laptelee

    Laptele este unul dintre cele mai bune si cele mai ieftine alimente pe care le avem la indemana. Ar fi pacat sa nu bem macar 1 pahar de lapte pe zi deoarece dam cu piciorul unei cantitati considerbile de calciu si proteine. Atat batranii si si copii trebuie sa bea lapte.

Scrie un comentariu sau o intrebare: