Cum e cu inteligenta emotionala?

Inteligenţa emoţională (EQ) reprezintă o modalitate nouă de a înţelege cine suntem în interior, dincolo de „abilităţile cognitive” şi de „realizările” noastre. EQ reprezintă capacitatea de a face faţă, în mod inteligent, emoţiilor noastre. Se referă la modul în care facem faţă stresului, mâniei, temerilor, anxietăţii şi depresiei. EQ include calităţi precum abilităţile sociale, autocontrolul şi optimismul.

Inteligenta EmotionalaUna dintre calităţile optime ale unei persoane cu un EQ excelent este „conştiinţa de sine”… şi anume, capacitatea de a fi conştient de emoţiile personale şi de modul în care ele îţi afectează acţiunile, judecăţile şi reacţiile. Probabil îţi aminteşti de anumit momente când ai trecut printr-o criză ce te-a determinat să fii deosebit de deprimat. Mie îmi vine în minte un moment de când eram la colegiu şi mergeam spre camera de cămin, după examenul de la chimie organică. Îl picasem. Era al treilea examen important din chimia organică, iar eu îl picasem. Mai urma un singur examen şi apoi examenul final. Eram deprimat şi m-am dus în camera mea şi m-am trântit pe pat, cuprins de disperare. Mi se părea că speranţele mele de a intra la facultatea de medicină erau spulberate.

Oare acest tip de depresie este normal? Cu siguranţă! Este normal, dar nu sănătos. Deci, care este problema? În mod evident, trebuie să încercăm să ieşim din starea depresivă în care ne găsim la un moment dat şi să mergem mai departe, fără să acţionăm în mod distructiv faţă de noi înşine sau faţă de alţii. În cazul meu, nu ar fi fost o idee bună să-i tai profesorului cauciucurile de la maşină!

Procesul de ieşire din starea depresivă începe cu conştiinţa de sine. Dintre toate fiinţele create de Dumnezeu, oamenii sunt singurii care pot ieşi în afara lor şi se pot gândi la ce anume se gândesc, să se gândească la ce anume simt şi să se gândească la ce anume fac! Ce aptitudine deosebită ni s-a dat! Dar nu ne foloseşte la nimic dacă nu ştim cum să o folosim. De fapt, cel căruia îi lipseşte sănătatea mintală devine incapabil din punct de vedere funcţional să facă unul dintre următoarele trei lucruri: să se gândească la ce anume se gândeşte, simte sau face.

Când auzi despre persoane care nu sunt în stare să se ridice din pat dimineaţa, care nu sunt în stare să ia iniţiativa de a înfăptui ceva, care sunt incapabile să rezolve un conflict sau despre persoane pe care alţii le consideră „nervoase”, îţi dai imediat seama că din viaţa persoanelor respective lipseşte ceva. Le lipseşte conştiinţa de sine emoţională, capacitatea de a-şi observa emoţiile şi de a reflecta la ele şi capacitatea de autocorectare. Atunci când te enervezi că cineva ţi-a tăiat calea într-o intersecţie, apoi eşti morocănos toată ziua, îţi dai oare seama ce se petrece înăuntrul tău din punct de vedere emoţional?

 Cum cultivăm conştiinţa de sine emoţională?

În primul rând, observând o schimbare în comportament sau în înfăţişare. Dacă cineva doarme multe ore în timpul zilei, după o noapte normală de somn, iar lucrul acesta se petrece de-a lungul mai multor zile, e un indiciu că ceva nu e în regulă. Este un somn provocat de depresie. În situaţia pe care am amintit-o mai sus, după ce am picat examenul de chimie organică, am avut tendinţa de a-mi spune: „Ei, am o zi proastă.” Dar nu este adevărat! Persoana cu inteligenţă emoţională îşi poate observa propriul caracter şi se poate gândi la el în mod raţional. O astfel de persoană nu-şi găseşte scuze şi nu învinovăţeşte pe altcineva, de exemplu. Ci îşi va spune: „Somnul acesta e provocat de depresie, nu e normal. Trebuie să văd ce anume îl provoacă şi ce altceva m-ar putea ajuta, în afară de somn… De exemplu, poate, puţină mişcare.” Descoperirea lucrurilor care cauzează somnul de depresie este un pas-cheie către autocorectare. Gândeşte-te la viaţa ta din ultimele săptămâni. Descoperi vreun tipar de comportament, un mod anume prin care cauţi să faci faţă stresului, anxietăţii şi depresiei.

Care comportament e pozitiv? Care nu? Cum poţi scăpa de cele negative? O sugestie: poţi ruga un prieten de încredere să îţi spună cum i se pare că faci faţă emoţiilor şi să poţi, eventual, discuta cu el ce anume te-ar putea ajuta să te descurci mai bine. Dezvoltarea inteligenţei emoţionale este un proces şi vestea bună este că toţi putem avea parte de el!

Scrie un comentariu sau o intrebare: