Bananele: sunt acestea o cauza a constipatiei sau sunt un leac?

Prea iubitele banane au ajuns sa fie in centrul unei dezbateri care priveste subiectul constipatiei. Unii oameni considea ca bananele declanseaza aparitia constipatiei, in timp ce altii jura ca bananele i-au ajutat sa scape de constipatie. Eu sunt aici pentru a iti explica motivele pentru care au aparut aceste confuzii in privinta bananelor si pentru a discuta de ce acestea ar putea sa fie o cauza sau un leac.

Pot bananele sa declanseze o constipatie?

Bananele sunt un fruct foarte bogat in amidon si, prin urmare, daca suferi de constipatie, este foarte important sa te asiguri ca bananele chiar sunt coapte inainte de a le consuma. Daca o banana nu este coapta, atunci aceasta va avea o coaja verde si nivele foarte mari de amidon. Continutul mare de amidon ar putea sa fie un declansator pentru constipatie. Trebuie sa pastrezi bananele intr-un bol de fructe pana cand coaja devine galbena, cu mai multe pete si puncte negre.

musli-cu-banane

Continut ridicat de zahar

Datorita continutului lor mare de amidon, bananele sunt foarte dulci si, drept rezultat, acestea contin cantitati foarte mari de carbohidrati simpli, sub forma de glucoza, maltoza si fructoza. Cu totii stim ca zaharul ( un simplu carbohidrat) poate sa provoace constipatie, pentru ca are capacitatea de a incetini tranzitul intestinal prin intestinul mare.

Continut foarte bogat in pectina

Bananele au un continut bogat dintr-un compus care este cunoscut sub numele de pectina. Pectina are o puternica abilitate de legare (este ingredientul cheie din gemurile de fructe, ajutandu-le sa se solidifice). Unii oameni sunt mai sensibili la actiunea pectinei decat altii si, pentru ca pectina are aceasta capacitate de legare si asupra scaunului, consumarea unei cantitati prea mari de pectina sub forma de banane poate sa provoace constipatie.

Limita superioara de consum de banane variaza de la o persoana la alta si, daca consideri ca esti mai sensibil la actiunea pectinei, sa fii atent si sa incerci sa observi daca consumul de banane are un impact forte negativ asupra proceselor tale digestive.

Formarea de mucus

Se crede in mod obisnuit de catre mai multi membri ai lumii medicale ca bananele sunt un aliment ce favorizeaza formarea mucusului. In medicina traditionala chinezeasca, bananele sunt privite ca fiind un aliment rece si sec, ceea ce produce mucus in exces. Prin urmare, acestea pot sa contribuie la constipare si, prin urmare, ar putea sa fie util sa eviti consumul de banane atunci cand suferi din cauza unei raceli, a unei tuse sau a unei alergii, pentru a ajuta la reducerea procesului de formare a mucusului si a flegmelor.

Vezi aici cate calorii au bananele

Bananele: sunt o cauza sau un remediu pentru constipatie?

O sursa foarte buna de fibre

O banana de dimensiuni medii iti ofera o doza generoasa de fibre alimentare, pana la 3 grame. Aceasta valoare reprezinta aproximativ 10% din aportul nostru recomandat pentru fiecare zi de fibre- si, prin urmare, bananele pot sa fie o aditie foarte importanta in dieta ta alimentara, avand rolul de a te ajuta sa mentii un tranzit intestinal sanatos si regulat.

Este de asemenea foarte important sa te asiguri de faptul ca bei destula apa, pe langa faptul ca mananci alimente cu un continut bogat in fibre, pentru ca fibrele au efectul de a forma scaune mai mari, lucru care necesita fluide pentru a favoriza tranzitul prin intestinul gros.

clatite-cu-banane

Continut bogat in substante minerale

Bananele sunt o sursa foarte bogata de potasiu sub forma minerala, cunoscut ca electrolit. Electrolitii sunt foarte importanti in mentinerea echilibrului de fluide din celulele din corpul nostru. Cu totii stim faptul ca este foarte important sa ne hidratam in mod adecvat, pentru a sustine tranzitul inestinal, si, prin urmare, potasiul din compozitia bananelor ar putea sa fie foarte util pentru a avea un nivel adecvat de hidratare. Acest lucru va ajuta la mentinerea sanatatii sistemului digestiv si a tranzitului intestinal.

Totusi, daca consumam prea multe banane, acest lucru ar putea sa afecteze echilibrul dintre electroliti, facand ca lucrurile sa incetineasca, ceea ce duce la aparitia constipatiei. Dupa cum am mai mentionat anterior, mereu sa te asiguri de faptul ca bei foarte multa apa, impreuna cu aportul tau de banane.

Sursa de fructo oligo zaharide

Bananele sunt o sursa foarte bogata de fructo oligo zaharide, un tip de prebiotice si un compus unic care nu este afectat de actiunea enzimelor din tractul nostru digestiv. Drept rezultat, fructo oligo zaharidele reprezinta o sursa de mancare pentru bacteriile benefice din tractul nostru intestinalcare sunt foarte importante pentru reducerea simptomelor prezentate de constipatie si pentru mentinerea unei stari bune de sanatate a sistemului nostru digestiv.

In mod interesant, un studiu care a implicat femei care au consumat cate 2 banane in fiecare zi timp de 2 luni aveau o crestere semnificativa a bacteriei benefice Bifidobacteria. Participantele la studiu aveau mai putine probleme de natura digestiva decat femeile care luau placebo, lucru care a demonstrat ca bananele pot sa fie un remediu foate eficient in eliminarea problemelor de constipatie.

Continut scazut de FODMAP

Pentru cei  care sufera de probleme digestive, dieta FODMAP este un lucru foarte familiar, caz in care te vei bucura sa auzi ca bananele sunt un aliment cu un continut FODMAP mic. In timp e o astfel de dieta nu trateaza in mod direct cauza constipatiei, aceasta poate macar sa te ajute la reducerea simptomelor prezentate. Totusi, trebuie sa fii atent la faptul ca o banana verde, care nu este coapta, este un aliment cu un continut FODMAP foarte bogat si, prin urmare, este cel mai bine sa nu consumi banane verzi.

Sunt bananele gustare sanatoasa pentru copii?

Dupa cum stiu foarte multi parinti, bananele sunt gustarile preferate ale copiilor. Aceste fructe sunt foarte usor de transportat, datorita invelisului lor exterior de protectie si, prin urmare, sunt o gustare foarte practica pe care parintii sa o aiba la indemana atunci cand apare nevoia.

Bananele sunt dulci in mod natural, cu o textura foarte moale, fiind perfecta pentru cei mici, in special atunci cand incep sa le apara dintii. Vorbind din experienta mea personala, pare sa nu fie  o limita a numarului de banane pe care le poate consuma un copil- dar intrebarea care trebuie sa fie pusa este faptul daca bananele pot sa contribuie la aparitia constipatiei la sugari si la copiii mici?

Daca bananele sunt consumate cu moderatie, la un maxim de 2 banane in fiecare zi, si aceste banane sunt date copiilor atunci cand sunt galbene si coapte, acest lucru ar trebui sa nu se intample. Copiii mici sufera deseori de constipatie si exista un anumit numar de lucruri care o pot declansa.

smoothie-cu-banane

Din nefericire, nu exista nici un raspuns clar, dar sper ca am reusit sa explic destul de bine motivele pentru care bananele ar putea sa declanseze constipatia in cazul unor oameni, dar ar putea, de asemenea, sa actioneze ca un remediu in cazul altora. 2 factori majori de luat in considerare sunt numarul de banane pe care le consumi  si cat de coapte sunt aceste banane. In cele din urma, este cel mai bine sa iti pui sub semnul intrebarii toate sursele tale alimentare, pentru ca este foarte putin probabil ca bananele de unele singure sa fie cauza care duce la aparitia constipatiei.

Per total, in termeni de cercetare stiintifica, sunt mai multe dovezi clare care indica faptul ca bananele par sa fie mai degraba un remediu pentru constipatie si nu o cauza a acesteia. Totusi, suntem cu totii diferiti unul fata de celalalt, dupa cum am explicat mai sus, iar pectina si alte ingrediente ar putea sa provoace unele probleme in anumite cazuri. Doi factori majori de luat in considerare sunt numarul de banane pe care le consumi si cat de coapte sunt acestea.

Este, de asemenea, foarte important sa fii constient de faptul ca fiecare dintre noi are un proces uni de digestie si ceea ce poate sa faca un bine unei persoane poate sa ii faca rau alteia. Daca consideri ca bananele sunt una dintre cauzele care au dus la constipatie, atunci trebuie sa le reduci la minim consumul din dieta ta, consumand in general una sau doua in fiecare saptamana. Totusi, daca aceste fructe iti fac foarte mult bine, atunci poti sa le consumi linisitit in continuare.

Te-a ajutat articolul? Da-i o nota de la 1 la 10!
Loading...

Scrie un comentariu sau o intrebare: