Alimentatia copiilor

In dezvoltarea copiilor alimentatia reprezinta un factor esential si implica unele reguli pe care parintii trebuie sa le respecte numaidecat pentru a asigura o crestere sanatoasa si o buna formare atat fizica cat si psihica copiilor lor.

In jurul varstei de 1 an, alimentatia copilului se schimba treptat, ajungandu-se la o alimentatie mai variata si mai consistenta si cat mai asemanatoare cu cea a adultilor. Cu totii ne dorim sa oferim o alimentatie cat mai bogata copiilor nostri, insa tineti cont de faptul ca nu trebuie sa fortam copii sa manance deoarece pot sa apara diverse tulburari cum ar fi cele digestive, de somn si chiar de caracter (indiferenta sau teama).

Masa trebuie frumos amenajata si, chiar atunci cand copilul mananca singur, nu trebuie sa aiba acel aspect de “masa in graba”. Mancarea trebuie sa fie servita intr-o incapere cat mai linistita si intr-o atmosfera cat mai placuta. Pentru a invata copilul sa manance, acesta trebuie lasat sa apuce mancarea cu mana si sa se serveasca singur chiar daca se murdareste sau da mancare pe jos. Acesta este singurul mod prin care copii se pot invata sa se hraneasca singuri. De asemenea nu trebuie sa il obligam sa manance doar ce vrem noi deoarece el va asocia hrana cu un lucru rau si fara indoiala va opune rezistenta.

Pana la varsta de 3 ani, alimentul principal din alimentatia copiilor trebuie sa fie laptele in diferitele sale forme. Mancarea poate fi foarte variata insa trebuie sa avem grija sa evitam carnea grasa, dulciurile in exces mai ales seara. De asemenea ciocolata sa cacaoa trebuie data in cantitati rezonabile. Copilul poate primi carne tocata marunt (pentru a nu-i forta stomacul) de 3 – 4 ori pe saptamana, ficat, si doua oua moi. Nici la aceasta varsta nu trebuie eliminat din alimentatia sa supa crema sau pireul de legume cu unt deoarece acestea furnizeaza organismului cantitati considerabile de vitamine si saruri minerale.

Haideti sa facem un mic meniu din care copilul sa poata primi dozele zilnice de vitamine si minerale de care are nevoie:

  • Dimineata: copilul va primi aproximativ 350 grame de lapte cu foarte putin zahar si o tartina cu unt sau banza.
  • La ora 10: gustarea de la ora 10 poate fi formata dintr-un iaurt, compot sau o placinta cu branza de vaci sau mere.
  • La pranz: supa crema sau piure de legume. Masa de pranz se poate incheia cu un fruct.
  • Gustarea de la ora 17: va fi similara cu cea de la ora 10.
  • Cina: in functie de preferinte la cina vom oferi copilului budinca de orez, spaghette sau gris, mamaliguta cu branza si smantana dar si un desert care va fi format din: crema de lapte, compot, mere coapte sau o prajitura cu fructe. In acest mod suntem siguri ca asiguram copilului o alimentatie echilibrata.

Pentru copilul scolar in perioada de pubertate sau adolescenta, nevoile alimentare vor fi acoperite  si tratate in functie de ritmul de crestere, de activitatile fizice desfasurate astfel incat alimentatia primita sa ii acopere toate nevoile energetice. De asemenea alimentatia trebuie sa contina un echilibru intre principalele elemente nutritive si anume lipide, proteine, glucide, vitamine si saruri minerale. Laptele, produsele lactate, legumele si fructele nu vor lipsi din alimentatia scolarilor. Dupa cum probabil stiti, micul dejun este prima si cea mai importanta masa a zilei, de aceea el trebuie sa satisfaca anumite conditii:

  • sa aduca suficiente calorii penteu ca organismul sa poata face fata consumului de energie.
  • se vor include alimente din fiecare categorie pentru ca in urma sa organismul sa primeasca: zahar, grasimi, proteine, vitamine si saruri minerale. Cu alte cuvinte cam tot ce are organismul nevoie.
  • micul dejun trebuie sa contina suficiente proteine (in special produse lactate) pentru a asigura ratia de proteine si calciu necesara. De asemenea micul dejun trebuie sa contina si zaharuri pentru ca organismul sa aiba parte de doza de energie necesara.

Experienta arata ca foarte multe persoane nu respecta aceste conditii impuse pentru un mic dejun sanatos dand vina pe lipsa de timp, lipsa poftei de mancare sau tinerea unei anumite diete. Fiecare dintre aceste motive are o rezolvare asa ca in loc sa dati vina pe lipsa timpului va puteti trezi putin mai devreme, pentru a nu va incalca dieta, puteti manca mai putin la pranz si seara, mai ales seara!

Scrie un comentariu sau o intrebare: